یک‌سوم مبتلایان جدید ایدز در سال پیش، زن بودند

ارسال کننده: آقای غلامعلی اخلاقی 2آذر

خبرگزاری هرانا – رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ابتلا به ایدز در بین زنان کشور نسبت به گذشته سرعت بیشتری یافته است، گفت: زنان، در سال گذشته یک سوم موارد ثبت شده به اچ آی وی/ ایدز در کشور را تشکیل دادند.

به گزارش هرانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ موارد ابتلا به اچ آی وی / ایدز در کشور تا اول مرداد ماه امسال، ۲۸ هزار و ۳۵۷ مورد از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام شد.

عباس صداقت گفت: تقریبا ۳۸/۹ درصد از زنان مبتلا به اچ آی وی / ایدز در کشور از طریق رابطه جنسی غیرایمن، مبتلا شدند.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این مساله زمانی اهمیت ویژه پیدا می‌کند که زنان مبتلا به اچ آی وی / ایدز در صورت باردار شدن، نوزادان خود را نیز مبتلا می‌کنند.

صداقت در ادامه توضیح داد: به دنیا آمدن نوزادان مبتلا به اچ آی وی / ایدز بار سنگینی را به اقتصاد سلامت کشور تحمیل می‌کند.

او، پیشگیری از انتقال ویروس ایدز از مادر به نوزاد را از اقدامات دیگر وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: اگر مادر مبتلا به اچ آی وی / ایدز به موقع مراجعه کند و تحت درمان‌های پیشگیری قرار گیرد، نوزاد را تا ۹۰ درصد از ابتلا به ایدز مصون داشته است.

او گفت: تمام این خدمات در کنار خدمات مراکز مشاوره به طور رایگان ارایه می‌شود. ضمن اینکه زنان باردار مشکوک به ابتلا به اچ آی وی/ ایدز در سه ماهه اول بارداری با مراجعه کردن به این مراکز می‌توانند از خدمات پیشگیری بهره‌مند شوند و نوزادان خود را به سلامت به دنیا بیاورند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، گفت: در زمان حاضر ۳۰ مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر فعالیت می‌کنند. همچنین این مراکز در مناطقی راه اندازی شده‌اند که گروه هدف آن‌ها زنان در معرض خطر به شمار می‌آیند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در همه کشورهای دنیا استفاده کنندگان از سرنگ مشترک و معتادان تزریقی الگوی انتقال ایدز را تشکیل می‌دهند.

صداقت گفت: در همه کشورهای دنیا یک یا دو گروه پرخطر بسر می‌برند که بیشتر از سایر گروه‌ها در معرض ابتلا به ایدز هستند و در این خصوص استفاده کنندگان از سرنگ مشترک و معتادان تزریقی راس گروه‌های یاد شده را تشکیل می‌دهند.

صداقت ادامه داد: سرعت رشد شیوع ایدز در بین این گروه‌ها طی یک دهه گذشته با اجرای برنامه‌های کاهش آسیب در جامعه، شیب کندی به خود گرفته است. اما با این تفاسیر در سالهای اخیر با شیوع مصرف مواد روانگردان و محرک‌ها، رو به رو شده‌ایم که باوری غلط در خصوص این موارد وجود دارد.

او درباره این باور غلط گفت: مصرف کنندگان معتقدند که مواد یاد شده علاوه بر ارزان بودن، اعتیاد آور تلقی نمی‌شود، این در حالی است که متاسفانه مصرف این مواد در سالهای اخیر، بین زنان، جوانان و نوجوانان بیش از حد افزایش یافته است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت از علل روی آوردن اکثر افراد به مواد محرک و روان گردان را بیشتر به خاطر کاهش وزن، تناسب اندام، افزایش تمرکز و اعتماد به نفس عنوان کرد و گفت: این در حالی است که این گونه مواد، شدیدا فرد را در معرض روابط جنسی همراه با بی‌بند و باری و خارج از عرف جامعه قرار می‌دهد و این موضوع، عامل مهم انتقال بیماری ایدز در جامعه به شمار می‌آید.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در حاشیه نشستی در کرمان گفت: گرچه در کشورمان در دهه گذشته توفیقات خیلی مهمی را در زمینه کنترل HIV داشته‌ایم اما به دلیل موج دوم اپیدمی HIV در بین معتادان تزریقی و زندانیان و ورود مواد محرک و روان گردان در مقوله الگوی اعتیاد کشور، در سال‌های اخیر سهم موارد جدید انتقال اچ آی وی از طریق روابط جنسی غیر ایمن و افزایش ابتلای زنان، مسئولان را بسیار حساستر کرده است.

عباس صداقت افزود: موج سوم بیماری ایدز و انتقال عمودی به این معنی است که مادر باردار مبتلا به ویروس اچ آی وی این بیماری را به نوزاد خود منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم توفیقاتی که در دهه گذشته در برنامه‌های کنترل HIV داشته‌ایم را حفظ کنیم باید با حساسیت بیشتر به آگاه سازی و حساس کردن همه مردم مخصوصا جوانان و نوجوانان و گروه‌های پر خطر توجه کنیم.

صداقت گفت: ما انتظار داریم در این زمینه که ارگان‌های دیگر نیز به کمک وزارت بهداشت بیایند و کانال‌های ارتباطی با مردم بخصوص جوانان را قوی‌تر کنند.

وی به دستاوردهای کشور در خصوص کنترل بیماری ایدز اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت تلاش کرده است که امکانات لازم برای افزایش دسترسی به آزمایش‌ها، مشاوره، مراقبت و درمان و نظام تشخیصی HIVرا در کشور فراهم کند.

وی افزود: در تمام کشور مراکز بیماری‌های رفتاری وجود دارد و مراکز تشخیص سریع HIVبا تاکید بر بخش‌های غیر دولتی و خصوصی در کشور راه اندازی شده است.

صداقت بیان کرد: برای افزایش دسترسی به کانال‌های ارتباطی جمعیتی ما انتظار داریم سایر سازمان‌ها مانند سازمان آموزش وپرورش و حلال احمر نیز وارد عمل شود و همچنین رسانه ملی، رسانه‌های استانی و شبکه‌های اجتماعی و خبری باید به نوعی خودشان را متعهد بدانند که کمک کنند تا این بیماری چند وجهی را تحت کنترل دربیاورند.

وی با اشاره به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان در منطقه گفت: راه اندازی مرکز آموزش منطقه‌ای نظام مراقبت HIV در دانشگاه علوم پزشکی کرمان و انتخاب این مرکز از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت از جمله فعالیت‌های این دانشگاه در زمینه بیماری ایدز به شمار می‌رود.

وی گفت: این مرکز فرصت خیلی خوبی برای بهره گیری از کمک‌ها و حمایت‌های فنی سازمان جهانی بهداشت و تبادل تجربیات به صورت دو طرفه را برای دانشگاه علوم پزشکی کرمان فراهم کرده است.