گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

13744
در گزارش این هفته‌، صدور حکم زندان برای دو روزنامەنگار روانسری، تهدید بە بازداشت یکی از فعالین ادبی شهرستان مریوان، قتل یک دختر دانشجو بە دست پدرش در کرمانشاه، خودکشی ٢زن در میاندوآب و بوکان ، خودکشی یک دختر جوان در نهاوند، اعزام فرح واضحیان بە مرخصی درمانی، آزادی جمیلە کریمی، محاکمە شیوا نظری‌آهار، صدور یک سال حکم حبس برای فاطمە خردمند و بازداشت سمیرا رزاقی را تشریح می‌نماییم.

کُردستان

وضعیت فعالین زن در کُردستان

بر پایە‌ی گزارشات انتشار یافتە، طی روزهای گذشتە دادگاه انقلاب شهرستان روانسر، دو خواهر کُرد را بە نام‌های “پریسا احمدی” ٢٦ سالە و “غزال احمدی” ٢٩ سالە، بە اتهام همکاری و عضویت در یکی از احزاب اپوزسیون کُرد حکومت اسلامی ایران بە طور جداگانە و هر کدام بە ٢ سال حبس تعزیری محکوم کردە است.

پریسا احمدی مدرک لیسانس زمین شناسی را از دانشگاه پیام نور کرمانشاه اخذ نمودە و غزال نیز لیسانس منابع طبیعی را از سنندج اخذ نمودە و هم‌اکنون در دانشگاه زاهدان جهت گرفتن مدرک فوق‌لیسانس جغرافیای شهری، مشغول تحصیل می‌باشد.

این دو تن همچنین در نشریات محلی استان کرمانشاه نظیر دیدگاه، فجر امید، کرمانشاه و دریابار فعالیت روزنامه‌نگاری داشتەاند.

شنو رحیمی ،شاعر و از فعالین ادبی
از دیگر سو و در ادامە روند فشار و تهدید فعالین زن در شهرهای مختلف کُردستان، نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران در شهرستان مریوان، “شنو رحیمی” شاعر و از فعالین ادبی این شهر را بە دلیل قصد ازدواج با یکی از کُردهای مقیم اروپا احضار و وی را تهدید بە بازداشت کردەاند.

نیروهای اطلاعاتی انترنت “شنو رحیمی” کە معلم یکی از مدارس سطح مریوان نیز می‌باشد را قطع و شناسنامە و پاسپورت وی را نیز مصادرە کردەاند.

قتل یک دختر دانشجو توسط پدرش در کرمانشاه

دنیا میری ، دانشجو ساکن کرمانشاه
بر پایە‌ی گزارشات انتشار یافتە، طی روزهای گذشتە یک دانشجوی کُرد ساکن کرمانشاه بە نام “دنیا میری” بە علت ضرب و جرح ناشی از دعاوی خانوادگی دچار خونریزی مغزی شدە و روز سەشنبە ٤ تیر‌ماه جانش را از دست می‌دهد.

به گفته‌ی افراد مطلع از این حادثه، این دختر دانشجو کە ٢٠ سال داشت توسط پدر و برادرانش در خانه زندانی شده و با تهدید و خشونت مانع از ادامه تحصیل وی در دانشگاه شده بودند.

دنیا، چندین بار تلاش کردە بود خود را از حبس خانگی که پدر و برادرانش برای او درست کرده بوند نجات دهد، اما هر بار با ضرب و شتم و اعمال خشونت روبه‌رو شده‌و سرانجام در روز سه‌شنبه چهارم تیرماه به سبب خونریزی مغزی جان خود را از دست داد.

طی ماه جاری این سومین زنی است کە بە دست افراد و وابستگان نزدیک خود در مناطق کُردنشین ایران بە قتل می‌رسد.

با استناد به مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از آغاز فروردین‌ماه سال جاری تاکنون ٧ زن و دختر کُرد در مناطق کُردنشین ایران به قتل رسیده‌اند.

این آمار نسبی است و با تأکید بر گزارشات ثبت شده در مرکز آمار آژانس کُردپا منتشر می‌شود، احتمال می‌ورد آمار واقعی بیش از این تعداد باشد.

خودکشی ٢ زن در میاندوآب ٢ بوکان

با خودکشی دو زن در شهرستان‌های میاندوآب و بوکان آمار زنانی کە از ابتدای سال جاری در مناطق کُردنشین ایران اقدام بە خودکشی کردە و جانشان را از دست دادەاند بە ٢٣ تن رسید.

وی کە مادر سە فرزند نیز می‌باشد، بە علت فقر و مشکلات مالی در منزل اقدام بە خودکشی کردە بود.

از دیگر سو و در همان روز، زن میان‌سالی بە نام “فاطمە مینایی” ساکن روستای “ابراهیم آباد بوکان” بە دلیل فقر و نداری خود را حلق‌آویز و بە زندگی خود پایان داد.

این مادر میان سال کە ٣٨ سال نیز سن داشت، صاحب ٣ فرزند نیز بود.
چندی پیش و در همین روستا زن دیگری بە نام “مهری برجستە” اقدام بە خودکشی و جانش را از دست دادە بود.

بر پایە‌ی آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار آژانس خبررسانی کردپا، از ابتدای سال جاری، ٢٣ زن در مناطق کُردنشین ایران با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند که از این مجموع ١٢ نفر از طریق خودسوزی و ٩ مورد دیگر از طریق حلق‌‌آویز نمودن به وسیله‌ی طناب‌دار بوده است.

