گزارش مهرماه کمیته ی اقوام

ماده 3اعلامیه جهانی حقوق بشر
هرکس حق زندگی آزادی و امنیت شخصی دارد .
ماده 5 احدی را نمی توان تحت شکنجه یا مجازات یا رفتاری قرار داد که ظالمانه و یا بر خلاف انسانیت و شئون بشری یا موهن باشد .

به جرگه مناطق نا امن مواد غذائی پیوست کردستان در ایران
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، هماکنون هزار و ٥٠٠ کودک زیر ١٢ سال در استان کُردستان که ٦% کل کودکان را شامل میگردد از سوءتغذیه رنج میبرندز
ژاورود سنندج/ ادامەی انحلال مدارس و افزایش ترک تحصیل
کوردستان میدیا: در ادامەی تعطیلی همیشگی و برچیدن مدارس در روستاهای کردستان، مدارس دورەی متوسطەی روستای گلین از توابع سنندج منحل و بسیاری از دانشآموزان این مدارس ناچار به ترک تحصیل شدندز
اخاذی از مسافرین توسط گروه تبهکار تحت هدایت فرمانده بسیج قرارگاه “مرنی” ارومیه
کوردستان میدیا: هویت چند تن از اعضای یک باند تبهکار که مدت زیادی است در منطقهی برادوست ارومیه مشغول فعالیت هستند؛ مشخص شد که در بین آنها یکی از فرماندهان بسیج پایگاه “مرنی” به چشم میخوردز
با گذشت ٧٠ روز از زمان بازداشت، هنوز از سرنوشت شهروند کُرد اطلاعی در دسترس نیست
کوردستان میدیا: هفتاد روز پیش نیروهای ادارەی اطلاعات رژیم اسلامی ایران در شهر پیرانشهر یک شهروند کُرد را بازداشت و تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دسترس نمیباشد.
بازداشت یک شهروند کُرد از سوی نیروهای امنیتی رژیم ایران
کوردستان میدیا: اتهام نگهداری پرچم کُردستان، بازداشت سومین شهروند کُرد از سوی نیروهای امنیتی رژیم ایران در ارومیه را درپی داشت.
اطلاعیه رژیم در کامیاران مبنی بر ارائهی گیرندههای دیجیتال در مقابل دریافت ماهوارههای شهروندان
به گزارش وبسایت کردستان میدیا، در این اطلاعیه که روز یکشنبه سیام شهریورماه انتشار یافته است از شهروندان درخواست شده است تا در اسرع وقت دستگاههای گیرندهی ماهوارهای خود را به نهادهای رژیم تحویل دهند.
وثیقهی جاری یکی از پیشمرگهای حزب دمکرات توسط دستگاه قضایی رژیم در روانسر مصادره شد
کوردستان میدیا: دستگاه قضایی رژیم اسلامی ایران در روانسر مبلغ ٥٠٠ میلیون رالو را که به عنوان ارزش نامی سند گروگذاشته شدهی یکی از پیشمرگهای حزب دمکرات را که از سوی بازپرس پرونده وی در زمان بازداشت تعیین شده بود؛ مصادره کرد.
کامیاران/ عدم استقبال از طرح دریافت گیرندههای دیجیتال رژیم
به گزارش وبسایت کردستان میدیا، نیروی انتظامی رژیم اسلامی ایران در شهر کامیاران متعاقب عدم استقبال شهروندان از طرح تحویل داوطلبانه ماهواره و دریافت گیرندە دیجیتال، اقدام به جمعآوری ماهوارە کردند.
زنان عرب اهوازی با ایستادن در برابر بولدوزرهای رژیم مانع از تخریب املاک خود شدند
کوردستان میدیا: ایستادگی زنان عرب اهوازی در برابر بولدوزرهای رژیم که هماکنون ویدیوی آن انتشار پیدا کرده است، مانع از ادامهی عملیات تخریب خانههای روستایی حومهی اهواز شد.
برگزاری یکصد ویژهبرنامهی پرهزینه در دهلران با وجود معضلات اساسی معیشتی شهروندان
به گزارش وبسایت کردستان میدیا، بیکاری، رکود کامل صنابع نفت و پتروشیمی و عدم بهرهوری از منابع بومی در آستانه شروع فصل سرما، استعفای شهردار دهلران تنها سه مورد از مشکلاتی است که گریبانگیر شهروندان این شهرستان شده است.
خیرین ایلامی، هزینهی شیمی درمانی کودکان سرطانی را تأمین کردند
ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، افراد نیکوکار در استان ایلام به منظور حمایت مالی از ١٠ کودک کُرد مبتلا به سرطان، جشنوارهای را در “پارک کودک” ایلام برپا نمودند.
فعالان مذهبی پیرو احمد مفتیزاده در سنندج، احضار شدند
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، ادارهی کل اطلاعات استان کُردستان روز گذشته دو عضو مکتب قرآن به نامهای احمد کاکی و فریبرز احمدی را احضار کرد.
نگهداری پرچم کُردستان، بازداشت جوان دیگری را درپی داشت
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شهاب نوروزی فرزند حیدر ساکن روستای “هاشمآباد” از توابع منطقه مرگور ارومیه چند روز قبل توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته است.
سومین شکارچی نقدهای با شکار خداحافظی کرد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، قرنی رسولی پس از شش سال زندهگیری و شکار کبک با حضور جمعی از اعضای تشکلهای زیست محیطی پنج قطعه کبک را در دامن طبیعت رها نمود.
آخرین وضعیت زندانیان عقیدتی کُرد/ بلاتکلیفی ٤٣ ماهه شهرام احمدی.
ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شهرام احمدی فعال مذهبی، مهرماه ٩١ به اتهام “محاربه” به اعدام محکوم و این حکم پس از اعتراض شهرام در اردیبهشتماه ٩٢ به دادگاه تجدیدنظر و سپس به دیوان عالی کشور ارسال و در انتظار پاسخ این مرجع عالی قضایی بسر میبرند.
خودکشی شهروند مهابادی با طناب دار
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شورش غلامی فرزند علی روز شنبه بیست و نهم شهریورماه به دلایلی نامعلوم به زندگی خود پایان داد.
اول مهر آغاز شد/ سال تحصیلی در کُردستانات به روایت اعداد و ارقام
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، از امروز در چهار استان آذربایجانغربی، ایلام، کُردستان و کرمانشاه زنگ آغاز سال تحصیلی ٩٣ ـ ٩٤ نواخته شد و در مجموع یک میلیون و دویست و پنجاه و هشت هزار و دویست و پنجاه و چهار دانشآموز در مقاطع مختلف تحصیلی حضور دارند
بازداشت٤٠ فعال زن در شش ماه نخست سال ٩٣
ژانس کُردپا: طی شش ماه نخست سال جاری ٤٠ فعال زن در نقاط مختلف ایران بازداشت شداند کە بیشترآنان را images (2)پیروان آیینهای بهایی و مسیحی و زنان کُرد تشکیل میدهند. بنا بە استناد بە آمار بەثبت رسیدە در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، طی شش ماه نخست سال جاری، ٤٠ فعال زن در نقاط مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی حکومت بازداشت شدەاند. برپایە این گزارش ،١٦ فعال زن بهایی، ٨ فعال زن مسیحی، ٦ فعال زن کُرد و ١٠ فعال زن در سایر نقاط ایران بازداشت شدەاند
فشارهای وزارت اطلاعات یکی از ورزشکاران کرد را ناچار به ترک ایران کرد
آسونیوز: بنا به اخبار منتشره، بهاالدین مرادی، قهرمان ٩٦ کیلو کشتی فرنگی ایران و مربی کشتی کُردستان به دلیل مخالفت با طرح خصوصیسازی باشگاههای ورزشی کُردستان تحت فشار نهادهای امنیتی قرار گرفته وچندین بار به اداره اطلاعات سقز و سنندج احضار شده بود.
حقوق معوقه کارگران سد داریان را به اعتصاب وا داشت
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، کارگران شرکت سانا در سد داریان از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه دو روز است به دلیل پرداخت نشدن حقوق معوقهی خود بار دیگر دست به اعتصاب زدهاند.
