گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

14045
در گزارش این هفته‌، ادامە روند خودکشی زنان و دختران کُرد، بازداشت یک نوکیش مسیحی در تهران و محرومیت از تحصیل یک شهروند بهایی، بازداشت فریبا پژوه، محاکمە فائزە رفسنجانی و اعزام مهسا امرآبادی را بە مرخصی تشریح می‌نماییم.

کُردستان

تداوم خودکشی زنان و دختران کُرد

طی هفتە گذشتە ٣ زن و دختر کُرد در شهرهای کامیاران، نقدە و اشنویە اقدام بە خودکشی نمودە و جانشان را از دست دادەاند.

برپایە‌ی گزارشات انتشار یافتە، صبح روز جمعه بیست و یکم تیرماه زنی به نام ” گوهر” اهل روستای ” امیر آباد” از توابع اشنویه اقدام به خودسوزی کرد و جان سپرد.

گفته می‌شود کە “گوهر” مادر یک دختر ٣ سالە بەنام “هانا” بودە کە به دلیل مشکلات اجتماعی و به نشانه‌ی عصبانیت از همسرش به نام ” فیصل” با اقدام به خودسوزی به زندگی خود پایان بخشیده است.

از دیگر سو، طی هفته‌ی گذشته نیز، دختری دیگری به نام “کبری احمدی”، اهل شهرستان “نقده”، با حلق آویز نمودن خود به زندگیش پایان داده است.

به گفته‌ی یکی از افراد نزدیک به خانواده‌ی “احمدی”، این دختر به دلیل اینکه خانواده‌اش مانع از ازدواج وی با فرد مورد علاقه‌اش شده‌اند، خود را حلق‌آویز کرده و به زندگی خود پایان داده است.

همچنین روز شنبه بیست و دوم تیرماه زنی به نام “بهاره اسدی”، ساکن کامیاران، به دلیل نامعلومی اقدام به خودسوزی کرد.

به گفته‌ی یک منبع مطلع، بیش از ٩٠% بدن این زن دچار سوختگی شده است و هم‌اکنون در بیمارستان کرمانشاه تحت مراقبت پزشکی می‌باشد.

با استناد به گزارشات ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از آغاز سال جاری تاکنون، ٢٧ زن و دختر کُرد در مناطق مختلف کُردنشین ایران به دلایل مختلف با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند.

همچنین و بر اساس این آمار، ٩ مورد از این خودکش‌ها از طریق طناب دار، ١٤ مورد از طریق خودسوزی و ٤ مورد نیز از طریق سلاح بوده است.

این آمار نسبی است و با تأکید بر گزارشات ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا منتشر می‌شود، با توجه به نبود یک فضای آزاد و همچنین سنتی بودن جامعه‌ی کُردستان، بیشتر خودکشی ‌های زنان و دختران در این مناطق پنهان مانده، به همین دلایل احتمال می‌رود آمار واقعی بیشتر از این تعداد باشد.

ایران

وضعیت زنان پیرو اقلیت‌های دینی در ایران

هر چد طبق اصل ١٣ قانون اساسی ایران، ادیان مسیحی، زرتشتی و یهودی بە رسمیت شناختە شدە است و می‌توانند بە اجرای آیین مورد علاقە خود در چهارچوب قانون اساسی بپردازند، اما در طول دوران حکمرانی این حکومت هیچگاه پیروان این آیین‌ها نتوانستەاند از تمامی حقوق یک شهروند برخوردار باشند و و همیشە تحت فشار و آزار و اذیت بودەاند، این فشارها بر پیروان آیین بهایی و دیگر ادیان کە در قانون اسای ایران بە رسمیت شناختە نشدەاند چندین برابر بودە است.
طی ماه‌‌های گذشتە شاهد افزایش فشار بر معتقدین بە این ادیان بودەایم بە نحوی کە تعدادی از این شهروندان بازداشت، محکوم و از ادامە تحصیل محروم شدەاند.

بر پایە‌ی گزارشات منتشر شدە، روز جمعە ٢١ تیرماه، “نسیم زنجانی” شهروند نوکیش ساکن تهران، از سوی نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شدە است.

