اعدام بی سرو صدای 26 زن در سال 93

ارسال کننده : خانم انسیه حنیف نژاد 29 اسفند
شهرزادنیوز: در آخرین گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، که در روزهای پایانی سال 93 منتشر شده، در یک سال گذشته 26 زن در زندان های جمهوری اسلامی ایران به دار آویخته شدند.
طبق این گزارش، هویت این زنان در اکثر پرونده ها مشخص نیست. هشت نفر آنها متهم به قتل بوده و 18 تن دیگر در ارتباط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.بیشتر موارد قتل، شوهرکشی گزارش شده و سه نفر نیز به انگیزه دفاع از «ناموس» مرتکب قتل شدند. از میان این تعداد که مورد تایید سازمان حقوق بشر ایران است٬ تنها دو اعدام توسط منابع رسمی جمهوری اسلامی اعلام شده است.
در مقالهای که وبسایت رادیو زمانه با عنوان «یکسال با زنان» از «آیدا قجر» منتشر کرده، همچنین آمده است که محمود امیری مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران، گفته است: «داستان زندگی این زنها خیلی تلخ است. طبق اطلاعات ما زنانی که به اتهام مواد مخدر اعدام میشوند، خانواده های فقیری دارند و همین مساله، عامل کشیده شدن آنها به چنین کارهایی است. به طور مثال یکی از اعدام شده ها زنی بود که به ازای مبلغ ناچیزی قبول کرده بود بسته های مواد مخدر را به مکان دیگری منتقل کند. اما این نمونه ها به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام میشوند.»
در این سال همچنین زنی به همراه پسرش، عثمان دهمرده به جرم مواد مخدر اعدام شد. عثمان زیر 18 سال داشت و هر دوی آنها همزمان در دیماه 93 در زندان زاهدان به دار آویخته شدند.
در گزارش این سازمان، به پرونده های زنانی که به جرم قتل٬ به قصاص محکوم شدند، نیزاشاره شده؛ زنی که با همسرش به دلیل از دست دادن دارایی هایشان تصمیم به «خودکشی» گرفته بودند اما زن پس از کشتن همسرش، از خودکشی منصرف شده بود.
به گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی حقوق بشر در ایران، تنها در دو ماه نخست سال جاری میلادی، بیش از 200 نفر اعدام شده اند و در سال 2014 رقم اعدام ها در جمهوری اسلامی ایران 753 مورد بوده است.