بعد از 5 سال مطالبات جمعی از کارگران نساجی بوکان بدون جواب مانده است
آسونیوز: بنا به گزارش خبرگزاریهای داخلی، سال 88 کارخانه نساجی بوکان که قرار بود 900 کارگر داشته باشد با 40 نفر کارگر تعطیل شد، کارخانه ای که به گفته “محمد قسیم عثمانی”نماینده مردم بوکان در مجلس حکومت با وامهای تبصره ای، دلارهای هفت تومانی و سی هزار متر زمین 150 ریالی اقساطی به امید اشتغال نهصد نفر ایجاد شد.
ایران/ بازماندن چهار میلیون کودک و نوجوان از تحصیل
کوردستان میدیا: در حال حاضر ٢٥% افراد در ایران در سن تحصیل یا به مدرسه نمیروند و یا قبل از هجده سالگی درس و مدرسه را کنار میگذراند
ساکنین چشمهمار کرمانشاه، مدرسه، عقدنامه و شناسنامه ندارند
کوردستان میدیا: اهالی روستای چشمهمار از توابع بخش مرکزی کرمانشاه که تنها صد کیلومتر از این شهر فاصله دارد تاکنون بدون شناسنامه و عقدنامه و در بی سوادی کامل، زندگی کردهاند.
اخاذی پیدا و پنهان چهار عامل رژیم از بازاریان کُرد شهر ارومیه فاش شد
به گزارش وبسایت کردستان میدیا، یکی از عوامل وابسته به رژیم ایران که نزد بازاریان ارومیه به “بهشتی” شناخته شده است با همکاری سه عامل دیگر رژیم مدتهاست که روزانه با گشتزنی در بازار ارومیه از مغازهداران کُرد مبالغ زیادی اخذ کردهاند.
وضعیت جسمانی دو زندانی سیاسی کُرد در زندانهای ایران وخیم گزارش میشود
ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، علیرضا رسولی فرزند حسن زندانی سیاسی کُرد اهل مهاباد که در زندان مرکزی ارومیه در بازداشت بسر میبرد دچار بیماری صعبالعلاج شده و مسئولان زندان با معاینه و معالجه پزشکی مخالفت کرده و به همین دلیل وی دست به اعتصاب غذا زده است.
نیروهای اطلاعاتی ٤ جوان پاوهای را بازداشت کردند
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز چهارشنبه بیست و ششم شهریورماه امسال سه جوان ساکن روستای “نوریاب” از توابع شهر پاوه توسط نیروهای اطلاعاتی به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران بازداشت گردیدند.
پلیس امنیت کرمانشاه برای یک کُرد یارسانی پرونده قضایی تشکیل داد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، برای سومین بار متوالی در طی ماه جاری، نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران در کرمانشاه سید امین عباسی را احضار کردند.
ایلام/ زنی با دو فرزند خردسال، قصد خودکُشی داشت
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک مرد درهشهری با اقدام به حبس سه عضو خانوادهاش، شرایط خودکُشی همسرش را فراهم میکند این زن در آخرین لحظات که قصد خودکشی با بستن طنابی به پنکه سقفی منزلش را داشت از سوی پلیس اجتماعی شهرستان درهشهر نجات یافت.
باغدار کامیارانی توسط افراد ناشناس کشته شد
به گزارش وبسایت کردستان میدیا، “ابراهیم مجید آبادی” اهل روستای “آساوله” از توابع کامیاران، روز پنجشنبه مورخهی سوم مهرماه ١٣٩٣ در خانهباغ خود به قتل رسید.
احضار ١٠ شهروند کُرد در شاهیندژ از سوی ادارەی اطلاعات
به گزارش وبسایت کردستان میدیا، روز پنجشنبه سوم مهرماه ١٣٩٣، شش نفر از ساکنین روستای ” قازانلی” و چهار نفر از اهالی روستای “حاجیآباد” از توابع شاهیندژ از سوی ادارەی اطلاعات رژیم ایران احضار شدند.
سرال قتلهای مبهم در کردستان ادامه دارد/ کشته شدن کشاورز کُرد در شاهین دژ
به گزارش وبسایت کردستان میدیا، “رحمان جیویدی” سی سالە، هویت سومین شهروند کُردی میباشد که طی پنج روز گذشته به دلایل نامعلوم و از سوی افراد ناشناس به قتل رسید
زندانی سیاسی کُرد به دلیل بیماری در زندان رژیم درگذشت
کوردستان میدیا: “سید حمزه چیر” فرزند قاسم پس از بازداشت و محکومیت به ٦ ماه حبس از سوی دستگاه قضایی رژیم، به دلیل بیماری در زندان درگذشت.
