فدراسیون فوتبال ایران به فیفا: موافق حضور زنان در ورزشگاه هستیم؛ دولت باید موافقت کند

به گزارش صدای آمریکا-فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، اعلام کرده است که فدراسیون فوتبال ایران به این نهاد اطلاع داده است که موافق حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال است، اما دولت هم باید موافقت خود را در این زمینه اعلام کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، فیفا به نقل از مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، اعلام کرد که این فدراسیون مشکلی با حضور زنان در استادیوم‌ها ندارد و مشغول رایزنی مستقیم با مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان ایران، در این زمینه است.

ماه گذشته جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در نامه‌ای به مهدی تاج از او خواسته بود تا زمان برگزاری دور مقدماتی مسابقه‌های انتخاباتی ‌جام‌جهانی شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کند. ادامه‌ی مطلب

گزارش صوتی جلسه سخنرانی کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۱۹

جلسه سخنرانی کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۱۹ با حضور اعضای آن کمیته و جمعی از فعالان حقوق بشر در ساعت ۱۷:۰۰ در فضای مجازی پالتاک برگزار‌شد در این جلسه به موضعاتی همچون موارد نقض حقوق پیروان ادیان ( خرداد ماه) ، مقایسه ماده ۱۸ از اعلامیه حقوق بشر با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مطالبه گری در جمهوری اسلامی ، تاریخچه ای از مسیحیان در ایران ، فعال حقوق بشر و در آخر شرکت کنندگان در جلسه با موضوع حق خواهی و اعتراض ( نافرمانی مدنی )به بحث و تبادل نظر پرداختند. علاقه مندان میتوانند از فایل های ضبط شده زیر موضوعات مورد بحث را شنوا باشند: ادامه‌ی مطلب

اطلاعیه ۱۱۴۹ نمایندگی ایالت نوردراین وستفالن در خصوص وضعیت زندان ها در ایران

گزارش صوتی جلسه ماهیانه نمایندگی نیدرزاکسن ۶ جولای ۲۰۱۹

نامه نرگس محمدی به رییس قوه قضاییه در خصوص فعالان محیط زیست بازداشتی در اوین

خبرگزاری هرانا – با گذشت بیش از ۵۰۰ روز از بازداشت فعالان محیط زیستی توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، متهمان این پرونده همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند. این شهروندان در این مدت، در زندان اوین در سلولهای انفرادی و تحت فشار روحی و روانی به منظور کسب اعترافات اجباری توسط بازجویان قرار گرفته اند. علی رغم اعتراضات گسترده وکلای پرونده، خانواده بازداشتیان و همچنین مجامع بین المللی نسبت به شرایط نگهداری متهمان و همچنین طولانی شدن روند دادرسی، تاکنون تغییری در وضعیت آن ها صورت نگرفته است. در این راستا، نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر نرگس محمدی که خود در زندان اوین به سر می برد، در نامه ای خطاب به رئیس قوه قضاییه شرایط نگهداری آنها را غیر قانونی و مصداق شکنجه عنوان کرده است و خواستار پایان یافتن این گونه رویکردهای غیرانسانی با متهمان شده است. ادامه‌ی مطلب

اخراج یک کارمند زن شهرداری اراک که در اعتراض به کاهش حقوق اقدام به خودسوزی کرده بود

خبرگزاری هرانا – یک کارمند زن شهرداری اراک در مقابل در ورودی این مجموعه اقدام به خودسوزی کرد، اما مامورین حراست مانع از وی شدند. گفته می شود انگیزه این کارمند از اقدام به خودسوزی کاهش شدید حقوق پرسنل شهرداری بوده است و شهرداری اراک در واکنش به اعراضش، حکم اخراج وی را صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یکی از پرسنل زن شهرداری اراک در مقابل ورودی این مجموعه اقدام به خودسوزی کرد که مامورین حراست مانع از وی شدند.

بر اساس این گزارش، کاهش شدید حقوق پرسنل از سوی شهردار جدید اراک انگیزه انجام این کار بوده است.

در این گزارش همچنین آمده است که شهردار اراک به جای دلجویی و حل مشکل از این کارمند، دستور اخراج وی را از مجموعه شهرداری صادر کرده است.

در اوایل تیرماه نیز یک شهروند که ورود به ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به خودسوزی کرده بود، بازداشت شد. وی پیمانکار یکی از شرکت های طرف قرارداد با حوزه ICT این وزارتخانه بود و در پی عدم وصول مطالباتش با گالن بنزین در آنجا اقدام به خودسوزی کرده بود.

