جولای 01
نامه سپیده قلیان از زندان قرچک؛ چرا اعتصاب غذا کردم
خبرگزاری هرانا – سپیده قلیان از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه که هم اکنون در زندان قرچک ورامین به سر می برد از روز سه شنبه ۱ مردادماه دست به اعتصاب غذا زده است. خانم قلیان اکنون با نوشتن نامهای که در ادامه می آید دلایل اعتصاب غذای خود و ضرورت این اقدام را به قصد تنویر افکار عمومی توضیح داده است. او در قسمتی از این نامه تاکید می کند “پیام اعتصاب غذای من همفکری و هماهنگی ما علیه ظلم است؛ ظلمی که بر زندانیان سیاسی و خانوادههای آنان روا داشتهاند”. سپیده قلیان در تاریخ ۳۰ دی ماه سال گذشته بازداشت و تاکنون در زندانهای سپیدار اهواز، زندان اوین و زندان قرچک ورامین نگهداری شده است. ادامهی مطلب
جولای 01
فرزانه زیلابی به دادسرای عمومی و انقلاب اهواز احضار شد
خبرگزاری هرانا – فرزانه زیلابی، وکیل مدافع دو تن از متهمان پرونده اعتراضات هفت تپه با دریافت ابلاغیه ای به دادسرای عمومی و انقلاب شهر اهواز احضار شد. وی پیشتر نیز به دادسرای شوش احضار شده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از سندیکای کارگران هفت تپه، فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری که وکالت اسماعیل بخشی و علی نجاتی را در پرونده اعتراضات هفت تپه بر عهده دارد، به دادسرای عمومی و انقلاب اهواز احضار شد.
در این گزارش آمده است که فرزانه زیلابی در حالی به دادسرا احضار شده است که کمتر از ۱۰ روز به برگزاری جلسه دادگاه متهمان پرونده اعتراضات هفت تپه باقی مانده است. خانم زیلابی در این پرونده وکالت علی نجاتی و اسماعیل بخشی را بر عهده دارد. ادامهی مطلب
جولای 01
برخورد با «بدحجابی» به فرودگاهها رسید| احتمال جلوگیری از سفر «بدحجابان» از سوی پلیس
برخورد با مخالفان حجاب اجباری نه تنها در معابر و خیابانهای ایران تشدید شده بلکه پلیس از برخورد با «کشف حجاب» در فرودگاههای ایران خبر داده است.
حسن مهری فرمانده پلیس فرودگاههای ایران روز دوشنبه ۱۰ تیرماه با اعلام این خبر به ایسنا گفت مأموران اگر مواردی را مشاهده کنند که پوشش افراد «مروج مدلهای غربی» است، حتما با آن برخورد خواهند کرد.
به گفته این فرمانده پلیس در برخورد با آنچه «کشف حجاب» نامیده شده، ممکن است از سفر این افراد جلوگیری شود. برای آنها پرونده قضایی تشکیل و تحویل مقامات قضائی خواهد شد. ادامهی مطلب
جولای 01
کودک آزاری؛ دختر ۶ ساله در پی آزار جسمی به بیمارستان منتقل شد
خبرگزاری هرانا – روز جاری یک دختر ۶ ساله در قزوین که توسط مادرش مورد آزار جسمی قرار گرفته بود، پس از انتقال به بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت. به گفته پدر این کودک، حادثه در پی پرتاب کلید به سمت دختربچه و فرورفتن آن در سرش اتفاق افتاده است
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، امروز یکشنبه ۹ تیرماه ۱۳۹۸، دختر ۶ سالهای در مرکز آموزشی درمانی رجایی قزوین بستری شد که مادرش برای تنبیه به شکل نامعلومی کلید را به داخل سر فرزندش فرو کرده بود. ادامهی مطلب
جولای 01
خودکشی یک قربانی کودک همسری در مشهد
خبرگزاری هرانا – مادری که به ازدواج دخترش در ۱۳ سالگی رضایت داده بود، از خودکشی دخترش “فریده” پس از به دنیا آوردن نوزادش خبر داد. وی با اشاره به اینکه ازدواج در سن پایین برای کودکان را صحیح نمی دانسته میگوید که به علت تمول مالی خانواده پسر به ازدواج دخترش رضایت داده است. اما همین موضوع تنش های روانی زیادی برای فریده به همراه داشت که در نهایت باعث خودکشی وی پس از تولد فرزندش شد. فریده توسط مادر شوهرش از بابت وضعیت مالی خانواده اش تحقیر می شد و حتی دیدن فرزندش را نیز از وی دریغ می کردند. آسیبهای جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران ناپذیری را بر روی زندگی دختران بهویژه بارداریهای زیر ۱۸ سال، مرگومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیبهایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است. ادامهی مطلب
جولای 01
دیوان عالی کشور به “برابری دیه زنان و مردان” رای داد
