آغاز کمپاین ممنوعیت «آب‌بازی و تفریح» زنان در تخار

فرستنده خبر اقای مرتضی حسینی 30 سرطان تیر 1395

مسؤولان ریاست حج و اوقاف تخار می‌گویند که به زودی کمپاینی را برای جلوگیری از «آب‌بازی و سیاحت» زنان در این ولایت راه‌اندازی می‌کنند.

مخلص تالقانی، سخنگوی این ریاست می‌گوید که برای آغاز این کمپاین به زودی کمیسیونی تشکیل می‌شود. او خاطرنشان می‌کند: «این بار علما برای مبارزه با مفسدات اجتماعی دست به کار می‌شوند.»

به گفتۀ آقای تالقانی، این کمپاین پس از دیدار با والی این ولایت آغاز می‌شود. او می‌گوید، پیش از این نیز چندین کمیسیون برای محو فساد اجتماعی از سوی علما در تخار ایجاد شده بود، اما به خاطر عدم حمایت حکومت از فعالیت باز ماندند.


شیما علم سروش، فعال مدنی در تخار دربارۀ آغاز این کمپاین می‌گوید، علمای دین نباید به بهانه‌های مختلف جلو تفریح زنان را بگیرند. او می‌گوید که زنان نیز مانند مردان حق تفریح و سیاحت دارند.

مخدوم ولی، معاون دارالعلوم مرکزی تالقان در گفت‌وگو با سلام‌وطندار می‌گوید که روزهای چهارشنبه زنان و دختران برای تفریح به منطقۀ چشمه در شهرِ کهنۀ تالقان می‌روند و «برهنه در یک حوض طبیعی» آب‌بازی می‌کنند که این عمل مخالف آموزه‌های دینی است. به گفتۀ آقای ولی تفریح و تجمع زنان در مکان و زمان ویژه، خلاف شرع است.

استفاده از نوشیدنی‌های الکلی، وجود خیاطی‌های زنانه که از سوی مردان مدیریت می‌شوند و افرادی که در گوشه‌وکنار جاده ترانه و موسیقی به چب‌ست‌ها و تیلفون‌ها منتقل می‌کنند از دیگر مواردی‌ست که شورای علمای این ولایت را نگران کرده است.

منطقۀ چشمۀ شهر کهنۀ تالقان یکی از مکان‌های تفریحی ولایت تخار است. عبورومرور مردان به این منطقۀ تفریحی در روزهای چهارشنبه ممنوع است و در این روزها تنها برای زنان مختص می‌شود.