اطلاعیه 557 کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل

ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر
ھر کس حق زندگی ، آزادی و امنيت شخصی دارد
ماده 13 اعلامیه جهانی حقوق بشر
الف/ هر کس حق دارد که در داخل هر کشوري آزادانه عبور و مرور کند و محل اقامت خود را انتخاب نمايد.
ب/ هر کس حق دارد هر کشوري و از جمله کشور خود را ترک نمايد يا به کشور خود باز گردد.
به کشتن و زخمی کردن شهروندان اقوام و ملل ایرانی پایان دهید.

هرهفته چندین شهروند درشهرهای بلوچستان و کردستان کشته و یا زخمی میشوند.

طی 15 روز گذشته بیش از هشت تن از جوانان و ریش سفیدان بلوچ بدست نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات کشته و یا زخمی شده اند. تعدادی از این شهروندان در مسیر راه توسط نیروهای انتظامی کشته شده و تعدادی پس از چند روز از ربوده شدن با اثار چندین گلوله بر روی سر و سینه و دست و پاهایی که بسته شده و در بیابانهای اطراف شهرهای بلوچستان جسد های آنان رها شده بود، یافت گردیدند.
نیروهای انتظامی رژیم اسلامی ایران در منطقۀ نودشە، طی دو مرحلە تیراندازی به سوی شهروندان کُرد، چهار تن را به شدت زخمی کردند.
طی این تیراندازی نیروهای رژیم، دو جوان به نام‌های “حمید سبزه” ٢٩ ساله فرزند محمد و “متین کریمی” ٢٠ ساله فرزند محمدعزیز زخمی شده و پس از تجمع شهروندان کُرد در محل حادثه، باردیگر اهالی شهر از سوی نیروهای رژیم اسلامی مورد شلیک گلولههای زمینی قرار گرفته و متفرق شدند.
در چند هفته گذشته اتومبیل های شهروندان در ایست های بازرسی و گلوگاهای ورودی شهرها هدف شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنینی قرار گرفته وشهروندان بلوچ و کرد کشته و یا مجروح میشوند.

با توجه به اینکه کشته و زخمی نمودن شهروندان بلوچ و کرد در برنامه روزانه نیروهای انتظامی و امنیتی قرار گرفته است، اعضای کمیته دفاع از حقوق اقوام وملل کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ضمن محکوم نمودن این اعمال غیر انسانی، از تمامی جوامع بین المللی و نهادهای حقوق بشری میخواهند تا نسبت به مطالبات اقوام و ملل ایرانی که در راس آن امنیت و آزادی بیان است تمامی تلاش خود را به کار گیرند.
557
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از حقوق اقوام وملل ایران