ماموران امنیتی ضمن تفتیش منزل وسایل شخصی وی مانند سی‌دی‌ها، کتب و لب‌تاپ نسیم خانجانی را ضبط کردەاند.

از محل نگهداری این شهروند مسیحی خبری در دست نمی‌باشد.

از دیگر سو، طی روزهای گذشتە یک شهروند بهایی بە دلیل اعتقاد بە این آیین از ادامە تحصیل در دانشگاه بین‌الملی امام خمینی قزوین، محروم شد.

طنین ترابی، دانشجوی ترم سوم رشتە‌ی “مترجمی زبان انگلیسی” در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین
“طنین ترابی” دانشجوی ترم سوم رشتە‌ی “مترجمی زبان انگلیسی” در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین، بە دلیل اعتقاد بە آیین بهایی از ادامە تحصیل محروم شد.

این دانشجوی بهایی روز یکشنبه هفتم آبان‌ماه ١٣٩١ به حراست دانشگاه احضار شد و طی جلسه‌ای مامورین امنیتی از وی درخواست تعهد و به وی ابلاغ کردند در صورتی می‌تواند به ادامه تحصیل در دانشگاه ادامه دهد که به پیام‌های “بیت‌العدل” توجه نکند و با ایشان و رابطین آن‌ها ارتباطی نداشته باشد و قوانین و عقاید نظام و دانشگاه را مقدم بر فرامین بیت‌العدل بداند.

از آنجایی که وی حاضر به امضاء این تعهد نگردید وی را از دانشگاه اخراج و هیچ گونه مدرکی نیز دال بر اخراج به وی داده نشد.

طی روزهای گذشتە نیز، ” آیدا بندی” شهروند بهایی و دانشجوی ترم دوم رشتە‌ی “زبان و ادبیات انگلیسی” دانشگاه پیام نور شیراز نیز از ادامە تحصیل محروم شدە است.

وضعیت فعالین زن در ایران

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، فریبا پژوه، خبرنگار سابق خبرگزاری ایلنا و روزنامە‌های اصلاح طلبی چون آفتاب یزد، اعتماد ملی و… روز چهارشنبە ١٩ تیر‌ماه بازداشت و بە سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ زندان اوین انتقال دادە شدە است.

فریبا پژوه، خبرنگار سابق خبرگزاری ایلنا و روزنامە‌های اصلاح طلبی
فریبا پژوە بعد از انتخابات سال ٨٨ نیز بازداشت شدە بود و پس از ١٢٤ روز حبس با تودیع وثیقە آزاد شدە بود. وی از سوی دادگاه انقلاب به یک‌سال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده بود که دادگاه تجدید نظر این حکم را به مدت ٥ سال به تعلیق درآورد.

بە گفتە مادر فریبا پژوه پروندە وی بە شعبە دوم بازپرسی دادسرای اوین منتقل شدە است اما بازجویی های فریبا هنوز بە پایان نرسیدە است.
فریبا پژوه مدت‌هاست کە با هیچ روزنامە یا رسانەی همکاری نداشتە است.

از دیگر سو ، غلامعلی ریاحی وکیل فائزە هاشمی، اعلام نمودە است کە موکل وی روز ١٦ مرداد‌ماه در شعبە ١٥ دادگاه انقلاب تهران بە اتهام اخلال در نظم زندان در دورە ٦ ماهە حبسش رسیدگی خواهد نمود.

فائزه هاشمی
فائزه هاشمی سال ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه حبس و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم و اول مهرماه ۱۳۹۱ به منظور اجرای حکمش روانه زندان شد..
وی صبح روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ماه پس از پایان محکومیت شش ماهه‌اش از زندان اوین آزاد شد.

از دیگر سو، مهسا امرآبادی روزنامەنگار و فعال مطبوعاتی، روز چهارشنبە ٢٦ تیر‌ماه بە مرخصی اعزام شد.

مهسا امرآبادی، روزنامەنگار و فعال مطبوعاتی
مهسا امرآبادی در ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ در اعتراض به حبس خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان بازداشت و در ٢٢ خرداد‌ماه ١٣٩٠، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه و گزارش‌از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

وی در ٢٢ اردیبهشت‌ماه سال جاری جهت گزراندن دوران محکومیت خود را بە زندان اوین معرفی نمودە بود.
http://www.kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=11201