گاف‌های دولتمردان دنیا در روز جهانی زن

فرستنده خبر خانم دیانا تبریزی ۱۹ اسفند ۱۳۹

همه ساله در ۸ مارس دهه‌ها مبارزه برای برابری زن و مرد گرامی داشته می‌شود. در عین حال دولتمردانی که سعی می‌کنند خود را حامی حقوق زنان جا بزنند با اظهار نظرهایشان نشان می‌دهند که چه درک غلطی از مسائل زنان دارند.

بعضی از اظهار نظرهای ناشیانه امسال را بخوانید:

ولادیمیر پوتین در نامه‌ای سرگشاده رو به زنان نوشت: « زنان عزیز، شما دارای قدرتی مرموز هستید؛ به همه کارها می‌رسید، چندین کار با هم انجام می‌دهید، اما با این حال، لطیف، فراموش‌نشدنی و سرشار از جذابیت باقی می‌مانید. خوبی و زیبایی، امید و نور را به این جهان می‌آورید.»

رییس جمهور ترکیه، اردوغان که پیش از این گفته بود به برابری زن و مرد اعتقاد ندارد، در روزی که به برابری جنسیتی اختصاص داده شده، گفت:« می‌دانم بعضی‌ها حرصشان خواهد گرفت ولی برای من زن بیش از هر چیز یک مادر است.»

کامبوج یکی از معدود کشورهایی است که روز جهانی زن در آن تعطیل رسمی است. هون سن، نخست‌وزیری که ۲۵ سال بر مسند قدرت نشسته و به برخورد‌های خشن با مخالفان معروف است، در بخشی از سخنرانی خود به مناسبت این روز، بسیاری مردان در کامبوج را تحت ستم همسرانشان خواند. چون زنان به شوهرانشان اجازه نمی‌دهند به مهمانی بروند مبادا آنها چشم‌چرانی کنند. وی در ادامه گفت فکر نمی‌کند افراط باشد اگر مجمعی برای پیشبرد حقوق مردان بر پاشود. با این حال، هان سون مشکلات فراوانی که زنان کامبوج گریبانگیر آنها هستند را نادیده نگرفت و در مورد دستمزد نابرابر، فرصت‌ تحصیلی تبعیض‌آمیز و خشونت خانگی سخن گفت.

در‌خواست نخست وزیر هند، نارندرا موندی، از مجلس که در روز زن، فقط قانون‌گذاران زن سخن بگویند با سکوت همراه بود. به یک دلیل ساده؛ کم تعداد بودن نمایندگان زن. حرکتی که هدفش احترام به زنان بود سرآخر به هند یادآوری کرد که سهم زنان در مجلس را باید تقویت کند. در هند از میان ۵۴۳ نماینده، تنها ۶۲ نفر (۱۲٪) زن هستند. میانگین جهانی سهم زنان از مجلس ۲۲٪ است.