بریدن سر یک شهروند کرد در ارومیه از سوی داعش
آسونیوز: به گزارش نیسان نیوز، یک شهروند کورد از اهالی برادوست ارومیه، از سوی اعضای مسلح داعش در ارومیه به قتل رسیده و سپس سرش از تن جداگردیده است
محمد دارابی به زندان دیزلآباد کرمانشاه منتقل شد
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حافظمحمد دارابی معروف به مهاجر اواسط خرداد ماه سال جاری در زاهدان بازداشت و به اداره اطلاعات کرمانشاه منتقل شد.
اعتصاب کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه
به گزارش هرانا به نقل از ایلنا، بیش از ۵۰۰ کارگر صنعتی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه (واقع در شهر شوش از شهرهای شمالی استان خوزستان) صبح امروز (چهارشنبه ۹ مهر) در اعتراض به آنچه پدید آمدن شکاف عمیق حقوقی و مزدی در پی بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل میخواندند، دست از کار کشیدند
نتقال سعید متینپور به زندان زنجان
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۶ مهر ماه سعید متینپور زندانی سیاسی از بند قرنطینه زندان اوین علیرغم میل خود به زندان مرکزی زنجان منتقل شد
کشته شدن یک کولبر ۱۹ ساله بدست نیروهای مرزبانی سپاه
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دوشنبه شب ۷ مهر ماه نیروهای مرزبانی سپاه در پاسگاه مرزبانی «ژاله» در بخش باینگان در منطقه «مرخیل» بسوی گروهی از کولبران کرد آتش گشودند.
يورش مأموران امنيتي و بسیجی به منزل خانواده حسين پناهي
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، روز شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ -چند نفر از مامورين وزارت اطلاعات باهمكاري پايگاه بسيج در دهستان قروچاي واقع در شهرستان دهگلان به منزل آقاي محمد حسين پناهي يورش بردند و مدت طولاني تمامي نقاط منزل آنها را مورد بازرسي قرار دادند واين خانواده را بازجوئي و تهديد کردند
اعتراض کارگران نیشکر هفتتپه از سر گرفته شد
به گزارش هرانا، در همین رابطه، یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود به ایلنا گفت: از سرگیری اعترضهای صنفی نیشکر هفت تپه پس از آن صورت گرفت که کارگران معترض از پیشنهاد نهایی کمیته بازبینی کننده طبقهبندی مشاغل کارخانه راضی نشدند.
دو زن عرب اهوازی با انگیزه های ناموسی توسط نزدیکانشان بقتل رسیده اند
به گزارش کمیته اقوام و ملل. بنا به گزارشهای رسیده از شهر احواز، در روزهای اخیر دو زن عرب احوازی با انگیزه های ناموسی توسط نزدیکانشان بقتل رسیده اند. به دلیل حساسیتهای اجتماعی، منبع محلی از دادن اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کرده است.
١٣ روزنامهنگار کُرد در ایران به بیش از ٧٠ سال محکوم شدهاند
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، هماکنون ١٣ روزنامهنگار کُرد به بیش از ٧٠ سال زندان تعزیری و تعلیقی محکوم شدهاند و این روزنامهنگاران در زندانهای حکومت اسلامی ایران محبوس میباشند
جسد سوخته یک زن ٢٧ ساله در سقز کشف شد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز سهشنبه هشتم مهرماه جسد سوخته یک زن ٢٧ ساله اهل روستای “کلکان” از توابع بخش کرفتو دیواندره در یک منزل شخصی در شهر سقز پیدا شد
ذخیرهی آب شرب بانه تا دو ماه دیگر تمام میشود
به گزارش خبرگزاریهای داخلی ، حجم آب سد بانه از ٤ میلیون و ٣٠٠ هزار متر مکعب به یک میلیون و پانصد هزار متر مکعب رسیده است و بر اساس پیشبینیها ذخیرهی این سد تا دو ماه دیگر به اتمام خواهد رسید
انتقاد از دولت”، احضار یک روزنامهنگار کُرد به اطلاعات سرپلذهاب را درپی داشت
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، لقمان قنبری، روزنامهنگار و فعال سیاسی کُرد ساکن شهر سرپلذهاب، روز یکشنبه ششم مهرماه پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر، خود را به این نهاد امنیتی معرفی کرد
کشتە شدن یک شهروند کُرد در ارومیه
به گزارش وبسایت کردستان میدیا، روز یکشنبه، ششم مهرماه سال ١٣٩٣، یک شهروند کُرد اهل روستای نیچلان منطقەی برادوسی از توابع ارومیه، از سوی فرد یا افرادی ناشناس کشتە شد
مأموران اطلاعات دانشجوی بازداشتی را به زندان مریوان منتقل کردند
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته، دهم مهرماه اطلاعات شهرستان مریوان، فرهاد شفیعزاده ٢٨ ساله را از بازداشتگاه این اداره به زندان مرکزی منتقل کرد.
