آگاهی زنان از قوانین بین المللی ضروریست

ارسال کننده خبر : خنم لیدا اشجعی 15 بهمن

تهران – ایرنا – معاون حقوقی رئیس جمهوری، آگاهی زنان از قوانین بین الملل را ضروری دانست و گفت: در صورتیکه زنان به مسائل حقوقی واقف باشند، می توانند در زمان های مختلف و در عرصه های بین الملل سربلند بیرون بیایند زیرا در این صورت است که پاسخگوی هجمه ها خواهند بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، الهام امین زاده روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه دوره آموزشی ارتقای مهارت های علمی و عملی حضور زنان در مجامع بین المللی ضمن تبریک به مناسبت ایام الله دهه فجر گفت: اسناد بالادستی به خصوص اصول 20 و 21 قانون اساسی، اسناد خوبی برای مقایسه وضعیت زنان با وضعیت ایده آل مندرج در آن است.


وی ادامه داد: نیاز است زنان در بخش های خصوصی و دولتی میزبان کشورهای خارجی باشند تا زمانیکه یک خارجی از ایران بازدید می کند، بتواند با خاطرات و نگاه های مثبت و خوبی از این کشور بازگردد.
امین زاده برگزاری دوره های آموزشی ارتقای مهارت های زنان در مجامع بین المللی را که توسط شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده پایه ریزی شد ارزشمند دانست و گفت: این دوره ها برای بخش های خصوصی و دولتی همچنین سازمان های مردم نهاد یک ضرورت است.

** ارتقای مهارت های زنان صرفا یک حضور نمایشی نیست
وی ادامه داد: ارتقای مهارت های زنان صرفا یک حضور نمایشی نیست بلکه در چارچوب دیپلماسی عمومی این افراد می توانند حضور موثر داشته باشند، هر چند پیشنهاد می کنم علاوه بر برگزاری این دوره ها، آموزش هایی بمنظور ارتقای دانش و بینش زنان مثل دانش حقوق برگزار شود.
معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: در صورتیکه زنان به مسائل حقوقی واقف باشند می توانند در زمان های مختلف و در عرصه های بین الملل سربلند بیرون بیایند زیرا در این صورت است که پاسخگوی هجمه ها خواهند بود.
وی آگاهی زنان از قوانین بین الملل را ضروری دانست و گفت: باید بتوان به دور از پرگویی طرف مقابل را متقاعد کرد، بنابراین شایسته است مقررات و قوانین تطبیقی در حوزه زنان در سایر کشورها مورد توجه قرار گیرد، هر چند این بدان معنا نیست که الگوی یک کشور اروپایی می تواند برای ایران مناسب باشد به علت آنکه نگاه غیربومی بسیار آسیب رسان است.
امین زاده با تاکید بر لزوم مهارت های اجتماعی زنان مدیر افزود: این افراد باید بدانند چگونه می توان مجموعه تحت امر خود(خانواده، اداره و…) را مدیریت کنند زیرا در این صورت است که افزایش بهره وری حاصل می شود.
معاون حقوقی رئیس جمهوری با اشاره به قانون حمایت از حقوق و مسئولیت های زنان در عرصه های داخلی گفت: پس از آنکه این طرح در مجلس رای آورد، دولت موظف شد، زمینه های تحقق عملی حقوق و مسئولیت های زنان را در عرصه های داخلی و بین المللی بر اساس سند مرجع فراهم کند.
وی با بیان اینکه حضور زنان در کشورهای دیگر با اهداف مختلف صورت می گیرد، ادامه داد: اگر دیپلماسی فعال باشد، یک زن می تواند در کشوری دیگر سخنرانی کرده و طرح ارائه دهد هرچند در دیپلماسی غیر فعال نیز نقش او کمرنگ نخواهد بود.
امین زاده افزود: برای اطلاع زنان از حقوق شهروندی و حقوق بشری نیاز است کتاب های زیادی برای مطالعه منتشر و اطلاعات آنها از قوانین و آموزه های دینی نیز کامل شود که کمابیش این منابع موجود است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این مراسم که در مرکز پژوهش های وزارت امور خارجه برگزار شد، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، فهمیه فرهمندپور مشاور امور بانوان وزارت کشور و جمعی از مسئولان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری حضور داشتند.