تلاش ناموفق برای به تاخیر انداختن بررسی طرح اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی

ارسال کننده : خانم مونیکا قریشی 31 شهریور

بی بی سی فارسی : طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی در مجلس ایران دو فوریتی باقی ماند.
به گزارش خبرگزاری مجلس ایران، خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با موضوع برداشتن یک فوریت از دو فوریت این طرح مخالفت کردند.
به این ترتیب بر اساس آیین نامه داخلی مجلس ایران، بررسی این طرح باید در دستور کار جلسه بعدی مجلس قرار گیرد.
نمایندگان مجلس با ۹۸ رأی موافق، ۴۹ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع با سلب یک فوریت از دو فوریت این طرح مخالفت کردند و خواستار بررسی این طرح در قالب دو فوریت شدند.
نمایندگان مجلس ایران دو روز پیش با دوفوریت طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کرده بودند، اما بعدا سلب یک فوریت آن مطرح شد.
حسن کامران، نماینده مردم اصفهان، و از مخالفان یک فوریتی شدن این طرح گفته است با توجه به اینکه زمان زیادی تا پایان کار مجلس نهم باقی نمانده، طرح اعطای تابعیت به این افراد باید دو فوریتی باقی بماند تا وضعیت آن زودتر مشخص شود.
آقای کامران گفته است که بررسی این طرح تا کنون چندین بار مطرح شده اما هر بار بررسی آن از این مجلس به مجلس دیگر واگذار شده است.
اما موافقان یک فوریتی شدن طرح می گفتند که با توجه به اهمیت آن، باید زمان و فرصت بیشتری برای بررسی آن در نظر گرفت.
فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد غیرایرانی نمی‌توانند تابعیت و شناسنامه ایرانی داشته باشند و حقوق شهروندی اتباع ایران را ندارند.
محدودیت تحصیلی و کاری برای آنهایی که ساکن ایران هستند و یا محدودیت ورود به سرزمین مادری و نیاز به گرفتن روادید برای آنهایی که در خارج زندگی می‌کنند از جمله مشکلات این افراد است.
بیشترین تعداد این افراد، پدر عراقی یا افغان دارند و مادران آنها، زنان ایرانی هستند که در پی جنگ‌های مداوم و بی‌ثباتی در افغانستان و عراق با مردان مهاجر پناهنده به ایران ازدواج کرده‌اند.
بر اساس قوانین ایران، تابعیت ایرانی از طریق مادر منتقل نمی‌شود.