جوان دیگری در جوانرود به زندگی خود پایان داد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، محمدظاهر ٢٨ ساله و اهل روستای “زلان” از توابع شهر جوانرود به دلایلی نامعلوم خودکشی کرد
ثبت یک طلاق به ازای هر 5 ازدواج در کردستان
مدیر کل بهزیستی استان سنندج گفت: آمارها بیانگر ثبت یک طلاق به ازای هر 5 فقره ازدواج در کردستان است و در شش ماه نخست سالجاری 1600 طلاق در این استان ثبت شده است.
کمین ماموران انتظامی حکومت اسلامی و زخمی نمودن یکی از کولبران کرد در ارومیه
آسونیوز: به گزارش وبسایت خبری “نیسان نیوز”، سحرگاه روز شنبه ۱۲ مهرماه، کاروان کولبران مرزی در روستای “انبی” از توابع منطقهی ترگور واقع در استان ارومیه در محلی به نام”قرغان” در کمین نیروهای حکومتایران افتادند که در نتیجهی تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ مرزی، یک کولبر کورد به نام “مسعود عیسی پور” فرزند “محمد علی” زخمی گردید.
افزایش میزان تولد کودکان مبتلا به منگلیسم در اقلیم احواز
مسؤول مرکز ژنتیک بهزیستی احواز هشدار داد: افزایش محسوس متولدان مبتلا به منگلیسم در اقلیم احواز، امکان آزمایش و تشخیص جنین مبتلا به منگلیسم در اقلیم وجود ندارد.مسؤول مرکز ژنتیک بهزیستی احواز گفت: میزان کودکان مبتلا به منگلیسم ( سندروم داون) در اقلیم احواز به طرز محسوسی رو به افزایش است.
بازداشت یک هنرمند احوازی و چندین فعال فرهنگی دیگر
شهر احواز- بنا به گزارش فعالان حقوق بشر، طی روزهای گذشته نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با یورش به مناطق مختلف شهر احواز شمار زیادی از فعالان فرهنگی عرب احوازی، از جمله یک هنرمند نقاش عرب، را بازداشت کردند.
در راستای خشکاندن اقلیم احواز، مجوز ادامه ساخت تونل گلاب دو صادر شد
با وجود وخامت غیرقابل وصف بحران زیست محیطی در اقلیم احواز و مرگ سالانه در حدود ۴ هزار احوازی در نتیجه این بحران، دولت مرکزی ایران مجوز ادامه ساخت طرح گلاب دو را صادر کرد.
اعتصاب کارگران قطار شهری احواز
نزدیک به ۳۰۰ کارگر پیمانی قطار شهری احواز مرکز این اقلیم، صبح روز چهارشنبه ۲ مهر مصادف با ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ برای سومین روز متوالی دست از کار کشیده و در کارگاه مرکزی این پروژه عمرانی تجمع کردند.
عدم پاسخگویی رژیم نسبت به مرگ مشکوک دختر عرب اهل فلاحیه
فلاحیه- با وجود سپری شدن بیش از چهل روز از مرگ مشکوک ریحانه دختر عرب اهل فلاحیه، همچنان مسئولان جمهوری اسلامی در این شهرستان سکوت اختیار کرده و خود را موظف به پاسخگویی نمی دانند.
