مشارکت زنان بعد از انقلاب در مجلس درصد بسیار کمی دارد

ارسال کننده خبر: آقای نوید احمد فخرالدین 20 آذر

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: بعد از انقلاب قانون اساسی حضور زنان را الزامی اعلام کرد اما طی این 9 دوره هنوز به تعداد 20 نفر قبل از انقلاب نرسیده‌ایم و حضور زنان همواره از یک تا 5 درصد بوده است.

به گزارش زنان خبر علی اسلامی‌پناه نماینده دوره هشتم مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نقش و آغاز تاریخ قانون گذاری در کشور عنوان کرد: در ۱۱۰ سال پیش اولین تاریخ قانون گذاری در کشور است و در نیمی از این تاریخ زنان به‌طور مطلق غایب بودند و نه به‌عنوان انتخاب‌شونده و نه به‌عنوان انتخاب‌کننده حضور نداشتند.

وی افزود: طی این ۵۵ سال مشروعیت نظری حضور زنان تاریخ پرفراز و نشیبی داشته است و قبل از پیروزی انقلاب زنان در ۴ دوره مجلس شورای ملی حضور داشتند که تعداد آن‌ها در اولین دوره حضور، ۶ نفر بود و در آخرین دوره قبل از انقلاب به ۲۰ نفر رسید.

اسلامی‌پناه ادامه داد: بعد از انقلاب قانون اساسی حضور زنان را الزامی اعلام کرد اما طی این ۹ دوره هنوز به تعداد ۲۰ نفر قبل از انقلاب نرسیده‌ایم و حضور زنان همواره از یک تا ۵ درصد بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: سقف حضور زنان نیز در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی بود که در این دوره ۱۴ یا ۱۵ نماینده زن در مجلس داشتیم و حضور زنان در تاریخ قانون‌گذاری ایران فقط به‌صورت نمادین بوده است.

وی گفت:  این احراز حق واقعی زنان جامعه ما نیست و باید به دنیا ثابت کنیم زنان در مجلس نقش دارند و زمانی این حق احقاق می‌شود که بین زن و مرد هیچ تبعیض جنسیتی وجود نداشته باشد.

اسلامی‌پناه مطرح کرد: مبارزه انتخاباتی برای مردان بسیار دشوار است و زنان امکان این رقابت را ندارند و همین حضور اندک زنان در مجلس هم نتایج خوبی داشته و مواردی مانند گرفتن حق طلاق برای زنان، حق حضانت و… نمونه‌هایی از این نتایج خوب بوده است.