تاکید دو روحانی بر حجاب کامل برای کارکنان دولت

ارسال کننده : خانم منیژه ارویشی 1خرداد

دویچه وله : مکارم شیرازی و محمد یزدی بر لزوم مقابله “جدی” دولت با “بدحجابی” زنان تاکید کردند. به نظر این دو مجتهد، دولت باید از آمران به معروف حمایت کند و ادارات دولتی زنان را مجبور کنند با حجاب کامل در محل کار حاضر شوند.

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، روز پنج‌شنبه (۳۱ اردیبهشت / ۲۱ مه) در حالیکه در “اجلاس عفاف، عزت عشق” شرکت کرده و درباره حجاب سخنرانی می‌کرد، گفت که برگزاری اجلاس‌ها بی‌فایده است و تاثیری در جامعه ندارد، بلکه دولت باید با استفاده از دستگاه‌های اجرایی با مسائلی چون “بدحجابی” برخورد کند.
محمد یزدی گفت که وظیفه دولت توجه به خواسته “مردم” برای ریشه‌کن کردن بدحجابی در جامعه است. او افزود: «موضوع حجاب باید از سوی دولت به صورت جدی پیگیری شده و سپس در خانواده اجرایی شود تا مردم حرکت جدی دولت را در این زمینه مشاهده کنند.»
این در حالی است که حسن روحانی ۵ اردیبهشت در همایش فرماندهان، روسا و مدیران نیروی انتظامی با تفاوت قائل شدن میان “امنیت جامعه” و “امنیتی کردن جامعه” گفته بود وظیفه پلیس تنها “اجرای قانون” است و نه “اجرای اسلام”.
روحانی همچنین تاکید کرده بود که بسیاری از مسائل شرعی به “ایمان و عبادت فردی” افراد مربوط است و به نیروهای پلیس ربطی ندارد. در پی آن سه مرجع شیعه از روحانی انتقاد کرده و محمد یزدی نیز گفته بود: «اگر قوه مجریه بگوید اسلام نه، اسلام می‌گوید شما نه».
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنرانی خود گفت که نوشتن کتاب و مقاله بیفایده است و برای ریشه‌کن کردن بدحجابی باید همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه وارد عمل شوند و “حرکت جدی” انجام دهند.
یزدی همچنین تاکید کرد که دولت باید با بدحجابی در دستگاه‌های دولتی مقابله کند. او گفت که “مردم” این توانمندی را دارند که مثل روزهای نخست انقلاب با بدحجابی مقابله کنند ولی در حال حاضر فقط ملاحظه دولت را می‌کنند.
“مردمی” که محمد یزدی به آن اشاره می‌کند در روزهای نخست پس از انقلاب ۱۳۵۷ گروه‌های فشار معروف به حزب‌اللهی وابسته به روحانیت تندرو بودند که از جمله با تیغ و دشنه به زنان حمله می‌کردند. شعار گروه‌های فشار پس از انقلاب برای وادار کردن زنان به داشتن حجاب “یا روسری یا توسری” بود.
تاکید بر لزوم مقابله جدی دستگاه‌های اجرایی با “بدحجابان” ظاهرا به دلیل اعتراض‌های شدید علیه “آمران به معروف و ناهیان از منکر” از سوی جامعه به ویژه پس از حوادث اسیدپاشی بر زنان در اصفهان در آبان ماه سال ۹۳ است.