سالانه 16 میلیون دختر زیر 18 سال وضع‌حمل می‌کنند

ارسال کننده : navid a f
کد خبر: 92041911896
چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ – ۱۱:۲۲
world-1سازمان ملل متحد اعلام کرد: امسال به مناسبت «روز جهانی جمعیت» موضوع «بارداری نوجوانان» کانون توجه جهانی قرار گرفته است.

به گزارش سرویس «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ آمار نشان می‌دهد که سالانه حدود 16 میلیون دختر زیر 18 سال وضع حمل می‌کنند. همچنین حدود 3.2 میلیون دختر نوجوان دیگر تحت عمل جراحی غیرقانونی و پرخطر سقط جنین قرار می‌گیرند.

به گفته کارشناسان این سازمان، هرچند اکثریت نوجوانان باردار در کشورهای در حال توسعه ازدواج کرده‌اند اما تعداد بسیاری از آنان در مورد باردار شدن خود انتخاب آگاهانه‌ای نداشته‌اند.

بارداری در دوران نوجوانی موضوعی در حوزه سلامت است به این مفهوم که جوان‌ترین مادران با خطر شدید مشکلات مادر شدن و مرگ و ناتوانی احتمالی مرتبط با آن روبرو هستند. همچنین خطر فزاینده‌ای نوزادان این مادران جوان را تهدید می‌کند.

بارداری دوران نوجوانی در عین حال موضوعی جدی و چالش‌برانگیز در حوزه حقوق بشر نیز محسوب می‌شود. بارداری در این سن در واقع پایانی ناگهانی برای کودکی و نوعی فرصت‌سوزی برای رشد بهتر دختران در زمینه‌های مختلف است.

هدف از انتخاب موضوع بارداری نوجوانان به مناسبت روز جهانی جمعیت در سال جاری میلادی (2013)، افزایش آگاهی‌ها درباره مشکلات و چالش‌های ناشی از بارداری زودهنگام در دختران نوجوان است تا بارداری‌های ناخواسته اتفاق نیفتد و تولد هر نوزادی در فضایی امن و سالم باشد.

دبیر کل سازمان ملل در پیام خود به مناسبت روز جهانی جمعیت گفت: به عنوان یکی از حامیان مهم تحصیل، سلامت و حقوق دختران و نیز به عنوان فردی که به قدرت زنان در تغییر جهان، ایمان دارم از انتخاب این شعار برای این روز استقبال می‌کنم.

در پیام بان کی مون آمده است: برای مقابله با این معضل، ضروری است تا دختران به امر تحصیل علم و دانش بپردازند چرا که دختران تحصیلکرده اغلب تمایل دارند تا فرا رسیدن سن مناسب برای باردار شدن، این مرحله از زندگی خود را به تعویق بیاندازند.

همچنین دختران نوجوان باید آموزش ببینند که چه سنی برای باردار شدن مناسب‌تر است. علاوه بر این، خدمات سلامت بارداری که شامل تنظیم خانواده و پیشگیری و درمان بیماری‌های مقاربتی هستند، باید برای دختران جوان در نظر گرفته شود.

با رسیدن جمعیت جهان به هفت میلیارد نفر در سال 2011 میلادی، تاثیرات عمیق آن بر امر توسعه در سراسر جهان مشاهده شد. جهانی با جمعیت هفت میلیاردی،‌ چالش و در عین حال فرصتی است که بر تداوم زندگی بشر، گسترش شهرنشینی، دسترسی به خدمات سلامتی و توانمندسازی جوانان تاثیر دارد.

در سال 1989 میلادی، دفتر برنامه توسعه سازمان ملل به منظور تمرکز بر فوریت و اهمیت موضوع جمعیت و تاثیر آن روی برنامه‌های توسعه‌ای و نیاز به یافتن راه‌حلی برای مدیریت و کنترل جمعیت جهان، یازدهم ماه ژوئیه را «روز جهانی جمعیت» نامگذاری کرد.

در اطلاعیه صندوق جمعیت سازمان ملل آمده است: مشکلات دوران بارداری و زایمان، عامل اصلی مرگ و میر دختران 15 تا 19 ساله به خصوص در کشورهای در حال توسعه است.

