نهادهای مدنی مریوان با انتشار بیانیه‌ای خشونت خانگی را محکوم کردند

13581
آژانس کُردپا: سه انجمن مردم‌نهاد در شهرستان مریوان با اشاره به خشونت خانگی که ارزش‌های انسانی و امنیت روانی ـ اجتماعی جامعه را تهدید می‌کند، بروز چنین اعمالی به ویژه در چندماه اخیر در شهر مریوان و روستاهای تابع آن را محکوم نمودند.

در بخشی از بیانیه آمده است: انتظار می‌رود که نظام قضایی در برخورد قانونی با اعمال کنندگان خشونت‌های خانوادگی به شیوه‌ای عمل نمایدکه در آینده شاهد چنین معضلاتی نباشیم.

متن کامل بیانیه‌ی سه انجمن فرهنگی ـ اجتماعی مریوان که در اختیار آژانس خبررسانی کُردپا قرار گرفته عیناً منتشر می‌گردد:

خشونت به عنوان پدیده­ای تاریخی و اجتماعی همواره برخلاف ارزش‌های انسانی و اخلاقی بوده است. خشونت خانگی نیز به عنوان یکی از مسائل اجتماعی همواره در جامعه قربانیانی داشته است؛ این نوع خشونت از طرف اعضای خانواده علیه عضو دیگر آن به کار رفته است. در جامعه‌ی کُردستان به ویژه مریوان زنان به عنوان قربانیان اصلی خشونت خانوادگی و خشن‌ترین شیوه­ی آن که تحت عنوان قتل­های ناموسی است شناخته شده­اند.

در چندماه اخیر در شهر مریوان و روستاهای آن، این مسئله حادتر شده است و شاهد وقوع قتل­های ناموسی به طرز فجیعی علیه زنان بوده­ایم که آخرین مورد آن قتل خانم ثویبه قادری در روستای گولان در تاریخ2/4/92بود. بدیهی است که وقوع این خشونت‌ها ارزش‌های انسانی و امنیت روانی و اجتماعی جامعه را تهدید می‌کند.

به دلیل خصوصی بودن حریم خانواده عموم مردم از دیگر اشکال گوناگون خشونت در خانواده‌ها آگاه نمی­شوند، اما قتل­های ناموسی معمولا از چشم افکار عمومی به دور نمی­ماند. چنین خشونت‌هایی به عنوان یک الگوی زشت و یک آسیب در جامعه نگریسته می‌شوند. در این راستا یک نوع الگوی فرهنگی در جامعه که از چنین خشونت‌هایی حمایت ضمنی می‌کند قابل نقد است. البته به نظر می‌رسد اجرای صریح­تر قانون و برخود قاطعانه­تر نظام قضایی با متخلفان می­تواند وقوع چنین جرائمی را کاهش دهد.

ما به عنوان انجمن‌های فرهنگی و اجتماعی مریوان ضمن اعلام انزجار از چنین وقایعی که اصول و ارزش‌های انسانی را نادیده می‌گیرد و امنیت روانی و اجتماعی را تهدید می‌کند، این اعمال خشونت را محکوم می‌کنیم . در این راستا انتظار می‌رود که دیگر انجمن‌ها و شخصیت‌های فرهنگی چنین وقایعی را نادیده نگرفته و آن را محکوم نمایند و بر وجود ارزش‌های انسانی و حقوقی قربانیان تاکید نمایند.

همچنین انتظار می‌رود که نظام قضایی در برخورد قانونی با اعمال کنندگان خشونت‌های خانوادگی به شیوه‌ای عمل نمایدکه در آینده شاهد چنین معضلاتی نباشیم.

انجمن فرهنگی – ادبی مریوان
کانون علمی – فرهنگی مریوان
کانون فرهنگی – هنری وه‌ژین
http://www.kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=10849