هفت هزار پرستار در ایران بیکار هستند

ارسال کننده خبر: خانم لیدا اشجعی 1 بهمن

مسئول روابط بین‌الملل سازمان نظام پرستاری ایران:« سختی‌های کار پرستاران در ایران، پرداخت دیرهنگام حقوق و مزایا، بی‌خوابی، استرس و تماس با عوامل بیماری‌زاو … در حال حاضر در سطح کشور به طور میانگین شش تا ۹ ماه است که پرستاران معوقات و کارانه خود را دریافت نکرده‌اند.»…

ابراهیم محمدی، مسئول روابط بین‌الملل سازمان نظام پرستاری ایران می‌گوید هفت هزار پرستار در کشور بیکار هستند.

محمدی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که در حال حاضر بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار پرستار در ایران در حال فعالیت هستند که دست‌کم ۱۳۰ هزار تا ۲۰۰ هزار پرستار دیگر باید استخدام شوند.

به گفته او، در کشور کمبود پرستار وجود ندارد اما «سیستم جذب درستی» برای آن‌ها نیست و شاهد هستیم تنها در میان پرستاران عضو سازمان نظام پرستاری کشور، هفت هزار پرستار بیکار وجود دارد.

محمدی افزود: «پرستاران فارغ‌التحصیل با توجه به شرایط سخت کاری این رشته انگیزه‌ای برای اشتغال در این حرفه ندارند. بر اساس قانون پرستاران باید با ۲۰ سال کار بازنشسته شوند، اما این قانون اجرا نمی‌شود.»

او از «پرداخت دیرهنگام حقوق و مزایا، بی‌خوابی، استرس و تماس با عوامل بیماری‌زا» به عنوان سختی‌های کار پرستاران در ایران نام برد و گفت: «در حال حاضر در سطح کشور به طور میانگین شش تا ۹ ماه است که پرستاران معوقات و کارانه خود را دریافت نکرده‌اند.»

فشار کار پرستاران، افزایش ساعت‌ کاری آن‌ها و دستمزدهای پایین باعث شده است تا سالانه حدود یک هزار پرستار از ایران مهاجرت ‌کنند.

متوسط جهانی نیروی پرستار به تعداد تخت ۵۶/ ۲ است که در ایران این نسبت پنج تا هفت تخت به ازای هر پرستار است.

زمانه