افزایش فشار بر خوانندگان زن در جشنواره موسیقی فجر

ارسال کننده: آقای غلامعلی اخلاقی 12بهمن 

زمانه : اجرای یک تک‌خوانی زنانه در برنامه جشنواره موسیقی فجر به انتقادهای محافظه‌کاران و مخالفان دولت میانه‌روی ایران دامن زده‌است.

رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران و نو‌محافظه‌کاران در بیست‌و‌چهارساعت گذشته به نقد احتمال اجرای «پری ملکی»، خواننده و موسیقی‌دان، برای مخاطبان به‌گفته آنها «مختلط» (یعنی زنان در کنار مردان) در جشنواره موسیقی فجر پرداخته‌اند.

وزارت ارشاد: هم‌خوانی زن و مرد منعی ندارد

این اخبار درحالی منتشر می‌شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با انتشار متنی اعلام کرد که از بدو تأسیس دفتر موسیقی وزارت ارشاد هیچ‌گونه منع قانونی برای صدور مجوز آثاری که هم‌خوانی زن و مرد دارند، وجود ندارد.

دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت ارشاد در این متن تأکید کرده که تاکنون هیچ‌گونه مجوز تک‌خوانی‌ای برای زنان در کنسرت‌های مختلط صادر نکرده است.

بر اساس برنامه ارائه‌شده از سوی این رسانه‌ها، پری ملکی جمعه ۲۴ بهمن سال جاری در سالن «ایوان شمس» به اجرای موسیقی خواهد پرداخت.

انصار حزب‌الله: واکنش ضروری نشان می‌دهیم

در تازه‌ترین رویداد، «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور»، یک سازمان دانشجویی نزدیک به نومحافظه‌کاران و به‌طور خاص جبهه پایداری، در بیانیه‌ای از اعطای مجوز به «تک‌خوانی بانوان» انتقاد کرد.

پایگاه خبری اینترنتی «شهدای ایران» که خود را «تریبون رسمی هیأت خانواده شهدا و ایثارگران» معرفی می‌کند، در خبری به اجرای پری ملکی پرداخت.

وب‌سایت خبری «جهان‌نیوز»، نزدیک به جبهه پایداری، در کنار دیگر وب‌سایت‌های محافظه‌کاران همچون «فرهنگ‌نیوز» در بازنشر این خبر مدعی شد که «پری ملکی اولین خواننده زنی بود که بعد از اجرای زنده در شبکه BBC در تالار وحدت روی سن رفت و در حضور وزیر ارشاد به تک‌خوانی پرداخت و پروژه توجه دولت تدبیر و امید به تک خوانی زنان را از همان‌جا کلید زد.»

همچنین «شهدای ایران» در گزارشی دیگر به «تک‌خوانی یک زن در حضور مشاور رئیس‌جمهوری» پرداخت و مدعی شد که در همایش «مصالح ساختمانی» در پنجم بهمن‌ماه، اکبر ترکان به تک‌خوانی یک خواننده زن گوش سپرده‌است. در حالی که این گزارش اکبر ترکان را «برادر دو شهید» معرفی می‌کند، نامی از خواننده زن نمی‌برد و در انتها می‌نویسد که «ترکان با پایمال‌کردن خون شهدا، راه وزارت ارشاد را ادامه می‌دهد.»

این وب‌سایت خبری در گزارشی با عنوان «در راستای پایمال‌کردن خون شهدا»، به خبر اعطای مجوز به آخرین آلبوم «نوشین طافی» پرداخته است: «وی پیش از این چندین خوانندگی غیر مجاز و تک خوانی در کار نامه خود داشته است.»

وب‌سایت رجانیوز نیز با بازنشر خبر به واکنش معاون وزیر ارشاد می‌پردازد که نسبت به اعطای مجوز به این آلبوم اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. نشریه «یارالثاراث» هم که نشریه رسمی ارگان حزب‌الله است، بار دیگر به تهدید دولت می‌پردازد و هشدار می‌دهد که اگر مسئله خوانندگی زنان مرتفع نشود، این گروه خودسرانه دست به واکنش «ضروری» خواهد زد.

اعتراض‌ها به قم کشید

مخالفت‌ها در این رابطه به قم نیز کشیده شده‌است. آیت‌الله ممدوحی، عضو مجلس خبرگان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «تسنیم»، اعطای مجوز به خوانندگان زن را «خلاف نص صریح قرآن» اعلام می‌کند که صدای زن را برای «افراد دارای قلب ضعیف» مجاز نمی‌شمارد.

بر اساس گزارش «پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه» (شفقنا)، آیت‌الله علوی گرگانی از مدرسان حوزه علمیه قم در دیدار اعضای کنگره شهدای دانشجویی استان قم به انتقاد از خوانندگی زنان و اعطای مجوز به آنها از سوی وزارت ارشاد می‌پردازد.

برخی مراجع تقلید در ایران گوش دادن به صدای زن را اگر غنایی باشد، حرام خوانده‌اند. برخی دیگر از مراجع تقلید، ارزیابی کیفیت صدای زن و تشخیص حکم فقهی مربوط به آن را (از جمله اینکه موجب لذت می‌شود یا نه) به عهده خود شنونده مرد گذاشته‌اند.