ممنوعیت تصویری ۹ بازیگر زن به بهانه بدحجابی

ارسال خبر: خانم ندا امین 31 شهریور

روز یک شنبه خبری از «کمیته نظارت و ارزش‌یابی» صداوسیما یا همان حراست رسانه دولتی ایران منتشر شد که حاکی از ممنوعیت تصویری ۹ بازیگر زن به بهانه بدحجابی بود.

zimg_001_17کیهان نوین: در این نامه که ساعتی بعد از انتشار در پایگاه اطلاع رسانی «شورای نظارت بر سازمان صداوسیما» از سوی مدیر روابط عمومی این سازمان تکذیب شد، ممنوعیت تصویری این بازیگران اعلام و در آن آمده است: «این شورا بر اساس مصوبه ای، رسانه ملی را موظف نمود تا با هنرمندانی که شوونات اخلاقی و رسانه ای را در شبکه های اجتماعی رعایت نمی کنند، قطع همکاری نماید .»

معیار این شورا برای توقف کار این بازیگران، حضورشان در شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه اینستاگرام عنوان شده است: «استفاده و حضور در شبکه های اجتماعی را فرصت تعامل هرچه بهتر هنرمندان با مردم و مخاطبان دانسته و صرفاً حضور نامناسب و انتشار تصاویری که باعث نادیده انگاشته شدن ارزش ها می شود را خلاف ضوابط و مقررات می داند.»

بر اساس این مصوبه، ۹ بازیگر زن به دلیل «بدحجابی» از فعالیت هنری محروم شده اند؛ «لیندا کیانی»، «حنانه شهشهانی»، «نرگس محمدی»، «النازحبیبی»، «بهاره افشاری»، «حدیث میرامینی»، «سحرقریشی»، «روناک یونسی» و «رابعه اسکویی.»

البته به دنبال انتشار این خبر، «امید شریفی»، مدیر روابط عمومی این شورا در گفت‎وگو با خبرگزاری «فارس» اشاره به مصادیق را در این مصوبه رد و اعلام کرد که وظیفه شورای نظارت، اعلام سیاست ها و چارچوب های کلی سازمان صداوسیما و نظارت بر حسن اجرای قوانین است:«این شورا در مصوبه اخیر خود در خصوص ماموریت سازمان صداوسیما در قطع همکاری با هنرمندانی که در شبکه های مجازی از خود تصاویر هنجارشکنانه و دور از شوونات اخلاقی و ضوابط سازمانی منتشر می کنند، تاکنون به مصادیق ورود نداشته است. وظیفه اجرای این سیاست ها و ابلاغیه های این شورا طبق قانون، به عهده سازمان صداوسیما است و اخبار شورای نظارت از طریق پایگاه اطلاع رسانی این شورا اعلام می شود.»
البته تکذیب این خبر نشان از ممنوعیت همکاری صداوسیما با این بازیگران زن و البته بازیگرانی است که در این فهرست نیامده است.
نکته قابل توجه در اسامی منتشر شده این است که به جز دو نفر، بقیه بازیگران پرکار صداوسیما هستند که از طریق برنامه‌های مناسبتی و بازی در نقش زنان محجبه مشهور شده‌اند.
در میان این فهرست شاید نام نرگس محمدی، بازیگری که با مجموعه تلویزیونی «نرگس» مشهور شد، از بقیه چشم‎گیرتر باشد. محمدی که در حال بازی در فصل سوم این مجموعه تلویزیونی پرطرف‎دار است، در یک سال گذشته و بعد از سفر همراه تیم‌ملی به برزیل، بارها در آستانه ممنوعیت کار از صداوسیما قرار گرفت و حتی مدتی صفحه اینستاگرامش را تعطیل کرد.
لیندا کیانی نیز از شرایط مشابهی با محمدی برخوردار است. او از بازیگرانی بود که به برزیل رفت و عکس‌هایی از خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. او که با مجموعه «پایتخت ۲» و «روز حسرت» شناخته شده است، در سریال «ماتادور» نقش یک مامور محجبه را بازی می کرد.
الناز حبیبی هم یکی از بازیگران تازه مطرح شده در صداوسیما است که در چندین سریال مناسبتی، از جمله «دردسرهای عظیم» بازی کرده است. او با چهره‌ای بچه‌گانه، بیش تر در نقش‌های طنز بازی می‌کند و قرار بود در «دردسرهای عظیم ۳ » هم بازی کند.
بهاره افشاری از بازیگرانی است که مدتی است زمزمه‌های ممنوعیت کاری‌ او حتی با حضور در فیلم‌ و سریال «معراجی‌ها» «مسعود ده‌نمکی» شنیده می شد. بهاره که با بازی در نقش «شیطان» در مجموعه «او یک فرشته است»، شهرت یافت، در بازی در فیلم «پایان‌نامه» با انتقادهای زیادی از سوی مردم رو به رو شد.
سحرقریشی اما از ابتدای حضورش در صداوسیما با حاشیه‌های زیادی رو به رو بوده و بارها تا مرحله ممنوع‌التصویری رفته است. او که با فیلم «دلنوازان» به کارگردانی «سعید سهیلی» در نقش «یلدا» مشهور شد، بعد از بازی در این فیلم، با سر و صدای زیادی از همسرش طلاق گرفت. قریشی در حوزه مدلینگ هم فعال بود.
در این میان، حدیت میرامینی، روناک یوسفی و رابعه اسکویی بازیگران نقش‌های دوم و سوم هستند که البته رابعه اسکویی چند سالی بود که فعالیت نمی کرد.
اما در میان این جمع، حنانه شهشهانی تنها بازیگری است که ممنوعیت تصویری او از یک سال پیش قطعی شده بود. او درست در نیمه پخش سریال «کلاه‌پهلوی»، مجموعه عکس‌های با مایو و نیمه‌لخت خود را منتشر و اعلام کرد که قصد دارد در این زمینه فعالیت کند.
او که از ایران خارج شده است، به حجاب اجباری در ایران اعتراض کرد و بازی در سریال کلاه‌پهلوی را اشتباه خود دانست.
صداوسیما در چند ماه گذشته چندین بازیگر را ممنوع‌التصویر کرده است که مشهورترین آن ها،«بهرام رادان» و «قطب‌الدین صادقی» بودند.
حذف بهرام رادان به خاطر اظهارنظر او درباره ازدواج هم‌جنس‌خواهان در اینستاگرام است. او که با گذاشتن یک پست، آزادی ازدواج هم‌جنس‌خواهان را تبریک گفته بود، مجبور شد با هجوم از سوی رسانه‌های تندرویی چون «کیهان»، آن را حذف و رسما عذرخواهی کند. اما به نظر می‌رسد که این عذرخواهی هم باعث نشده است که مدیران صداوسیمای ایران تصمیم به ممنوع‌التصویر کردن رادان نگیرند.
این بار نخستی نیست که صداوسیما چنین تصمیمی را در مورد یک هنرمند می گیرد؛ از سال ۱۳۸۸ تصویر و نام «فاطمه معتمدآریا» در فهرست سیاه رسانه ملی ایران قرار گرفته است و هنوز هم با وجود بازی در فیلم‌های متعدد، از این فهرست خارج نشده است و تلویزیون تیزر فیلم «یحیی سکوت نکرد» را با حذف معتمدآریا پخش کرد.