سارا خادم الشریعه در جمع ستارگان زن شطرنج دنیا

سارا خادم الشریعه در جمع ستارگان زن شطرنج دنیا

فرستنده:دیاناتبریزی

مسابقات جایزه بزرگ زنان جهان با شرکت ۱۲ شطرنج‌باز برتر دنیا به میزبانی تهران در حال برگزاری است، و سارا سادات خادم الشریعه نماینده ایران در این رقابت‌هاست.

شطرنج باز ۱۹ ساله ایرانی در سال ۲۰۰۸ عنوان قهرمانی مسابقات نونهالان آسیا را کسب کرد. سال بعد در ترکیه روی سکوی نخست مسابقات زیر ۱۲ سال جهان ایستاد تا عنوانی را که آتوسا پورکاشیان در سال ۲۰۰۰ کسب کرده بود، تکرار کند.

او در رقابت داخلی برای راهیابی به مسابقات جایزه بزرگ جهانی مقابل پورکاشیان قرار گرفت و در پایان پنج دور مبارزه، با سه پیروزی، یک تساوی و یک باخت به برتری رسید تا اولین نماینده ایران در تاریخ برگزاری این رقابت‌ها باشد.

سارا سال ۲۰۱۲ قهرمان نوجوانان آسیا در شطرنج سریع شد و همین عنوان را در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ نیز تکرار کرد. سال بعد در هندوستان، نشان نقره جوانان جهان را به گردن آویخت. او در ۱۸ سالگی، در هشتاد و چهارمین کنگره جهانی شطرنج، عنوان استاد بین‌المللی را به دست آورد.

 

 

آنتوانتا استفانوا، استاد بزرگ بلغارستانی و قهرمان پیشین جهان، از جمله شرکت‌کنندگان در این رقابت‌هاست و بیش از یک دهه در سطح اول جهانی حضور دارد.

سارا خادم‌الشریعه در خصوص انتخابش برای بازی در این رقابت‌ها گفته: اولین شطرنج‌باز ایرانی هستم که این مسابقات را تجربه خواهم کرد. رقابت با ستارگان شطرنج دنیا برایم افتخار بزرگی است اما برای حضوری پرقدرت نیاز به مربی خارجی بلند مدت دارم. متأسفانه مربیان خارجی که به ایران می‌آیند به طور مقطعی کار می‌کنند.

بهترین شطرنج‌باز زن حال حاضر ایران در خصوص جایگاه جهانی خود به خبرگزاری ایسنا گفت: در حال حاضر جایگاه ششم رده جوانان را در رنکینگ جهانی دارم و امیدوارم در رده بزرگسالان نیز چنین جایگاهی را کسب کنم.

او که «نورم استاد بین‌المللی آقایان» را هم دریافت کرده، در این باره گفت: در مسابقات ایسلند این اتفاق افتاد تا تنها خانم ایرانی باشم که به این عنوان دست پیدا کرده.

سارا سادات خادم الشریعه حالا در تهران با برترین بازیکنان رده سنی بزرگسالان جهان در یک میز به رقابت می‌پردازد. او طی چهار دور نخست مسابقات از دستیابی به پیروزی بازماند اما متحمل شکست هم نشد.

نماینده ایران توانست استاد بزرگ سوئدی پیا کراملینگ قهرمان بانوان اروپا را با تساوی متوقف کند. نانا زاگنیدزه از گرجستان نیز که درجه استادبزرگی شطرنج را در اختیار دارد، به تساوی مقابل سارا رضایت داد.

هاریکا دروناوالی نفر یازدهم رنکینگ جهانی از هندوستان نیز مقابل نماینده ایران از دستیابی به پیروزی بازماند و بازی با تساوی به اتمام رسید. شطرنج‌باز هندی سابقه قهرمانی آسیا را دارد.

سارا در دور چهارم رقابت‌ها به روند بی شکستی خود ادامه داد و مقابل ژو ونجون از چین به تساوی رسید تا دو امتیاز از چهار بازی کسب کند. فعلاً ناتالیا پوگونینا از روسیه با سه و نیم امتیاز صدرنشین است.

مسابقات در ۱۱ دور برگزار خواهد شد و بازی‌های سخت تری برای نماینده ایران در پیش است. هامپی کونریو از هندوستان، استفانووا از بلغارستان، ژائو از چین، پوگونینا و والنتینا گیونینا از روسیه، نینو باتسیاشویلی از گرجستان به اتفاق ناتالیا ژوکووا از اوکراین دیگر بازیکنان حاضر در این مسابقات هستند.