فیروزآبادی: حجاب با هویت ایرانی عجین است

فرستنده خبر اقای فرزاد نایب غریب ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ 

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از طرح امنیت اجتماعی نیروی انتظامی دفاع کرد و حجاب را «مقوله‌ای عجین‌شده با هویت ایرانی» دانست.  

به‌گزارش سپاه‌نیوز، فیروزآبادی، امروز سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت طرح امنیت اخلاقی نیروی انتظامی را «منطبق بر قانون و خواست مردم» خواند و گفت: «حجاب مقوله‌ای عجین‌شده با هویت ایرانی است که با ظهور اسلام و پدیدار شدن احکام اسلامی در جامعه ایرانی، مورد توجه جدی و مستمر قرار گرفته است.»

او افزود: «حجاب به‌عنوان یک ارزش در جامعه ایران قرن‌ها است که پذیرفته شده است و (…) از آنجا که نیاز به حجاب و پرهیز از برهنگی از گرایشات فطری انسان است خداوند آن را در وجود بشر قرار داده است.»

با آغاز فصل گرما بار دیگر نیروی انتظامی ایران طرح امنیت اخلاقی را راه انداخته و حتی ۷۰۰۰ نیروی جدید را به خدمت گرفته است که به‌شکل مخفیانه و «نامحسوس» مردم و به‌ویژه زنان را زیر نظر بگیرند تا آن‌ها را وادار به رعایت قوانین اسلامی کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: «در یک تحقیق انجام شده دانشگاهی نشان داده‌شده، هنجارشکنی‌ها و مفاسد باعث بدبینی و وسواس جوانان نسبت به سلامت اخلاقی جامعه گردیده و جوانانِ حدود ۳۰ ساله کشور اعم از دختر و پسر را از ازدواج ترسانده است.»

به‌گفته حسن فیروزآبادی هر جوانی نگران آن است که اگر زوجی انتخاب کند «او نیز مثل آن‌هایی باشد که در جامعه مشاهده می‌کند».

او «هنجارشکنی‌ها» را «دام بسیار خطرناکی» دانست که «موجب کاهش ازدواج جوانان و در نتیجه کاهش باروری جمعیت کشور» می‌شود.

فیروزآبادی تأکید کرد که «امنیت اخلاقی و امنیت اجتماعی مسئولیت جمهوری اسلامی است و مظهر این امنیت و عامل وسط میدان این امنیت نیز نیروی انتظامی است.»

طرح امنیت اخلاقی نیروی انتظامی در روزهای اخیر به‌ویژه با در اختیار گرفتن نیروهای مخفی مورد انتقاد برخی مقامات دولتی قرار گرفته است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به استفاده پلیس جمهوری اسلامی از هفت هزار مأمور مخفی برای نظارت بر رفتار اجتماعی شهروندان واکنش نشان داد و گفت برخی طرح‌ها را دولت در کشور اجرا می‌کند و برخی طرح‌ها هم مربوط به دستگاه‌های دیگر مانند قوه قضائیه و دیگر نیروهاست.

او پیش از انتخاب به‌عنوان رئیس جمهوری وعده داده بود که با شیوه عملکرد گشت ارشاد برخورد می‌کند و گفته بود که با آن مخالف است.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز طرح «پلیس نامحسوس امنیت اخلاقی» را باعث نگرانی خانواده‌ها دانست.

با این حال سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ بر اجرای «طرح امنیت اخلاقی نامحسوس» تأکید کرد و آن را خواست مردم خواند.