کودک همسری؛ روایت هایی از ازدواج کودکان در روستاهای آذربایجان شرقی

خبرگزاری هرانا – قربانیان کودک همسری در برخی روستاهای استان آذربایجان شرقی روایت هایی از زندگی خود ارائه داده اند. این کودکان به دلیل رسومات روستای محل زندگی خود غالبا در سنین زیر ۱۵ سال تن به ازدواج داده اند. معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده مردم صوفیان، شبستر و تسوج در مجلس شورای اسلامی از روستاهای محروم در بخش صوفیان نام می‌برد که بارداری دختران ۱۳، ۱۴ ساله در آن زیاد اتفاق می‌افتد و اینکه مادران ۲۰ ساله‌ای را در این روستاها می‌شود دید که ۴، ۵ تا بچه دارند. به گفته او سن وفات خیلی از زن‌های منطقه بین ۴۰ تا ۴۵ سال است که این مساله به خاطر ازدواج در سن پایین و زایمان‌های مکرر اتفاق می‌افتد. یکی از دخترها که کمتر از ۱۵ سال دارد درحالی که چادر مشکی را دور جثه لاغرش پیچانده، از در خانه بیرون می‌آید. بچه حدوداً یکساله‌ای را بغل کرده؛ شباهت زیادی به خودش دارد. می‌شود حدس زد خواهرش باشد اما دختر لاغر اندام، مادر بچه است. زنی می‌گوید “دخترها در صوفیان باید زود ازدواج کنند، نهایتش دیگر ۱۴ سال است. سنشان بالاتر برود، دیگر سخت بتوانند شوهر پیدا کنند. دختر ۱۸ ساله داشته‌ایم که در خانه مانده بوده و به مرد ۶۰ ساله شوهر کرده است. برای همین می‌گویم که دختر باید زود شوهر کند. الان چقدر دخترهای از سن رد شده داریم که پشیمانند ولی دیگر چه فایده”. آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است. ادامه‌ی مطلب

بیماری های خطرناک و مرگهای خاموش؛ نامه سرگشاده منیره عربشاهی، از زندان قرچک ورامین

خبرگزاری هرانا – منیره عربشاهی، که از حدود سه ماه پیش به دلیل “فعالیت های مدنی از جمله مخالفت با حجاب اجباری” در زندان قرچک ورامین در بازداشت به سر می‌برد، طی نامه‌ای سرگشاده پیش رو از محرومیت‌ها و مشکلاتی که زندانیان زندان قرچک ورامین به دلیل بی توجهی مسئولین زندان نسبت به مسائل پزشکی و عدم رعایت اصل تفکیک سلامت با آن روبرو هستند میگوید. او در انتهای این نامه بعنوان جمع بندی می گوید “اعلام می‌دارم غیر از آنکه بی دلیل به بند کشیده شدیم؛ غیر از آنکه جانمان از تهدیدهای روزهای اخیر در خطر است؛ علاوه بر آنکه از بسیاری از حقوق اولیه زیستی و معیشتی محروم مانده‌ایم؛ شاهد مرگ خاموش زنان بسیاری هستیم که به جهت کوتاهی کارمندانی که موظف به انجام مسئولیت نشده‌اند با خطرات بسیاری مواجه‌اند.”

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۲۷ تیرماه ۹۸، منیره عربشاهی، فعال مدنی که بیش از ۳ ماه گذشته را در زندان قرچک ورامین در بازداشت سپری کرده است نامه ای سرگشاده نوشته است. ادامه‌ی مطلب

نرگس محمدی: شرایط نگهداری متهمان محیط زیستی غیرانسانی است

به گزارش رادیو فردا-نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که خود در زندان است، با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه به «شرایط غیرانسانی» متهمان محیط زیستی در زندان اعتراض کرد.

در این نامه که تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، آن را ۲۷ تیرماه منتشر کرده است، خانم محمدی شرایط نگهداری متهمان محیط زیستی را «غیرقانونی و مصداق شکنجه» توصیف کرده و خواستار پایان یافتن «این‌گونه رویکردهای غیرانسانی» با متهمان شده است.

بیش از ۵۰۰ روز از بازداشت فعالان محیط زیستی توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران می‌گذرد. ادامه‌ی مطلب

ارسال ۳۰۰ هزار پیامک به رانندگان بدحجاب/ برخورد با بدحجابی در تلویزیون و بیمارستان‌ها

به گزارش ایسنا-فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به موضوع عفاف و حجاب گفت: در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اقدامات سلبی و ایجابی ناجا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا سردار حسین اشتری در جمع ائمه جمعه سراسر کشوراظهارکرد: نیروی انتظامی وظیفه خود می‌داند همواره پاسدار ارزش های انقلاب باشد و در عین حال تامین امنیت در کشور یکی از وظایف ناجا محسوب می‌شود.

فرمانده ناجا با اشاره به نقش دستگاه‌های دیگر در ایجاد احساس امنیت گفت: متاسفانه برخی به دنبال القای این موضوع هستند که در کشور ما امنیت وجود ندارد ولی به حول و قوه الهی و هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیروی انتظامی در ۸۷۵۵ کیلومتر مرز حضور دارد و توانسته از مرزها تا اعماق شهرها امنیت را تامین کند.

وی به نقش اثربخش ائمه جمعه در احساس امنیت اشاره و اظهارکرد: ما نیز به عنوان یک سرباز از اینکه خدمتگزار مردم هستیم و امنیت را برای آنان تامین می کنیم، بسیار خوشحالیم.

