اطلاعیه شماره 540 کمیته جوان و دانشجو

ماده ۲۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر شخصی حق دسترسی برابر به خدمات عمومی در کشور خویش را دارد.
ماده ٢٥ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر انسانی سزاوار یک زندگی با استانداردهای قابل قبول برای تأمین سلامتی و رفاه خود میباشد.

امکانات رفاهی و خوابگاهی مناسب حق مسلم دانشجویان است

اعتیاد، ناهنجاری های اجتماعی و بروز انواع جرم و بزه در خوابگاه های دانشجویی از معضلاتی است که به دلیل فقدان امکانات رفاهی و تفریحی در بین دانشجویان خوابگاهی به وقوع می پیوندد. با توجه به اینکه دوران دانشجویی، اوج دوران جوانی و هم عصر با زمانی است که از نظر رفتاری جوان نیازمند تفریحات سالم و سرگرمی هایی به دور از ناهنجاری ها می باشد اما در حال حاضر متاسفانه اکثر دانشگاه های کشورمان فاقد خوابگاه هائی منطبق با استاندارد های معمول در جهانند.
مجید ابهری، استاد دانشگاه و دکترای علوم رفتاری و آسیب شناسی در گفت و گو با جهان نیوز میگوید:٧٠ درصد از خوابگاه های دانشجویی در کشور فاقد هرگونه امکانات تفریحی و رفاهی برای دانشجویان هستند.
این مساله زوایای پنهان دیگری نیز دارد و آن اینست که امکانات رفاهی و وضعیت تحصیلی دانشجویان در کشور های دیگر می تواند بسترساز گرایش جوانان به تحصیل در دانشگاه های سایر کشورهاشده و دلیلی برای فرار مغزها از ایران باشد.
دوری از خانواده، مشکلات مالی، باند بازی برای گرفتن بورسیه، نبود امکانات رفاهی و سرگرمی، عدم امکانات ورزشی و حتی نبود امکانات اولیه برای زندگی از جمله مشکلاتی هستند که باید هر چه سریعتر برطرف شوند.
ما فعالین کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجوی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران خواستار رسیدگی هر چه سریعتر مسئوولان به فقدان امکانات رفاهی و خوابگاهی و برطرف کردن اینگونه ناهنجاریها بوده و خواهان بهبود وضیعت نامطلوب دانشجویان در ایران هستیم.
540
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو