سقوط یک زن نابینا در شبکه فاضلاب تهران

ارسال کننده : خانم مونیکا قریشی 16مرداد

رادیو زمانه :مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان از سقوط یک زن نابینا در منطقه ۱۴ شهرداری تهران به درون چاله فاضلاب به علت کنده‌کاری‌های یکی از خیابان‌های این منطقه خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌همت محمودنژاد، مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان گفت: «این زن ۴۳ ساله نابینا به علت کنده‌کاری‌های سطح شهری خیابان ۱۷ شهریور در منطقه ۱۴، به درون چاله فاضلاب سقوط کرده است.»

به گفته محمودنژاد سقوط، منجر به شکستگی و ضرب‌دیدگی پا و سایر اعضای بدن این زن شده است.

مدیر عامل انجمن دفاع از حقوق معلولان با بیان این‌که این رویداد پرداختن به مناسب‌سازی اماکن و معابر شهری را بیش از پیش ملموس کرده، تأکید کرد که افراد نابینا و معلول باید هنگام خروج از خانه و تا برگشت به خانه از نظر مناسب‌سازی و دسترسی به امکانات شهری امنیت خاطر داشته باشند.

او از شهردار منطقه ۱۴ خواست تا ضمن بازدید از فرد آسیب‌دیده، خسارات مادی و معنوی وارد به وی را نیز جبران کند.

زن حادثه‌دیده گفته است صبح، هنگام خروج از منزل هیچ چاله‌ای را در راه خود نیافته اما عصر در راه بازگشت به دلیل کنده‌کاری‌ها و عدم نصب تابلوها و علائم ویژه نابینایان و همچنین عدم رعایت ایمنی لازم، به چاله مذکور سقوط کرده است.

در سال‌های گذشته نیز یک نابینا در مترو تهران در اثر برخورد با قطار شهری کشته شد.

در شهرسازی ایران توجه کمی به آسایش و رفاه معلولان شده است. در شهریورماه سال گذشته، یحیی سخنگویی، معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور گفت که «تنها ۲۴ درصد معابر شهری استان تهران برای عبور و مرور معلولان مناسب‌سازی شده است» و ۷۶ درصد دیگر، در عمل آن‌ها را خانه‌نشین می‌کند.

خانه‌نشینی معلولان و همچنین سالمندان در ایران آن‌ها را مجبور به تحمل دردهای روحی ناشی از افسردگی و تنهایی نیز می‌کند.