اشتری با بیان اینکه مردم به نیروهای مسلح اعتماد کامل دارند،گفت: طبق آمارهای علمی، نیروهای مسلح از بین ۳۲ دستگاه در صدر قرار دارد و نیروی انتظامی نیز به تبع آن در بین اولین‌ها قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: نیروی انتظامی وظیفه برخورد با ناهنجاری‌ها را برعهده دارد اما امروز برحسب کم کاری برخی دستگاه ها شاهد افزایش این موضوع در جامعه هستیم.

اشتری با بیان اینکه نیروی انتظامی در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی در عمل تنها است،گفت: ممکن است عده‌ای با صدور برخی اطلاعیه‌ها و یا بیانیه‌ها از پلیس حمایت کنند اما ناجا در عمل تنها است.

اشتری به وظایف ۲۶ دستگاه درموضوع عفاف و حجاب اشاره و خاطرنشان کرد: ۳۰۰ مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی که به تصویب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رسیده است، وجود دارد و باید از این دستگاه ها سوال شود که در قبال تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن که رهبر معظم انقلاب چندین بار در این رابطه تذکر داده اند، چه کرده‌اند؟

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در این میان وظایف خود را به خوبی انجام داده است، گفت: گرچه ما به این حد نیز راضی نیستیم ولی برحسب قانون وظایف خود را به درستی انجام داده‌ایم.

اشتری خاطرنشان کرد: توقع ما از این جمع موثر و پربرکت برای کشور، این است که نیروی انتظامی را در عمل کمک کنند و از دستگاه های دیگر نیز بخواهند تا به وظایف خود طبق قانون عمل کنند.

وی ادامه داد: در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اقدامات سلبی و ایجابی ناجا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه براساس قانون بی حجابی جرم محسوب می شود، گفت: بارها اعلام کرده ایم خودرو حریم خصوصی نیست و کشف حجاب در آن، جرم محسوب می شود. برهمین اساس طرح ناظر را راه‌اندازی کرده ایم که خوشبختانه اثرات مثبتی نیز به همراه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، حدود ۳۰۰ هزار پیامک برای افراد متخلف ارسال شده که از این تعداد ۱۵۰ هزار نفر برای اخذ تعهد مراجعه کرده‌اند که با برخورد محترمانه از آنها تعهد اخذ شده همچنین اعلام شده است در صورت تکرار، خودرو آنها توقیف و در مرحله بعد به مراجع قضائی معرفی خواهند شد.

اشتری با انتقاد از کسانی که مخالف این طرح هستند، گفت: بررسی ها نشان داده افرادی که با این طرح مخالفت دارند، دلیل آن این است یکی از بستگان آنها پیامکی از سوی پلیس دریافت کرده‌اند.

وی افزود: مبنای کار ناجا، همواره قانون بوده است و برخورد با پدیده بدحجابی نیز برخورد با بی‌قانونی محسوب می‌شود.

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه در برخورد با فساد نمی توانیم یک تنه وارد شویم، گفت: نیروی انتظامی گرچه در این میان تنها است ولی اعلام می کنیم ما کار خود را انجام خواهیم داد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در برخی بیمارستان‌ها، بانک‌ها و حتی برنامه‌های تلویزیونی ، بدحجابی‌ها به مراتب بدتر از افرادی است که پلیس در خیابان‌ها با آن‌ها برخورد می کند.

فرمانده ناجا ادامه داد: برخی از افراد نیزهنگامی که با فرد متخلفی برخورد می‌شود، شروع به جوسازی علیه پلیس می کنند که این موضوع پذیرفتنی نیست چراکه اگر تیغ مامورما کند شود، ضرر آن برای کل مردم و متدینین خواهد بود.

اشتری ضمن اعلام حمایت از ماموران و کارکنان نیروی انتظامی که در چارچوب قانون وظایف خود را به نحو احسن انجام می دهند، خاطرنشان کرد: اگر ماموری خطایی انجام دهد، حتماً با او برخورد خواهد شد.

وی اضافه کرد: در قضیه پارک پلیس تهران، موضوع را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که مامور ما در چارچوب قانون، وظیفه قانونی خود را انجام داده است که از او تقدیر کردیم.

فرمانده ناجا بر لزوم مدیریت فضای مجازی تاکید و اظهارکرد: گرچه این فضا امروز یک نیاز در جامعه محسوب می‌شود ولی کم کاری برخی مسئولان سبب شده تا مشکلاتی در این فضا داشته باشیم.

اشتری به افزایش صددرصدی جرایم در فضای سایبر در سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: امروز مدیریت این فضا، یک نیاز ضروری محسوب می شود.

فرمانده ناجا در ادامه از همراهی مردم در پشتیبانی از خدمات پلیس تقدیر و تشکر کرد و گفت: با کسانی که بخواهند به حقوق مردم تعدی کنند، هیچ تعارفی نخواهیم داشت و قاطعانه با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس اشتری در پایان از حمایت های ائمه جمعه سراسر کشور از ناجا تقدیر و تشکر کرد و گفت: قطعاً حمایت های ائمه جمعه از طرح های نیروی انتظامی برای پیشبرد اهداف تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام