افزایش زنان سرپرست خانوار و گسترش آسیب‌های اجتماعی زنان در ایران

ارسال کننده:خانم نازی نیکویی 12 مرداد

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، گفت آمار زنان سرپرست خانوار رو به افزایش است. او همچنین از گسترش برخی آسیب‌های اجتماعی ویژه زنان در جامعه ایران خبر داد.

zanan

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه ۱۲ مردادماه / ۳ اوت در نخستین نشست مشاوران امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی گفت: «طبق شواهد و آمارها شاهد رشد و گسترش برخی آسیب ‌اجتماعی ویژه زنان هستیم.»

او افزود: «آسیب‌های اجتماعی محدود به سن و جنس خاصی نیست و زنان به اندازه مردان و حتی بیشتر از آنان در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.»

مولاوردی از تهیه اطلس وضعیت زنان و نقشه آسیب‌های اجتماعی آنان به تفکیک استان‌های ایران خبر داد و گفت: «اطلس یادشده نشان می‌دهد وضعیت زنان در هر بخش از کشور به چه صورت است از این رو باید براساس آن برنامه‌ریزی‌های خود را اولویت‌بندی کنیم.»

معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده همچنین آمار زنان سرپرست خانوار را رو به رشد عنوان کرد و گفت: «اکنون ۱۲درصد خانوارها زن سرپرست و هفت درصد خودسرپرست هستند که بالا رفتن سن ازدواج از دلایل مورد اخیر است.»

بر اساس آمارهایی که پیش از این در سال ۱۳۹۰ منتشر شده بود، در آن زمان حدود دو میلیون و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار در ایران وجود داشت که شمار آنان نسبت به سال ۱۳۸۵، از ۹/۵ درصد به ۱۲/۱ درصد افزایش یافته‌ بود.

زنان سرپرست خانوار در ایران شامل زنان مطلقه‌، بیوه، دارای شوهر معتاد‌، همسران کشته‌شدگان در جنگ ایران و عراق‌، زنان مهاجر بی‌‌سرپرست‌، زنان دارای شوهران زندانی‌، زنان دارای شوهران بیکار، زنان دارای شوهران بیمار، زنان مجرد، زنان خودسرپرست (زنان سالمند تنها)، همسران مردان از کار‌افتاده و زنان دارای شوهرانی مجهول‌‌المکان هستند. زنانی که از ازدواج موقت یا متعه، صاحب فرزند شده‌اند و همچنین زنان همجنسگرایی که می‌توانند از زنان سرپرست خانوار باشند را می‌توان به این فهرست افزود.

شهیندخت مولاوردی با بیان این‌که الگوی واحدی برای خانواده‌های زن سرپرست و خودسرپرست وجود ندارد، گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد طی پنج برنامه گذشته کشور، توسعه متوازن که حوزه زنان هم تأثیرپذیر از آن است، رخ نداده است.»

او «توانمندسازی اقتصادی و پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان» در ایران را یکی از نگرانی‌ها برای زنان سرپرست خانوار دانست.

سال گذشته مولاوردی گفته بود که ۸۲ درصد زنان سرپرست خانوار بیکار هستند. همچنین رضا نوروزی، مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد نیز اعلام کرد که ۱۶ درصد زنان سرپرست خانوار کمتر از ۴۰ سال سن دارند.