در جریان اعتراضات سراسری؛ سپیده قلیان بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – سپیده قلیان، از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه و فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. وی روز شنبه در جریان تجمعات اعتراض به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در میان معترضان حضور داشته است. خانم قلیان روز شنبه ۴ آبان‌ماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان قرچک ورامین آزاد شده بود. وی در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۷ بازداشت و شهریورماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. ادامه‌ی مطلب

سها مرتضایی، فعال دانشجویی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – سها مرتضایی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی و دبیر وقت شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران در خوابگاه دانشجویی به همراه دو تن دیگر از دانشجویان بازداشت شد. خانم مرتضایی پیش از این به مدت بیست و یک روز به دلیل محرومیت از تحصیل در مقطع دکترا به تحصن در دانشگاه تهران پرداخته بود. وی در جریان اعتراضات دیماه ۹۶ بازداشت و سال گذشته توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، دیروز یکشنبه ۲۶ آبان ماه ۹۸، سها مرتضایی دبیر وقت شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران بازداشت شد. ادامه‌ی مطلب

گرانی بنزین؛ استمداد شیرین عبادی از نهادهای جهانی برای حمایت از معترضان

به گزارش دویچه وله فارسی-شیرین عبادی از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، کمیته حقوق بشر اتحادیه اروپا و نهادهای مدافع آزادی بیان درخواست کرده که چشم بر سرکوب مردم ایران نبندند و برای رفع محدودیت‌های اطلاع‌رسانی‌های مردمی بسیج شوند.

خانم شیرین عبادی، دارنده نوبل صلح، در یادداشتی در کانال تلگرامی خود، جمهوری اسلامی ایران را به خفه کردن اعتراضات مردم با اعمال سانسور و قطع اینترنت متهم ساخته و می‌نویسد اعتراض مردم علیه اثرات گرانی بنزین بر وضعیت معشیتی‌شان، برحق است اما ماموران دولتی آنها را به بهانه آن که آشوبگرند، سرکوب می‌کند. او تاکید کرده که “آشوب اصلی، بحران معیشت و زندگی سخت مردم ایران است.” ادامه‌ی مطلب

دیوان عالی کشور، حکم پریسا رفیعی را تایید کرد

خبرگزاری هرانا – روز گذشته حکم صادره علیه پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشگاه تهران، که توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران صادر شده بود، در دیوان عالی کشور تایید شد. پیشتر دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز حکم صادره در دادگاه بدوی را عینا تایید کرده بود. خانم رفیعی توسط دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوع الخروجی و محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم شده بود. گفته می شود به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، اشد مجازات، یعنی ۵ سال از مدت زمان محکومیت وی قابل اجرا خواهد بود. ادامه‌ی مطلب

گزارشی از ۳ مرکز نگهداری زنان آسیب‌دیده در تهران

خبرگزاری هرانا – گرم‌خانه مکانی است که در آنجا به زنان و مردان بی‌خانمان، کارتن خواب و آسیب دیدگان اجتماع، پناهگاه و غذا داده می‌شود و هزینه‌های آن از راه دولتی یا خدمات گروه‌های اجتماعی مردم نهاد، تأمین می‌شود. گرم‌خانه‌ها معمولاً حالت اردوگاهی دارند و تعداد زیادی از افراد بی‌سرپناه را پذیرش می‌کنند. در گزارش پیش رو وضعیت گرم‌خانه‌ها زنان و سرگذشت برخی از افراد ساکن در آن، روایت شده است. همچنین به تازگی سرپرست سازمان رفاه،خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران، از ۳ محل اقامت مربوط به حدود ۲۰۰ زن آسیب دیده بازدید کرده است. وی می‌گوید که پنهان کردن اعتیاد زنان، کارتن خوابی و آسیبهای اجتماعی نه تنها راهکاری برای حل این مشکلات نبوده بلکه شاهد افزایش تعداد زنان درگیر با اعتیاد هستیم. میتوانید بدون محدودیت با حضور در این مراکز از زنان و آسیبهایشان بنویسید تا تلنگری باشد برای تمام افراد و ارگانهای مسئول و یافتن راهکارهای کارآمد. ادامه‌ی مطلب

گزارش از وضعیت اردشیر فنائیان، یلدا فیروزیان، و بهنام اسکندریان شهروندان بهایی زندانی در سمنان

یک منبع مطلع به صدای آمریکا- می‌گوید که سه شهروند بهایی زندانی در سمنان، هیچ اقدامی خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران انجام نداده‌اند و تنها به خاطر باورهای مذهبی‌شان بازداشت شده‌اند.

