زنان تاثیرگذار به انتخاب شما

فرستنده خبر خانم دیانا تبریزی ۱۱مارس۲۰۱

هشتم مارس، روز جهانی زن، «ایرانوایر» در صفحه فیس بوک بخش فارسی از مخاطبان یک سوال ساده پرسید: «زن تاثیرگذار زندگی شما کیست؟»

این سوال با بازتاب های متنوعی مواجه شد؛ مخاطبان به نام های زیادی اشاره کردند و دلایل انتخاب ها متفاوت بوداما نام «مادر» در صدر بسیاری از انتخاب ها دیده می شد.

انتخاب مادر به عنوان زن تاثیرگذار در میان مخاطبان فارسی زبان تنها جنبه شخصی ندارد؛ «گوهر عشقی»، مادر «ستار بهشتی» هم انتخاب بسیاری از کاربران بود. او به یک سمبل مشترک اجتماعی و سیاسی تبدیل شده و انتخاب زن تاثیرگذار را از جنبه شخصی خارج کرده است. برخی مخاطبان نیز از مادرانی که در 37 سال گذشته داغ دار فرزندان خود بوده اند، یاد کرده اند. گوهر عشقی نمونه ای از این زنان بود.

اما در میان دیدگاه های مطرح شده، انتخاب زنان صرفا از جنبه مبارزه با حکومت مورد توجه قرار نگرفته بود و مقاومت آن ها از نظر اجتماعی هم مورد توجه بود: «خواهرم و همه خواهران هم نسلم که از بچگی بهشون یاد ندادند که زن بودن حرمت داره و خیلی با ارزش، هر چی بیش تر زحمت و رنج کشیدند و بار روسری و حجاب و نگاههای مردان متعصب و جامعه طلبکار رو تحمل کردند.»

در میان نام های دیگری که انتخاب شده اند، فعالان حقوق بشری و مدنی هم جایگاه قابل توجهی دارند. «نسرین ستوده» و «نرگس محمدی»، دو فعال حقوق بشری ایران که اولی تحت فشار حکومت روزگار می گذراند و دومی در زندان است، از سوی تعداد قابل توجهی از مخاطبان «ایران وایر» مورد اشاره قرار گرفته اند.

وجه مشترک همه این انتخاب ها، شجاعت، مبارزه و مقاومت این زنان بوده است که در برابر خواسته های غیرقانونی و فشارهای حکومت و جامعه ایستاده و الگوهای جدیدی برای جامعه به ارمغان آورده اند.

عنصر مقاومت و مبارزه در انتخاب زنان غیرایرانی هم نقش مهمی داشته است. از این زاویه، زنان کُرد مورد توجه برخی قرار گرفته بودند؛ به ویژه زنان و دختران شهر کوبانی که علیه داعش جنگیدند. همچنان که در میان زنان جنگ، «زن يك معلول و جانباز قطع نخاع» به خاطر بردباری و مقاومتش مورد توجه بوده است.

اما در ابعاد دیگر، زنان فعال در حوزه اجتماعی مانند «قره العین» که به نوشته یک مخاطب، اولين بانوى ايرانى بود كه براى گرفتن حقوق زنان به پا خواست و «سعیده قدس»، موسس بنیاد «محک» هم مورد توجه مخاطبان «ایرانوایر» بوده اند.

برخی خوانندگان «ایرانوایر» هم فرح پهلوی را انتخاب کرده بودند. آن ها دلیل انتخاب خود را بردباری، مقاومت و انسانیت او دانسته اند. یک مخاطب هم از او به عنوان «مادر ایران زمین» یاد کرده و برخی دیگر اشاره کرده اند که علت انتخاب فرح پهلوی، گرایش سیاسی یا موقعیت تاریخی او نیست و شخصیت اجتماعی وی مورد توجه آن ها قرار گرفته است.

در میان چهره های ادبی و هنری، محبوب ترین چهره، «فروغ فرخزاد» است. از شجاعت و صراحت فروغ به عنوان عامل تاثیرگذاری یاد شده است.

از میان زنان جوان ایرانی که در سال های اخیر توجه افکار عمومی را جلب کرده اند هم مخاطبان نام های «انوشه انصاری» و «مریم میرزایی» را به میان آورده  اند. کاربران کم تر چهره های مذهبی انتخاب کرده اند ولی در معدود انتخاب ها، مهم ترین چهره مذهبی مورد توجه آن ها «فاطمه زهرا»، همسر امام اول شیعیان بوده است.

در میان چهره های خارجی، «مادام کوری» و «آنگلا مرکل» انتخاب های برتر بودند.

در انتخاب کاربران، نام هایی چون «ژوزفین بیکر»، زنی که کودکان بی سرپرست را از هر نقطه دنیا جمع آوری می کرد و آن ها را تا به سطح دانشگاه می رساند و «مادر ترزا» که همه عمر خود را در خدمت به مردم و بیماران جذامی گذراند، به چشم می خورند.

در این میان، انتخاب های جالب توجه هم به چشم می خورد؛ مثلا کاربری «رابعه عدویه»، مادر حضرت «عطار» را انتخاب کرده و نوشته است: «شیرزن عالم وجود باید بوده باشد که فانی منطق الطیر بدو انس یافته.»