افسردگی و اضطراب؛ شایع‌ترین اختلالات روان‌پزشکی در زنان

ارسال کننده : آقای نوید احمدفخرالدین8تیر

پایگاه تحلیلی خبری خانواده و زنان :  معاون گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یکی از پژوهش های انجام شده در سطح شیراز حاکی از آن است که ۵۰ درصد زنان شیرازی دارای علائم و نشانه های استرس هستند.

به نقل از مهر، فریبا رضایی بیان کرد: در سال ۹۱ پژوهشی به منظور سنجش میزان استرس در میان هزار و ۲۰۰ نفر از زنان در شهر شیراز انجام شد که نشان داد ۵۰ درصد زنان دارای علائم و نشانه های استرس از نوع خفیف، متوسط و شدید هستند.

وی ادامه داد: در این پژوهش بیشترین شیوع استرس در میان زنان خانه دار بود.

معاون گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به منظور کاهش استرس زنان شرکت کننده در پژوهش، کلاس های آموزشی به منظور مدیریت استرس و آموزش راهکارهای مقابله با آن برای این زنان برگزار شد و میزان استرس در آنان به میزان چشم گیری کاهش یافت.

افسردگی و اضطراب شایع ترین اختلالات روان پزشکی در فارس
رضایی گفت: طی پژوهش های انجام شده در سال ۹۰ مشخص شد که میزان اختلالات روان پزشکی در کشور ۲۳.۶ درصد است که این میزان در خانم ها ۲۶ درصد و در آقایان ۲۱ درصد است.

وی ادامه داد: از بین کل اختلالات روانی شیوع افسردگی در کشور ۱۲.۸ درصد بوده که شیوع آن در بین خانم ها ۱۵.۴ درصد و در بین مردان ۱۰.۲ درصد است.

معاون گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: اختلالات روان پزشکی در بین زنان و در مناطق شهری بیشتر بوده و همچنین مشاهده شده که شیوع اختلالات روانی در بین افراد دارای تحصیلات کم یا بی سواد، بیکار و سطح اقتصادی و اجتماعی پایین شیوع بیشتری دارد.

رضایی گفت: دو سوم افراد مبتلا به اختلالات روان پزشکی خدمات درمانی دریافت نمی کنند و در بعضی نیز از زمان شروع علائم اختلالات روانی تا زمان مراجعه به یک متخصص برای درمان، بین ۳.۵ الی ۴.۵ سال فاصله وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه افسردگی و اضطراب از شایع ترین اختلالات روان پزشکی در استان فارس هستند، گفت: اگر چه تاکنون آمار بومی استان درباره وضعیت اختلالات روانی ارائه نشده ولی با توجه به اینکه هزار و ۲۰۰ نفر از جامعه هدف پژوهش مذکور از استان فارس بوده اند، می توان گفت نتایج این پژوهش تا حدی با آمار بومی استان مطابقت دارد.

کاهش افسردگی در جامعه در سطوح مختلف در علوم پزشکی دنبال می شود
معاون گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه افسردگی یکی از بیماری هایی است که عامل خطر مهمی در ایجاد افکار خودکشی محسوب می شود، گفت: پژوهشی در سال ۸۹ در بیمارستان شهید فقیهی شیراز انجام شد، ونتایج نشان داد که ۵۰ درصد از افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند دارای علائم افسردگی بوده اند.

رضایی اظهار داشت: به دنبال این نتایج، برای کاهش شیوع افسردگی و کاهش شیوع اقدام به خودکشی، دانشگاه علوم پزشکی اقدام به مداخله در سطوح مختلف کرده است.

استرس
وی اضافه کرد: یکی از این سطوح پیشگیری سطح اول به منظور جلوگیری از ابتلا به اختلالات افسردگی است و یکی از راهکارهای آن برگزاری کارگاه های آموزشی مهارتهای زندگی و کارگاه های شناخت علائم افسردگی است که مخاطبان این کارگاه ها عامه مردم و افراد کلیدی جامعه هستند.

برگزاری ۸۵۰ کارگاه آموزشی در سطح استان
معاون گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در سال گذشته ۸۵۰ کارگاه آموزشی در سطح استان برگزار شده که طی آن ۲۷ هزار و ۱۸۹ نفر آموزش دیدند، گفت: با توجه به ارتباط تنگاتنگ معلمان، کارکنان آموزش و پرورش، روحانیون و کارکنان سازمانها با عامه مردم، در این کارگاه ها، آموزش این اقشار مورد توجه خاص قرار گرفته است.

رضایی با بیان اینکه سطح دوم پیشگیری، شناسایی افراد در معرض خطر افسردگی است، عنوان کرد: افرادی که علائم اولیه افسردگی در آنها نمودار شده، در این سطح توسط بهورزان، کارشناسان، مراقبین سلامت و پزشکان در شهرها و روستاها شناسایی و در صورت نیاز، به مراکز درمانی مربوطه ارجاع داده می شوند.

وی با اشاره به اینکه کارکنان مذکور به این منظور آموزش های لازم را گذرانده اند، بیان کرد: تاکنون شش هزار و ۲۸۱ نفر در روستاها شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته اند ولی آمار مناطق شهری در سال های گذشته ثبت نشده است که با اجرای نظام تحول سلامت در مناطق شهری، این امر در سال ۹۴ آغاز شده است.

وجود روانشناس در طرح پزشک خانواده
معاون گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از اواخر سال ۹۳ در برنامه پزشک خانواده شهری، روان شناس نیز به تیم پزشک خانواده اضافه شد، هدف از این تغییر این بوده که دسترسی مردم به خدمات روانشناختی افزایش پیدا کند و در حال حاضر این خدمات به شکل رایگان به بیماران ارائه می شود.

رضایی ادامه داد: نحوه کار به این شکل است که برای کلیه ی افراد ۱۵ تا ۶۴ سال، پرسشنامه هایی تکمیل خواهد شد و به این وسیله افراد در معرض خطر اختلالات روانی شناسایی و برای دریافت خدمات به پزشک خانواده ارجاع داده می شوند.

وی گفت: استان فارس یکی از استان های پایلوت و پیشرو در این زمینه است و به خاطر وجود طرح پزشک خانواده در استان، این مسئله به شکل منسجم تری در استان فارس دنبال می شود و توانسته بعضی از خلا های موجود در نظام سلامت را پر کند.