دولت انگیزه‌ای برای ساماندهی زنان کارتن خواب ندارد

ارسال کننده: آقای محمود نعیمی 3دی

شهرزادنیوز: در تهران 12 هزار کارتن خواب وجود دارد که سه هزار نفر آنان را زنان تشکیل می دهند، با این همه تنها یک سامان سرای لویزان با گنجایش 200 نفر مخصوص زنان وجود دارد..

به گزارش سایت «شاخه طوبی»، فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، در این رابطه به مشکلات زنان کارتن خواب باردار و دارای فرزند اشاره کرد و گفت که برای مثال در پارکهای محدوده انبار گندم، مادران معتاد به همراه کودکان در کنار مردان معتاد و کارتن خواب شب را سپری میکنند، ولی تاکنون مددکاران بهزیستی برای سرکشی به وضعیت این افراد واقدامی نکرده اند.

وی افزود که برخی از زنان کارتن خواب با مراجعه به بهزیستی تا حدودی از خدمات این سازمان بهره می برند، ولی مددکاران به دنبال افرادی که از این نهاد و خدمات آن بی اطلاع هستند، نمیروند.

این عضو شورای شهرتهران، با اشاره به وجود خلاء قانونی در این رابطه گفت به غیر از شهرداری هیچ نهادی به طور جدی در این موضوع ورود پیدا نکرده است. از طرفی توان شهرداری نیز پاسخگوی این تعداد نیست. سامان سرای لویزان تنها ظرفیت 200 نفر را دارد؛ در حالیکه در تهران 3 هزار زن کارتنخواب وجود دارد؛ بنابر قانون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت این افراد را به عهده دارد.

وی، در ادامه ادغام وزارتخانه های “كار و امور اجتماعي”، “رفاه و تأمين اجتماعي” و “تعاون” در دولت قبل را بیشترین آسیب به حوزه اجتماعی در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و تصریح کرد: رویکرد آقای ربیعی (وزیر کار) در حوزه کار بیشتر از حوزه اجتماعی است و لذا تاکنون اقدام چشمگیری در بحث اجتماعی دیده نشده است؛ ادغام این سه وزارتخانه درست نبود و باید یک وزارتخانه مستقل بصورت اساسی تر به موضوعات و آسیبهای اجتماعی میپرداخت.

دانشور همچنین با تأکید بر لزوم مدد کاری و جای خالی آن در کشور گفت: دولت در خصوص ساماندهی زنان کارتن خواب ضعف دارد و گویا انگیزهای برای ورود جدی ندارد.

وی افزود که دربحث آسیبهای اجتماعی موضوع از هشدار گذشته است و باید به سرعت مراکزی با فعالیت تخصصی مددکاران راه اندازی کرد.

دانشور با اشاره به ضعف قانون در بحث کودکان، گفت که بسیاری از زنان در سامانسرا به همراه کودکان خود هستند و این مرکز با امکانات خود نمیتواند به کودکان ارایه خدمت کند. برای مثال در این مرکز، تختها کنار هم چیده شده و بزرگسالان از آنها استفاده میکنند. تا زمانی که مسیر پرونده سازی و ارجاع به سیستم بهزیستی صورت بگیرد، نوزادان و کودکان به سختی میتوانند از آنها استفاده کنند و حتی از ساماندهی دقیق این کودکان در بهزیستی نیز نمیتوان مطمئن بود.

وی گفت لازم است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حساسیت بیشتری از خود نشان دهد. برنامه و فعالیت وزارت رفاه مشخص نیست و اگر هم برنامه ای دارد اطلاع رسانی خوبی نشده است.

دانشور در پایان بر ضرورت تقویت سازمان بهزیستی تأکید کرده و گفته است که وضعیت فعلی به هیچ وجه مناسب نیست و باید ظرفیت این سازمان متناسب با نیاز جامعه بالا رود و فاصله میان نیاز و ظرفیت موجود با تلاش وزارتخانه مربوطه و همکاری نهادهای دولتی و آن جی اوُ ها (سازمان های غیر دولتی) حل شود.