کاهش دوره “طرح” فارغ‌التحصیلان پزشکی در ازای تولد فرزند

ارسال کننده:خانم زهرا لطفی 12 مرداد

تقاطع: “وزیر بهداشت” جمهوری اسلامی، سیاست‌های این وزارت‌خانه برای تشویق فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی به فرزندآوری را تشریح کرد.

حسن قاضی‌زاده هاشمی با بیان این‌که «بایستی در زمینه افزایش جمعیت به فرزندآوری نخبگان بیشتر توجه کنیم» به خبرگزاری “تسنیم” گفت: «در حوزه جمعیتی یک خبری را برای نخستین بار اعلام می‌کنم مبنی بر این‌که در حوزه پزشکی، به‌ ازای تولد هر فرزند، ۴ ماه از دوره طرح‌ فارغ‌التحصیلان کم می‌شود و اگر چندقلو باشد این کاهش طرح بیشتر خواهد شد. مثلاً کسی که دو سال طرح می‌خواهد بگذراند، فرزندان دوقلو بیاورد نصف طرحش کم می‌شود و اگر ۴قلو باشند، تقریباً کل طرح کاهش می‌یابد.»

وی اضافه کرد که «در گذشته افرادی که دوره “طرح” داشتند اگر فرزندی به‌ دنیا می‌آوردند به مرخصی می‌رفتند ولی آن دوره از طرح‌شان کم نمی‌شد».

آقای هاشمی این سیاست تشویقی را در راستای نظرات رهبر جمهوری اسلامی برای افزایش جمعیت کشور دانست و افزود: «همان‌طور که حضرت آقا فرمودند و تعبیری داشتند مبنی بر این‌که صرف افزایش جمعیت کارگری هدف نیست بلکه زاد و ولد کل ایرانیان باید بیشتر شود ولی اگر آن گروهی که نخبه هستند در زمینه فرزندآوری کم‌توجهی نکنند بهتر است.»

سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران طی سه سال اخیر، بعد از سخنرانی مهرماه ۹۱ علی خامنه‌ای در “خراسان شمالی” آغاز شد که در آن سیاست‌های کنترل جمعیت را که از دهه ۷۰ در ایران به اجرا درآمده بود، “خطا” توصیف کرد و به خاطر آن از «خدا» و «تاریخ» طلب بخشش نمود.

در یکی از آخرین اقدامات در این راستا، مجلس شورای اسلامی در مهرماه ۱۳۹۳، طرح “افزایش نرخ باروری و مقابله با کاهش رشد جمعیت کشور” را به تصویب رساند که بر اساس آن، هرگونه عمل جراحی برای پیش‌گیری دائم از بارداری و نیز تبلیغ برای کاهش فرزندآوری و پیشگیری از بارداری، ممنوع، و برای متخلفان مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

این قانون برای «متخلفان»، مجازات‌هایی از تذکر و توبیخ تا “محرومیت دائم از اشتغال به حرفه‌های پزشکی و وابسته در تمام کشور” را در نظر گرفته است.