استان های آذربایجان؛ چهار شهروند آزاد شدند، یک شهروند بازداشت شد

فرستنده خبر خانم دلارام دره شویی ۱۳۹۵/۰۵/۱۱ 

AZARBAYIJAN

خبرگزاری هرانا – درپی برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف استانهای آذربایجان و اردبیل در واکنش به مطلب منتشره در روزنامه طرح نو موجی از بازداشت شهروندان معترض در این شهرها شکل گرفت. با گذشت زمان تعدادی از این بازداشت شدگان احراز هویت شده یا به مراکز قضایی و زندانها منتقل شدند، تعداد دیگری نیز به مرور آزاد شدند، نسیم صادقی در تبریز و محمد جولانی، حسین بالاخانی و احمد محمدزاده در شهر اردبیل از جمله آخرین آزادشدگان با تودیع وثیقه روزهای اخیر هستند با اینحال گزارش میرسد علیرغم این آزادی ها امروز بابک حسینی مقدم در تبریز دستگیر شد. 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نسیم صادقی در تبریز و محمد جولانی، حسین بالاخانی و احمد محمدزاده در شهر اردبیل با تودیع وثیقه آزاد شدند.

نسیم صادقی از بازداشت شدگان روزهای پیش در تبریز با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان این شهر آزاد شد از اردبیل نیز گزارش می رسد محمد جولانی، حسین بالاخانی، احمد محمدزاده، با تودیع وثیقه صادره از زندان این شهر آزاد شده اند.

از اتهامات وارده بر علیه این شهروندان اطلاع روشنی در دست نیست.

در کتار آزادشدگان روزهای اخیر هنوز بسیاری از بازداشت شدگان از جمله علی جباری شاعر و روزبه پیری به همراه شش تن دیگر در زندان تبریز نگهداری می‌شوند.

ازسوی دیگر مامورین وزارت اطلاعات تبریز روز جاری با یورش به منزل بابک حسینی مقدم در منطقه فیضیه تبریز، اقدام به بازداشت و انتقال وی به مکانی نا معلوم نموده اند. همچنین از پدر وی خواسته اند فردا صبح خود را به «اتاق ۳۷ وزارت اطلاعات» واقع در بخش مددکاری زندان تبریز معرفی نماید.

کمی دورتر از استانهای آذربایجان و اردبیل از تهران گزارش میشود از وضعیت سیامک میرزایی بازداشت شده این شهر خبری در دست نیست. خانواده این شهروند علیرغم مراجعه به شعبه یک بازپرسی دادگاه انقلاب تهران هیچ اطلاعی از وضیعت وی بدست نیاورده اند.

هرانا پیش تر گزارش کرده بود اعتراضات شهروندان ترک (آذری) به انتشار مطلبی با محتوای توهین نژادی در روزنامه طرح نو در شهر تبریز و ارومیه، تعداد زیادی از شهروندان بازداشت شدند که از این میان ۱۵ تا ۲۵ شهروند بازداشت شده با قید ضمانت و بعضا تعهد آزاد شدند و همچنان دست‌کم ۷ تن هنوز در بازداشت به‌سر می‌برند.

با تداوم این اعتراضات در روز پنج شنبه، موج بازداشت فعالان ترک (آذری) در شهرهای مختلف از جمله تبریز، ارومیه، خوی، مراغه، زنجان، اردبیل و تهران با بازداشت ۲۴ تن در روز پنج شنبه و سه تن دیگر در روز جمعه ادامه یافت.

چندی پیش گزارشی از آخرین وضعیت دهها شهروند معترض به روزنامه طرح نو نیز منتشر شده است.

مطالب مرتـبط