در پیش‌بینی سازمان ملل همچنین آمده است که جمعیت جهان در سال 2025 میلادی به 8.1 میلیارد نفر افزایش می‌یابد که بیشترین نرخ افزایش آن در کشورهای در حال توسعه بویژه در آفریقا خواهد بود. همچنین پیش‌بینی شده است که تا سال 2050 میلادی جمعیت دنیا به 9.6 میلیارد نفر می‌رسد.

در این آمارهمچنین پیش‌بینی شده است که جمعیت هند در سال 2028 میلادی از جمعیت چین سبقت خواهد گرفت. در حالی که انتظار می‌رود جمعیت هند به حدود 1.6 میلیارد افزایش یابد و سپس در سال 2100 میلادی به 1.5 میلیارد نفر کاهش یابد، جمعیت چین پس از سال 2030 میلادی رو به کاهش می‌رود و در سال 2100 میلادی به 1.1 میلیارد نفر می‌رسد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد، «باباتونده اوسوتی‌مهین»، مدیر اجرائی صندوق جمعیت سازمان ملل نیز در پیامی به مناسبت این روز جهانی گفت: هر سال حدود 16 میلیون دختران نوجوان 15 تا 19 ساله در سراسر جهان زایمان می‌کنند و عوارض ناشی از بارداری و زایمان، بخصوص در کشورهای در حال توسعه، دلیل اصلی مرگ این گروه سنی است.

اوسوتی‌مهین در ادامه افزود: در حال حاضر بیش از 600 میلیون دختر جوان در جهان زندگی می‌کنند که بیش از 500 میلیون نفر از آنها در کشورهای در حال توسعه بسر می‌برند. این دختران، حال و آینده بشریت را شکل می‌دهند. فرصت‌هایی که این دختران در دوران نوجوانی از آنان برخوردار خواهند بود آنان را قادر می‌سازد تا در بزرگسالی توانمند بوده و شهروندانی فعال گردند.

وی ادامه داد: این دختران نوجوان با برخورداری از مهارت‌ها و فرصت‌های مناسب می‌توانند از این امکانات برای خود، خانواده‌ها و جوامع‌شان بهره‌برداری نمایند. این در حالی است که بارداری زودرس حقوق، سلامت، تحصیلات و استعدادهای تعداد زیادی از دختران نوجوان را به مخاطره انداخته و فرصت آینده‌ای بهتر را از آنان سلب می‌کند.

مدیر اجرائی صندوق جمعیت سازمان ملل تصریح کرد: بارداری نوجوانان تنها بحث سلامت نیست بلکه یک موضوع مربوط به توسعه است که ریشه در فقر، نابرابری جنسیتی، خشونت، ازدواج کودکان، ازدواج‌های اجباری، عدم تناسب قدرت میان دختران نوجوان و همسرانشان، عدم امکان تحصیل و شکست نهادها و نظام‌هایی دارد که باید از حقوق این دختران دفاع کنند. به منظور جلب توجه جهانیان به این نکته، موضوع امسال روز جهانی جمعیت «بارداری نوجوانان» برگزیده شده است.

شکستن چرخه معیوب بارداری نوجوانان مستلزم تعهد ملت‌ها، جوامع و تک تک افراد، چه در کشورهای پیشرفته و چه در کشورهای در حال توسعه، در تخصیص منابع خود به دختران نوجوان است. دولت‌ها باید قوانینی ملی به منظور افزایش سن ازدواج به 18 سال تصویب نموده و این قوانین را به اجرا بگذارند و فعالیت‌های جامعه محوری را ترویج دهند که در جهت حمایت از حقوق دختران و جلوگیری از ازدواج کودکان و عواقب آن است.

نوجوانان و جوانان باید از آموزش‌هایی در زمینه جنسیت، متناسب با سن‌شان بهره مند گردند تا دانش و مهارتی را بدست آورند که برای حفظ سلامت خود در دوران زندگی نیاز دارند. در عین حال آموزش و آگاه نمودن به تنهایی کافی نیست. دسترسی به خدمات بهداشتی باروری نیز باید برای جوانان فراهم باشد تا بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند و سالم بمانند.
http://www.isna.ir/fa/news/92041911896/%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-16-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-18-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%88%D8%B6%D8%B9-%D8%AD%D9%85%D9%84