اعتراضات دیماه ۹۸؛ تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت ماری محمدی

خبرگزاری هرانا – با گذشت دو هفته از زمان بازداشت فاطمه (ماری) محمدی، زندانی سیاسی سابق، علیرغم پیگیری‌های مکرر اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست و خانواده خانم محمدی در نگرانی بسر می‌برند. خانم محمدی همزمان با اعتراضات سراسری دی ماه امسال، شب یکشنبه ۲۲ دی ماه حوالی میدان آزادی تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۵ بهمن ماه ۱۳۹۸، با گذشت دو هفته از زمان بازداشت فاطمه (ماری) محمدی، زندانی سیاسی سابق، علیرغم پیگیری‌های مکرر اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست و خانواده خانم محمدی در نگرانی بسر می‌برند. ادامه‌ی مطلب

گزارش آماری کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملیت های مختلف ایرانی در دیماه ۱۳۹۸

گزارش آماری فرمان قتل شهروندان توسط دولت جمهوری اسلامی ایران دردیماه ۱۳۹۸

گزارش آماری موارد نقض حقوق کودک و نوجوان در ایران- دی ماه ۱۳۹۸

گزارش آماری سه ماهه اعدام ها در ایران – پائیز ۱۳۹۸

مورگان اورتگاس: موفقیت «یاسمین مقبلی» در ناسا نشان می‌دهد زنان بدون محدودیت‌های یک رژیم سرکوبگر چه کارهایی می‌توانند بکنند

به گزارش صدای آمریکا-سخنگوی وزارت خارجه آمریکا انتخاب «یاسمین مقبلی» شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار را به عنوان یکی از فضانوردان جدید آژانس ملی هوا فضای ایالات متحده، ناسا، تبریک گفت.

مورگان اورتگاس روز چهارشنبه ۲ بهمن در توئیتی نوشت، «در سال ۱۹۷۹ خانواده او از ایران گریختند. امروز، او ستارگان را هدف گرفته و شاید نخستین زنی شود که به ماه می‌رود.»

وی افزود، موفقیت یاسمین مقبلی نشان می‌دهد زنان بدون محدودیت‌های یک رژیم سرکوبگر چه کارهایی می‌توانند انجام دهند.

ادامه‌ی مطلب

ثبت ۵۳۳ کودک آزاری در مازندران

به گزارش صدای آمریکا-آمارهای سازمان بهزیستی استان مازندران نشان می‌دهد که در شش ماهه نخست سال جاری ۵۳۳ تماس مربوط به کودک آزاری با اورژانس اجتماعی مستقر در مرکز استان به شماره ۱۲۳ برقرار شده که از این تعداد ۳۰۵ مورد مربوط به دختران و ۲۲۸ تماس نیز در رابطه با آزار پسران به ثبت رسیده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی مازندران در این رابطه می‌گوید: از ۵۵۳ اتفاق کودک آزاری که در کل استان به ثبت رسیده است، ۲۳۱ مورد جسمی، ۴۴ مورد جنسی، ۴۳ بار آزار روانی، ۲۰۳ مورد در زمره مسامحه و غفلت و ۱۲ کودک نیز مورد آزار ترکیبی قرار گرفتند که در همه این موارد بجز ترکیبی، آمار دختران بیشتر از پسران است.

محمد یزدی: دشمن با زن و پول قصد نفوذ دارد

به گزارش رادیو فردا-محمد یزدی، عضو شورای نگهبان، گفته است دشمن قصد دارد با «زن و مقام و پول» در جمهوری اسلامی نفوذ کند.

او که پنج‌شنبه شب، سوم بهمن‌ماه، در یک جلسه در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سخنرانی می‌کرد مصداقی از گفته‌های خود ذکر نکرده، ولی گفته است هدف «دشمن» این است که «افراد شاخص انقلاب را منحرف و به مرور پایه‌های حکومت را تضعیف کند».

محمد یزدی همچنین گفته برخی روحانیون که قبلا «خدمت بسیاری» داشته‌اند، در حال حاضر «زندگی تشریفاتی» دارند.

این عضو شورای نگهبان آذر سال ۹۷ هم در یک اظهارنظر جنجالی به فعالان قضایی ایران توصیه کرد از آن رو که زنان می‌توانند با «مکر و حیله» بر قضات تاثیرگذار باشند، مراجعان زن را به تنهایی به محل کار خود راه ندهند.

او گفته بود: «خانم‌ها هم می‌توانند با برخی کیدها روی روند قضایی تاثیرگذار باشند؛ خطاب من به حقوق‌دانان این است که نباید زنان را در محل کارتان به تنهایی راه دهید تا بتوانید این روابط را کنترل کنید.»

رنج‌های چند همسری در سیستان و بلوچستان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران-«پدرمان دو سال پیش ما را رها کرد و رفت یک زن دیگر گرفت. سه تا ماشین دارد و تا مرز سوخت می‌برد و ماشین‌هایش دست راننده هستند. یک ماهی موقع یارانه ۱۰۰ هزار تومان برایم فرستاد که ۷۰ هزار تومانش رفت برای چند جفت دمپایی، و ۳۰ هزار تومانش ماند. من و دو خواهر و برادرهایم و مادرم پیش مادربزرگم زندگی می‌کنیم و مادربزرگمان خرجمان را می‌دهد. مادرم می‌گوید از سال دیگر نمی‌گذارم درس بخوانی. باید بنشینی خانه و سوزن دوزی کنی تا برای خرج زندگی پول دربیاوری.»

این را حوا می‌گوید؛ دانش آموز کلاس چهارم یکی از روستاهای منطقه بلوچستان. اینها از زبان یک دختر بچه 10 ساله است که خانواده‌اش درگیر چندهمسری است. پدرش را دو سال است ندیده و همانطور که گفت او آنها را بدون خرجی رها کرده و سراغ زندگی جدیدش رفته است. حوا دوست دارد درس بخواند اما مادر مدام می‌گوید درس بخوانی که چه بشود؟ باید خانه‌داری یاد بگیری تا زودتر شوهر کنی. حوا اما دوست ندارد شوهر کند. ادامه‌ی مطلب

کیمیا علیزاده: فکر بازگشت به ایران را نمی‌کنم

به گزارش بی بی سی فارسی-کیمیا علیزاده، تکواندوکار ایرانی برنده مدال المپیک که پس از خروج از این کشور قصد پیوستن به تیم المپیک آلمان را دارد در نخستین کنفرانس خبری خود گفته دیگر به بازگشت به ایران فکر نمی‌کند. او گفته ظرف دو هفته آینده مشخص خواهد شد که آیا شانس پیوستن به کاروان آلمان برای حضور در المپیک توکیو را پیدا می‌کند یا خیر.

خانم علیزاده روز جمعه، ۲۴ ژانویه، در شهر لونن آلمان به خبرنگاران گفت: “مهمترین چیز مخصوصا الان که متاهل شده‌ام برایم زندگی در آرامش است و فکر می‌کنم بتوانم اینجا در کنار ورزش حرفه‌ای و مسابقه در المپیک و قهرمانی جهان به آن برسم.” ادامه‌ی مطلب