خبرگزاری هرانا – در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری هیئت عمومی دیوان عالی کشور به برابری دیه زنان و مردان رای داد. این رای علاوه بر حوادث رانندگی شامل تمام موارد دیگر نیز می شود. بر این اساس صندوق تامین خسارات مالی نیز ملزم به پرداخت مابه التفاوت مبلغ دیه است. موضوع دیه جزء مباحث بحث برانگیزی است که بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران و مطابق فتوای بسیاری از فقهای اسلامی دیه زن نصف دیه مرد بوده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از شرق، در آخرین روز اردیبهشت سال جاری، هیئت عمومی دیوان عالی کشور رأی به مهمترین تصمیم قضائی چند دهه اخیر داد تا نهفقط در حوادث رانندگی بلکه در همه جنایات، دیه زنان و مردان برابر شود و صندوق تأمین خسارتهای بدنی ملزم به پرداخت مابهالتفاوت دیه باشد. ادامهی مطلب
جولای 01
بلاتکلیفی النا اله وردی، کارمند جوان وزارت نفت در بند زنان زندان اوین
خبرگزاری هرانا – النا اله وردی، شهروند ۳۶ ساله اهل تهران و از کارمندان وزارت نفت در اسفندماه ۹۶ توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد در زندان اوین منتقل شد. با گذشت حدود ۱۶ ماه از زمان بازداشت این شهروند و علیرغم ارجاع پرونده به دادگاه انقلاب کماکان وضعیت حقوقی او نامعلوم و در بلاتکلیفی در بند عمومی زندان اوین به سر می برد. این شهروند که یکسال از مدت بازداشت خود را در سلولهای انفرادی سپری کرده بود طی روزهای گذشته همزمان با انتشار خبری در خصوص “ارتباط یک زن با ۱۶ مدیر برجسته وزارت نفت” خانم اله وردی برای مدتی از محل بازداشتگاه به نقطه نامعلومی منتقل و پس از ساعاتی بازگردانده شد هر چند این انتقال الزاما به معنی ارتباط وی با پرونده جنجالی مورد اشاره نیست. ادامهی مطلب
جولای 01
صدای زن، ممنوع
ماهنامه خط صلح – نام قمرالملوک وزیری نامی آشناست؛ اولین زن خواننده در تاریخ معاصر ایران. او در سال ۱۳۰۳ برای اولین بار در گراند هتل به روی سن رفت و بدون حجاب آواز خواند؛ اما نظمیه تاب نیاورد و از او تعهد گرفت. با گذشت ۹۵ سال از آن روز هنوز شاهد آن هستیم که حنجره زنان در ایران به بند کشیده می شود.
در آخرین روزهای اردیبهشت ماه سال جاری، ویدیویی کوتاه از آواز خواندن یک زن جوان ایرانی در شهر تاریخی-توریستی ابیانه در فضای مجازی منتشر شد و بسیار مورد استقبال گرفت. اما چند روز از این ماجرا نگذشته بود که حجت الاسلام روحالله امینی، امام جمعه نطنز، در گفت و گویی با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد : «این حرکت وقیحانه را محکوم می کنم و از کانال های لازم نیز موضوع را پیگیری کردم. مسئولان امر نیز در حال پیگیری این اتفاق هستند».
دیری نپایید که “نگار معظم”، که در روز جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه، در یک گروه گردشگری در محله “هرده” یا “پایین ده” روستای تاریخی ابیانه، برای شاد کردن همراهانش آواز خوانده بود، احضاریه دریافت کرد. البته، این اولین باری نیست که جمهوری اسلامی نسبت به ارائه هنر زنان به خصوص در بخش موسیقی واکنش نشان می دهد؛ چرا که معتقدند شنیدن صدای زن توسط نامحرم، حرام است. ادامهی مطلب
جولای 01
ادامه تشدید برخورد با مخالفان حجاب اجباری| خودرو «سرنشینان بیحجاب» در خوزستان توقیف می شود
به گزارش صدای آمریکا-در پی تشدید شدن برخورد با مخالفان حجاب اجباری در ایران این بار مقامات قضایی استان خوزستان از برخورد با «سرنشینان بی حجاب» در خودروها خبر دادهاند.
عباس حسینی پویا رئیس کل دادگستری خوزستان روز جمعه ۷ تیر از تشدید برخورد با آنچه «مفاسد اخلاقی» نامیده خبر داده و گفت که اگر در هر خودرویی سرنشین بی حجاب مشاهده شود خودرو مورد نظر متوقف و به پارکینگ هدایت میشود.
این مقام قضایی افزود در صورت مشاهده افراد بی حجاب در خودروها ابتدا «تذکر لسانی» داده میشود اگر توجهی نشد دستور داده شده ماشین مورد نظر «متوقف» و به پارکینگ هدایت شود.
مسئولان جمهوری اسلامی برخورد با مخالفان حجاب اجباری را در ماههای اخیر تشدید کردهاند و حتی در مواقعی این برخوردها به خشونت نیز کشیده شده است. موضوعی که انتقادات بسیاری را به همراه داشته و جنجال برانگیز شده است. ادامهی مطلب