گزارشی از مرتضی حسینی (بخش افغانستان)

محکمۀ صحرایی یک دختر و پدر در استان سرپل افغانستان

رئیس شورای مردمی روستای توغی شهرستان بلخان استان سرپل افغانستان به دستور یک محکمۀ صحرایی، یک دختر و پدر را به اتهام دزدی مجازات کرد.

نسیمه آرزو رئیس امور زنان استان سرپل افغانستان می‌گوید که سیما زن 22 ساله در استان سرپل افغانستان به اتهام دزدی در محضر عام مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

سیما زمانی مورد هجوم مردم و رئیس شورای روستای توغی قرار گرفت که از سوی یک فال‌بین به دزدی متهم شد و بدون دایر شدن محکمۀ ذی‌صلاح، به حکم محکمۀ صحرایی محکوم و مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

خانم آرزو افزود که سیما زمانی که می‌خواست با ناله و زاری پدرش را از چنگ این زورمندان نجات دهد، پدرش از سوی زورمندان بیشتر مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

به گفتۀ رئیس امور زنان استان سرپل، “یعقوب علی اخلاقی رئیس شورای روستای توغی” خانم سیما و پدرش را در حضور مردم، مجازات کرده است.

  • ماده ی ۱۱ اعلامیۀ جهانی حقوق بشر

۱. هر شخصی متهم به جرمی کیفری، سزاوار و محق است تا زمان احراز و اثبات جرم در برابر قانون، در محکمه ای علنی که تمامی حقوق وی در دفاع از خویشتن تضمین شده باشد، بیگناه تلقی شود.

۲. هیچ احدی به حسب ارتکاب هرگونه عمل یا ترک عملی که مطابق قوانین مملکتی یا بین المللی، در زمان وقوع آن، حاوی جرمی کیفری نباشد، نمیبایست مجرم محسوب گردد. همچنین نمی بایست مجازاتی شدیدتر از آنچه که در زمان وقوع جرم [در قانون] قابل اعمال بود، بر فرد تحمیل گردد.