مادر امید علی شناس: هنوز پس از هفت ماه دادگاه تجدید نظر فرزندم برگزار نشده است!

ارسال کننده خبر : دیانا تبریزی  25 آذر

مادر امید علی شناس، زندانی که به ده سال حبس در دادگاه بدوی محکوم شده است با اظهار نگرانی از وضعیت بلاتکلیفی فرزندش به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت: «متاسفانه هفت ماه از اعلام حکم دادگاه بدوی امید می گذرد اما هنوز دادگاه تجدید نظر او برگزار نشده، بارها درخواست آزادی او با قرار وثیقه تا اعلام حکم نهایی را دادیم اما نپذیرفتند. فقط یکبار هفته پیش به من گفته شد باید یک میلیارد قرار وثیقه برای آزادی امید بگذارم، من هم گفتم ما ملکی با چنین قیمتی نداریم بعد هم کلا این پیشنهاد منتفی شد.»

مادر امید علی شناس گفت: «حکم ده سال برای جوانی که مرتکب خلافی نشده و فقط فعالیت هایی برای حقوق کودکان داشته واقعا زیاد و ناعادلانه است. تمام امید ما برگزاری سریعتر دادگاه تجدید نظر و شکستن حکم است.»

امید علی شناس، متولد ۱۳۶۲، فعال حقوق کودک و مدنی و مهندس عمران روز ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۳ در خانه اش توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شد. او نزدیک به شش ماه در بند ۲–الف سپاه پاسداران در زندان اوین در بازداشت موقت بود. دادگاه او نهایتا در تاریخ ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۳ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد و روز ۲۳ اردبیهشت ماه ۱۳۹۴ حکم وی به وکیلش ابلاغ شد.

او طبق حکم دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس به دو اتهام «اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی و توهین به رهبری» محکوم شد. مادر این زندانی در گفتگویی با کمپین در مورد مصادیق اتهامات فرزندش گفته بود: «مثلا به دلیل جوک هایی که در موبایلش دیده بودند اتهام توهین به رهبری برایش درست شد در حالیکه این جوک ها در گوشی نصف ایرانی ها وجود دارد و امید هیچ عملی که باعث توهین شود نداشته است.»

سیمین عیوض زاده با اشاره به قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به کمپین گفت: «هفته پیش آقای قمی زاده، مستشار آقای زرگر، قاضی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به من گفت که وثیقه یک میلیارد تومانی بیاورم. گفتم که ما اصلا ملک یک میلیارد تومانی نداریم، گفتم شما قیمتی برابر با آپارتمان ما بگویید، کارشناس تان هر قیمتی بر آپارتمان ما گذاشت سند را می آورم. ایشان گفت من به شما دارم لطف می کنم.استدلالشان این بود که چون امید حکم ۱۰ سال زندان گرفته،  باید مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای هر سال زندان که مجموع آن یک میلیارد می شود را برای وثیقه بدهیم. بعد هم گفتند هفته دیگر بروم تا با قاضی صحبت کنند.»

خانم عیوض زاده ادامه داد: «امروز (چهارشنبه ۲۵ آذر ماه) مجددا به دفتر آقای زرگر رفتم. ایشان که خانواده ها و وکلای زندانیان سیاسی را اصلا نمی پذیرند. بنابراین دوباره با آقای قمی زاده، مستشار ایشان صحبت کردم. ایشان گفتند آقای زرگر پیشنهاد وثیقه یک میلیارد تومانی را قبول نکرده و دادگاه تجدید نظر تا یکی دو هفته دیگر تشکیل می شود. اما این حرف ها طی این مدت زیاد زده شده ما واقعا نمی توانیم مطمئن باشیم که یکی دو هفته دیگر دادگاه تشکیل می شود. امید در داخل انتظار می کشد و ما بیرون. واقعا وضعیت ناراحت کننده‌ای است.»

خانم عیوض زاده با اشاره به اینکه از همان روزهای اول بازداشت، صحبت از آزادی او با قرار وثیقه بوده اما هیچ وقت عملی نشده به کمپین گفت: «از زمان دستگیری تاکنون که بیش از یکسال می گذرد چندین بار قرار بود امید با قرار وثیقه آزاد شود. ۱۶ روز پس از بازداشتش، آقای خورشیدی، بازپرس پرونده‌اش به من گفت که قرار وثیقه ۱۰۰ میلیونی برایش صادر شده، من رفتم تمام مراحل اداری قرار وثیقه را انجام دادم اما وقتی وثیقه را بردم به من گفتند قرار وثیقه به قرار بازداشت تبدیل شده است. به مدت شش ماه، قرار بازداشت موقت امید هر ماه تمدید می شد. بعد از آن پرونده به دادگاه شعبه ۲۸ انقلاب رفت، من و وکیلش پس از آن بارها برای آزادی امید با قاضی مقیسه صحبت کردیم اما ایشان نپذیرفتند، حکم صادر شد و از آن زمان تاکنون پیگیر آزادی فرزندم با قرار وثیقه در دادگاه تجدید نظر هستم. همین طور از بازپرسی تا دادگاه‌های مختلف روزهایم سپری شده است.»

امید علی شناس در حال حاضر در بند ۸ زندان اوین به سر می برد و پرونده او به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر دادگاه انقلاب فرستاده شده اما از اردبیهشت ماه پس از اعلام حکم دادگاه بدوی تاکنون هنوز نوبت دادگاه تجدید نظر او اعلام نشده است