افزایش طلاق از ۱۶ به ۱۸ مورد در هر ساعت

ارسال کننده : خانم زهرا لطفی 29اردیبهشت

ایران پرس نیوز : افزایش میزان طلاق از ۱۶ به ۱۸ طلاق در هر ساعت نگران‌کننده است

مدیرکل سلامت و خانواده وزارت بهداشت و درمان گفت: در سال گذشته بیش از ۱۶۳ هزار و ۵۷۲ مورد طلاق در کشور رخ داده و میزان طلاق افزایش یافته که باید علل و عوامل اصلی این امر در کشور شناسایی شود.

محمداسماعیل مطلق در همایش سیاست‌های جمعیتی مبتنی بر سلامت خانواده در محل سالن ولایت اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر یکی از چالش‌های جدی در کشور کاهش فرزند‌آوری بوده که در این رابطه 20 هزار فرصت فرزند‌آوری به دلیل طلاق، 410 هزار فرصت فرزندآوری به دلیل عدم ازدواج زنان مستعد فرزندآوری و 10 هزار فرصت نیز به علت فوت همسر از بین رفته است.

مدیرکل سلامت و خانواده وزارت بهداشت و درمان از وجود 6 میلیون و 600 هزار زن مستعد فرزندآوری 15 تا 49 ساله در کشور که هنوز ازدواج نکرده‌اند، خبر داد و گفت: این یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در از دست رفتن فرصت باروری و فرزندآوری بوده که زمینه‌ساز کاهش میزان موالید در کشور و کاهش جمعیت می‌شود.

وی از بارداری یک میلیون و 750 هزار زن در سال گذشته در کشور خبر داد و افزود:‌ از این تعداد یک میلیون و 534 هزار منجر به فرزندآوری شده و بقیه بر اثر سقط فرزندان خود را از دست داده‌اند که تلاش و جدیت بر این است تا بتوانیم میزان سقط را در کشور کاهش داده و سلامت مادران و فرزندان را به گونه‌ای افزایش دهیم که آمار مرگ در نوزادان از 10 در هزار به 7 در هزار کاهش یابد.

مدیرکل سلامت و خانواده وزارت بهداشت و درمان با اشاره به آمار طلاق در کشور بیان کرد: در حالی که در دو سال گذشته در هر ساعت 16 طلاق ثبت می‌شد اما امسال این رقم به 18 رسیده که این آماری نگران‌کننده است چرا که اغلب این طلاق‌ها در گروه‌های سنی زیر 30 سال رخ می‌دهد.

مطلق تصریح کرد:‌ در سال گذشته بیش از 163 هزار و 572 مورد طلاق در کشور رخ داده و میزان طلاق افزایش یافته و این در حالی است که میزان ازدواج در سطح کشور کاهش یافته و این امر سبب کاهش فرصت‌ فرزندآوری شده که زمینه تحقق فرزندآوری 2.3 را در کشور با مشکل مواجه می‌کند.

وی از وجود 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور خبر داد و گفت:‌ این امر زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا در برخی موارد فرصت باروری نیز از بین برود و در کنار این امر گرایش خانواده‌ها به تک‌فرزندی نیز سبب بروز مشکلاتی در این حوزه می‌شود.

مدیرکل سلامت و خانواده وزارت بهداشت و درمان بیان کرد:‌ ازدواج تاثیر بسزای در افزایش شادی و روحیه افراد دارد بهطوری که براساس مطالات افراد متاهل از نظر رشد اجتماعی، عاطفی و فکری بسیار بالاتر از افراد مجرد بوده و از سلامت روانی بالاتری برخوردارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مطلق با اشاره به آمار طلاق در استان اردبیل اظهار کرد:‌ در فاصله سال‌های 90 تا 93 میزان طلاق در استان اردبیل افزایش یافته و میزان ازدواج به ویژه در مرکز استان نسبت به سایر شهرستان‌ها کاهش یافته که این امر نگرانی‌هایی را به دنبال داشته و می‌تواند منجر به آسیب‌های بسیاری زیادی در این منطقه شود که باید علل این امر بررسی شده و راهکارهای کاهش طلاق بکارگیری شود.