این منبع مطلع در گفتگو با صدای آمریکا گفته است که اردشیر فنائیان، یلدا فیروزیان، و بهنام اسکندریان، شهروندان بهایی ساکن سمنان، که روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند، حدود شش ماه پس از بازداشت توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان سمنان به ریاست محمدعلی رستمی مجموعا به ۲۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

به گفته این منبع مطلع این شهروندان بهایی هیچ اقدامی خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران انجام نداده‌اند و عضو جریانات سیاسی نبوده‌اند، و تنها به خاطر اعتقاد به دیانت بهایی بازداشت شده‌اند. ادامه‌ی مطلب

آسیب های اجتماعی در مسیر زنانه شدن

ایرنا – مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی امروز بیشتر از مجرای مسائل اقتصادی وارد محیط خانواده می شوند ، گفت: پژوهش‌‎ها نشان می‌دهد در سالهای اخیر آسیب‌های اجتماعی بیشتر از جنس زنانه بوده و در این مسیر حرکت می کند.

سمیه قاسمی طوسی روز پنجشنبه در حاشیه نخستین رویداد استارتاپ اجتماعی کشور در مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: امروزه زنان به واسطه عدم آگاهی لازم و فعالیت اقتصادی موثر بیشترین ضربه را از جانب آسیب‌های اجتماعی خواهند خورد.

وی ادامه داد: براساس آمار و پژوهش‌هایی که مراکز دانشگاهیو همینطور دستگاه های اجرایی انجام داده و در حال انجام آن هستند، نتایج نشان میدهد آسیب‌ها به سمت زنانه شدن حرکت میکند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: مهم‌ترین و چالش بر انگیزترین آسیب اجتماعی که امروز بیش از هر چیزی حوزه زنان را تهدید می‌کند اعتیاد است که نباید آن را با اعتیاد سنتی اشتباه گرفته شود.

طوسی تاکید کرد: آگاهی و توانمندی اقتصادی نخستین اولویت برای نجات زنان از آسیب اعتیاد است که باید توسط تمامی نهادها از جمله نهاد خانواده و سمنها و تشکل‌های اجتماعی جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه فعالیت دستگاههای اجرایی و دولت از جنس سخت و خشک است ، افزود: نهادهای اجتماعی همچون تشکل های و سمن های مردم نهاد بیشترین انعطاف و تحرک و همچنین اثر گذاری را در این بخش خواهند داشت.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: یکی از نیازهای اولویتدار جامعه به ویژه در حوزه زنان آموزش مهارتهای زندگی است و فقدان این مهارت دلیل ریشهای برای بسیاری از مشکلات در حوزه زنان و خانواده است.

وی به اثر گذاری عدم مهارت زندگی بر حوزه آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل تغییر سطح و مدل زندگی و همینطور مشکلات اقتصادی که این روزها خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم میکنند و همین طور رواج باورهای فرهنگی غلط در جامعه باعث این شده که یک سری از آسیب‌ها به سمت زنانه شدن در حال پیشروی است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مازندران بار دیگر عمده ترین مسائل و مشکلات زنان را فقدان آگاهی دانست و افزود: اینکه نمی‌دانند از کجا باید مورد حمایت قرار بگیرند خود یکی از چالش ها برای تلاش در زمینه آگاهی بخشی است.

طوسی نهاد آموزش و پرورش را مهمترین دستگاه برای تعمیق آگاهی مهارتهای زندگی به دختران که زنان آینده هستند دانست و تاکید کرد: آموزش و پرورش نقش حساسی دارد که باید آن را به خوبی ایفا کند.

گیتی پورفاضل با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

خبرگزاری هرانا – گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری شب گذشته با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند. وی پیشتر در تاریخ ۲۸ مردادماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۸، گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند. ادامه‌ی مطلب

فراخوان اقدام فوری عفو بین‌ الملل در خصوص بازداشت زهرا محمدی شهروند اهل سنندج

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل با انتشار فراخوانی خواستار حمایت همگانی از زهرا محمدی، شهروند بازداشتی که هم اکنون در زندان سنندج به سر میبرد، شد. زهرا محمدی در تاریخ ۲ خردادماه، توسط مأموران امنیتی در خانه خود، بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان سنندج منتقل شد. وی در جریان ملاقاتی با خانواده‌اش، گفته بود که در دوران بازجویی، تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته و وادار به اعترافات اجباری شده است. به گفته وی، بازجویان تهدید کرده بودند که اگر حاضر به همکاری با وزارت اطلاعات و امضای «اعترافات» از پیش تهیه شده نشود، اعضای خانواده‌اش را نیز بازداشت می‌کنند. در این بیانیه همچنین آمده است که زهرا محمدی در وضعیت جسمانی نامناسبی قرار دارد. او در حال حاضر از ناراحتی معده رنج می‌برد و به دلیل مشکلات گوارشی که پیش از حبس شدن داشته نیازمند مصرف دارو است، اما نتوانسته است در زندان به داروی خود دسترسی داشته باشد. ادامه‌ی مطلب

برنامه شماره ۳۸۴ رادیو اینترنتی کانون بتاریخ شنبه ۹ نوامبر

http://radio.bashariyat.org/?p=3331