” گُلوَنی” دختران لر، خشم حکومت را برانگیخت

ارسال خبر: آقای علی اخلاقی 16 آذر

29128پوشیدن ” گُلوَنی” دستار سنتی زنان کرد، خشم مقامات و حکومتی و مراجع مذهبی شیعه را در لرستان برانگیخته است.

به گزارش سایت دین آنلاین، پس از برگزاری همایشی موسوم به “همایش گُلوَنی” در خرم‌آباد، اعتراض مقامات حکومتی و مراجع مذهبی به وضعیت حجاب در لرستان بالا گرفته است.
در همین رابطه، رئیس کل دادگاه‏های عمومی خرم‌آباد از تخصیص شعبه ویژه در دادگاه‌های عمومی این شهر در رابطه با پرونده‌های موسوم به “بدحجابی” خبر داد.
دلفان با بیان این‌که “شعبه ویژه‌ای به بحث بی‌حجابی و مظاهر آن اختصاص داده شده است” تصریح کرد: در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود.
این مقام حکومتی اضافه کرد: “کسانی‌که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، از ۱۰ روز تا دو ماه حبس و یا به جزای نقدی محکوم می‌شوند”.
“گُلوَنی” نوعی دستار سنتی با سابقه و یادگاری از دوران مادهاست که دختران و زنان امروز کرد و لر نیز آن را به صورت روسری بر سر می‌بندند. از دو سال گذشته بر اساس یک ایده، به همت جمعی از دختران خرم‌آبادی، روز ۲۶ اردیبهشت به عنوان “روز روسری لُری” نام‌گذاری شده است. قرار است هر ساله در بهار و تا ۲۶ اردیبهشت دختران لُر با به سر کردن روسری لُری، این نوع پوشش سنتی را به دیگران معرفى کنند. اما پس از برگزاری این همایش که با حضور برخی از مسئولان دولتی استان نیز همراه بود، اعتراضاتی به نحوه پوشش و برنامه‌های این همایش از سوی برخی از شخصیت‌های مذهبی و امامان جمعه مطرح شد.
نهادهای مسئول در ایران تنها نوع خاصی از حجاب را که توسط حکومت تعیین گردیده، به عنوان پوشش حجاب شرعی به رسمیت می شناسند و در این رابطه حتی پوشش های اصیل زنان کرد که از پوشیدگی کاملی برخوردارند نیز تحت اتهام “بدحجابی” تخطئه می گردند.