تاسف شدید بانکی مون از اعدام فاطمه سالبهی و صمد ذهبی

ارسال خبر خانم مونیکا قریشی 27 مهر

150520022134_ban_ki-moon_un_624x351_afpبان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد اعدام اخیر فاطمه سالبهی و صمد ذهبی در ایران که در زمان ارتکاب جرم زیر سن قانونی بوده اند را محکوم کرده است.
دفتر مطبوعاتی آقای بان در بیانیه ای نوشت:‌ “آقای بان شدیدا از خبر اعدام دو مجرم زیر سن قانونی در هفته های اخیر در ایران متاسف است.”
حکم اعدام فاطمه سالبهی که به قصاص نفس محکوم شده بود، صبح روز سه‌شنبه، ۲۱ مهر، در شیراز اجرا شد. بنابه گزارش ها صمد ذهبی یک هفته پیشتر به طور مخفیانه در ایران اعدام شده بود. هر دو آنها هنگام ارتکاب جرم ۱۷ سال داشته اند.

در بیانیه دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است که ایران از امضاکنندگان پیمان بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک است که مجازات مرگ را برای افرادی که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته اند ممنوع می کند.

در این بیانیه آمده است که آقای بان نگران است که اعدام های هفته پیش “منعکس کننده روندی نگران کننده در ایران است.”

سازمان ملل گفت که اکثریت مجازات های اعدام در ایران به خاطر جرایم مربوط به مواد مخدر اعمال می شود درحالی که اینها براساس قوانین بین المللی در میان “جدی ترین جرایم” جای نمی گیرد.

آقای بان ایران را ترغیب کرد مجازات اعدام را متوقف کند و در نهایت آن را کنار بگذارد.

‘خشم و اندوه’ گزارشگران سازمان ملل

سه روز پیشتر کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل “خشم و اندوه عمیق” خود را نسبت به اعدام خانم سالبهی و آقای ذهبی اعلام کرده بودند.

در بیانیه احمد شهید، گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر ایران آمده بود: “این اعدام ها نمونه های نگران کننده ای از موارد فزاینده آمار اعدام ها و محاکمه هایی با استانداردهای سوال برانگیز در جمهوری اسلامی ایران است.”

آقای شهید اعدام فاطمه سالبهی را ناقض قوانین بین المللی خوانده بود.

سازمان ملل گفت بنابه گزارش ها او یازدهمین زنی بود که امسال در ایران اعدام می شد که در میان بیش از ۷۰۰ اعدامی در این کشور است.

سازمان ملل در مورد صمد ذهبی نوشت که او به طور مخفیانه اعدام شد بدون آنکه خانواده و حتی وکیلش از آن مطلع شوند. او دو سال و نیم قبل به خاطر قتل یک چوپان محکوم به اعدام شده بود.

کریستوف هینز گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام های صحرایی گفت:‌ “بگذارید صریح بگویم:‌ اینها کشتن افراد به دست دولت محسوب می شود، که معادل قتل به دست افراد است.”

او افزود: “اینها مصیبتی بزرگ است که جان انسان را بی ارزش می کند و به وجهه این کشور آسیب می زند.”

او تاکید کرد:‌ “ایران باید فورا از کشتن کودکان دست بکشد.”

او مشخصا نه از واژه “اعدام” بلکه “کشتن” استفاد کرد.

علاوه بر آن دوبراوکا سیمونویا گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور خشونت علیه زنان گفت “فقدان ملاحظات قضایی در مورد شرایط خانم سالبهی نماد تقلایی است که قربانیان خشونت های خانوادگی در نظام قضایی با آن روبرو هستند.”

او همچنین نسبت به شمار بالای ازدواج های زودهنگام و اجباری در ایران ابراز نگرانی کرد.

فاطمه سالبهی، هنگام اعدام ۲۳ ساله بود.

او در سال ۱۳۸۸ همسر ۳۰ ساله خود را به قتل رسانده بود. حکم اعدام او به دست اعضای خانواده مقتول به اجرا درآمد.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از چین، دومین تعداد اعدام در جهان را دارد.