این آمار نسبی است و با تأکید برگزارش‌های ثبت شده در مرکز آمار آژانس کُردپا منتشر می‌شود و احتمال بالا بودن آمار واقعی بالقوه است.

ایران

خودکشی یک دختر ١٩ سالە در نهاوند

خودکشی بە عنوان یک پدیدە اجتماعی روز بە روز در حال افزایش است و طی ٥٠ سال گذشتە از افزایش ٦٠%ی برخوردار بودە ، آمارهایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) انتشار یافتە است در هر ٤٠ ثانیە یک نفر اقدام بە خودکشی و جانش را از دست می‌دهد.

کشور ایران نیز بە همراه چین و هندوستان در میان کشورهایی قرار دارد کە بیشترین آمار خودکشی زنان را بە خود اختصاص دادەاند و بنا بە آماری کە وزارت بهداشت منتشر نمودە است سالانە ٤٢٠٠ ایرانی اقدام بە خودکشی می‌کنند کە نیمی از آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

بر پایە‌ی گزارشات انتشار یافتە، روز پنج‌شنبە ٦ تیر‌ماه، دختر جوان ١٩ سالەای بە نام “پریسا کیانی” در شهر نهاوند اقدام بە خودکشی و جانش را از دست داد.
بالا رفتن آمار خودکشی بخصوص در میان زنان و جوانان موجب گردید تا بە پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی و انجمن بین‌المللی پیشگری از خودکشی در سال ٢٠٠٣، روز ١٠ سپتامبر را بە عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامگذاری کردند.

مسایل ناموسی، اختلافات خانوادگی، ممانعت از تحصیل، ازدواج اجباری، فقر و تنگدستی و… از مهمترین دلایل خودکشی در ایران بە شمار می‌آیند.

وضعیت فعالین سیاسی و فرهنگی زن در ایران

بر پایە‌ی گزارشات منتشر شدە،روز چهارشنبە ٥ تیر‌ماه، فرح واضحیان زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین کە از بیماری قلبی و تومور بدخیم در داخل شکم رنج می‌برد، با تودیع وثیقە بە مرخصی درمانی اعزام شد.

فرح واضحیان، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین
فرح واضحان، بعد از حوادث عاشورای ۸۸ به همراه همسر و دو فرزندش در محل سکونتش بازداشت و در تاریخ ۱۳ مرداد ماه به اتهام محاربه و شرکت در اعتراضات خیابانی به اعدام محکوم شد. پس از تایید حکم وی در دادگاه تجدید نظر، دیوان عدالت اداری حکم را به ۱۷ سال حبس تعزیری کاهش داد.

از دیگر سو، روز دوشنبە ١٠ تیر‌ماه جمیلە کریمی پس از نزدیک بە ٣ ماه بازداشت از زندان آزاد گردید.

وی کە از اعضای شورای مرکزی ائتلاف اصلاح‌طلبان استان فارس می‌باشد، روز پنج‌شنبە ٢٢ فروردین‌ماه و در منزل شخصی خود، از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و مدت ٨٠ روز در زندان پلاک ١٠٠ شیراز وابستە بە اطلاعات در بازداشت بە سر برد.

شیوا نظری‌آهاری فعال حقوق بشر و دانشجوی محروم از تحصیل
از طرفی دیگر روز چهارشنبە ١٢ تیر‌ماه، شیوا نظری‌آهاری فعال حقوق بشر و دانشجوی محروم از تحصیل بە دلیل آنچە غیبت در دوران مرخصی نوروزی خواندە شد بود از سوی دادگاه انقلاب استان تهران محاکمە بە پرداخت مبلغ یکصد هزار تومان بە عنوان جریمە شد .

شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر و از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر به اتهام محاربه، تبلیغ علیه نظام و تجمع غیر قانونی‌به ۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود، روز ۱۸ شهریور سال ۱۳۹۱ خود را جهت تحمل کیفر به زندان اوین معرفی‌کرد.

فاطمە خردمند
از دیگر سو، فاطمە خردمند بە اتهام تبلیغ علیهە نظام از تریق همکاری در نشریە اینترنتی “قلم سبز”، از سوی قاضی پیر عباسی، ریاست شعبە ٢٦ دادگاه انقلاب تهران بە یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

فاطمە خردمند ۱۷ دی ۱۳۹۰ توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل خود بازداشت و بعد از گذشت ٢٥ روز، در ١٢ بهمن‌ماه همان سال با تودیع وثیقە ٥٠ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد گردید.

سمیرا رزاقی پزشک نمونه و دانشجوی رشته تخصصی رادیوتراپی و شیمی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
از دیگر سو و بر پایە‌ی گزارشات انتشار یافتە، سمیرا رزاقی پزشک نمونه و دانشجوی رشته تخصصی رادیوتراپی و شیمی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حالی کە آخرین ماه تحصیل خود را می‌گزراند، روز چهارشنبە پنجم تیرماه در شیراز بازداشت و بە زندان “پلاک ١٠٠” وابستە بە اطلاعات منتقل شد.
دکتر سمیرا رزاقی در دوران تحصیل پزشکی عمومی و تخصص خود بارها به عنوان دانشجوی نمونه تحصیلی انتخاب شده بود.
http://www.kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=10965