کاهش حکم محرومیت نسرین ستوده در نهمین ماه تحصن

ارسال کننده : آقای فرزاد نایب غریب 5تیر

خبرگزاری هرانا – در آغاز نهمین ماه مقاومت مدنی نسرین ستوده، طی حکمی از سوی دادگاه انتظامی وکلا، تعلیق پروانه وکالت این وکیل سرشناس دادگستری از ۳ سال به ۹ ماه کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانم نسرین ستوده با اعلام این مطلب نوشته است: “بر اساس حکم جدیدی که از شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا صادر و دیروز ۴ تیر ۹۴ ابلاغ شد, حکم تعلیق پروانه‌ی وکالتم از ۳ سال به ۹ ماه کاهش پیدا کرده است. بدین ترتیب امیدوارم با توجه به پایان ۹ ماه از زمان صدور حکم قبلی, طی روزهای آینده نسبت به تمدید پروانه و پایان تحصن اقدام نمایم.”

۲۶ مهرماه سال گذشته شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا به ریاست ماجد وثوقی، وکیل پایه یک دادگستری و دوتن از دادیاران این شعبه، حکم محرومیت نسرین ستوده از وکالت را صادر کرد، این دادگاه که به منظور رسیدگی به درخواست دادسرای اوین تشکیل شده بود، پروانه وکالت خانم ستوده را به مدت سه سال تعلیق کرد، این در حالی بود که این وکیل دادگستری که وکالت بسیاری از پرونده های فعالین مدنی و سیاسی را بر عهده داشت، به تازگی از زندان آزاد شده بود.

متعاقب آن نسرین ستوده از نه ماه قبل و در اعتراض به حکم تعلیق پروانه وکالت از سوی دادگاه انتظامی وکلا اقدام به تحصن آرام و مدنی در مقابل کانون وکلای دادگستری با عنوان “حق کار، حق دگراندیشان” کرد.

در فروردین ماه سال جاری خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دادیار اجراى احکام دادسراى ناحیه ٣٣، درنامه اى به کانون وکلاى دادگسترى مرکز، اعلام کرده است که شعبه۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران طى دادنامه اى ده سال محرومیت از حرفه وکالت نسرین ستوده را به دو سال تبدیل نموده است.

خانم ستوده پیشتر در سال ۱۳۸۹، به دلیل فعالیت های مسالمت امیز و حقوق بشری، به شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده بود، وی از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، در زندان اوین به سر برد و پس از آزادی، بنابر دستور دادگاه انتظامی وکلا، مجوز وکالت وی از تاریخ مهر ۱۳۹۳، به مدت ۳ سال، باطل شد.

نسرین ستوده لنگرودی (زاده ۱۳۴۲) حقوقدان،وکیل دادگستری و فعال اجتماعی است. او عضو کانون مدافعان حقوق بشر،کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و انجمن حمایت از کودکان بوده و وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانیِ کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته‌است. خانم ستوده در سال ۱۳۸۸ برنده جایزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بین‌الملل» شد.