ضرب و شتم یک زندانی احوازی در حضور خانواده اش
جابر صخراوی فعال سیاسی عرب احوازی، روز چهارشنبه ۲۴ سپتامبر جاری میلادی، در وقت ملاقات و در حضور خانواده اش مورد ضرب و شتم ماموران زندان کارون قرار گرفته و سپس به سلول انفرادی در این زندان انتقال داده شد.
اخراج بیش از ٧٠ نفر از کارگران و مهندسین عرب احوازی از شرکت نفتی آزادگان جنوبی
بنا به اخبار واصله از احواز بیش از ۷۰ نفر از کارگران ، تکنیسین ها، و مهندسین عرب احواز از طرح نفتی آزادگان جنوبی در طی هفته گذشته اخراج شدند. تا کنون هیچ دلیلی برای این اخراج دسته جمعی افراد بومی از سوی مسئولان ارائه نشده است.
بازداشت فعالان اهل سنت و یک شاعر عرب احوازی
نیروهای امنیتی ایران در مناطق مختلف شهر احواز چند تن از فعالان اهل سنت و یک شاعر عرب را بازداشت و به بازداشتگاه های مخفیانه اداره اطلاعات منتقل کردند
بازداشت یکی از نوکیشان اهل سنت احوازی در دارالعلوم مکی زاهدان
یکی از طلاب احوازی دارالعلوم زاهدان بنام سعید زهیری شامگاه شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳از کنار درب ورودی دارالعلوم مکی زاهدان دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد
بازداشت دستکم ٢٠ شهروند کُرد در مهاباد
کوردستان میدیا: نیروهای اطلاعاتی رژیم اسلامی ایران، دستکم ٢٠ شهروند کُرد مهابادی را بازداشت کردند
آمار ٣٤ درصدی طلاق در قروه
به گزارش وبسایت کردستان میدیا، در ادامەی روند افزایش طلاق و کاهش ازدواج، آمار طلاق در شهرستان قروه به ٣٤% رسیده است
دستگاه قضایی دارایی یک فعال سیاسی کُرد را مصادره کرد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی روزهای گذشته دادگاه انقلاب سقز دارایی و خودروی شخصی یک فعال سیاسی به نام فریار صالحی ٢٨ ساله را مصادره کردفریار صالحی با تودیع وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شده بود.
مهاباد/ قربانی کردن حیوانات جای خود را به کاشت نهال بخشید
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز یکشنبه سیزدهم مهرماه طی مراسمی، کمپین “کاشت یک نهال” از سوی انجمن حفظ محیطزیست مهاباد در شهر مهاباد اعلام موجودیت نمود.
رئیس ١٠ ساله آموزش و پرورش سقز مورد اعتراض شدید ١٣٠ معلم قرار گرفت
آژانس کُردپا: جمعی از معلمان مدارس سقز طی نامهای به وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادهای ذیربط، به عملکرد رئیس آموزش و پرورش این شهر اعتراض کردند
موجی از دستگیریهای مخفیانه جوانان و دانشجویان توسط امنیتیها
آسونیوز: بنا به گزارش وبسایت خبری نیسان نیوز، اکثر افرادی که از اوایل شهریور ماه ۱۳۹۳ بازداشت شدهاند، در بندهای امنیتی سپاه پاسداران زندانی هستند. براساس این گزارش، آغاز این بازداشتها از اوایل شهریور امسال بوده و تاکنون حدود ۲۰ نفر از استانهای مختلف ایران دستگیر شدهاند.
معضل حلنشدنی زباله و نخالههای ساختمانی در شهر دهگلان
ه گزارش رسیده به وبسایت کردستان میدیا، وجود زباله و آلودگی زیستمحیطی در شهر دهگلان موجب اعتراض گستردهی شهروندان و مراجعه به مراکز رژیم شده است
زخمیشدن ٣ کولبر کُرد بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم ایران
کوردستان میدیا: بر اثر شلیک مستقیم قراردادن کولبران کُرد از سوی نیروهای نظامی رژیم اسلامی ایران در مناطق مرزی، ٣ کولبر کرد اهل مهاباد و ارومیه زخمی شدند
احضار خشونت آمیز سه تن از زندانیان سیاسی زندان ارومیه
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرضا ایوبی، مصطفی سبزی و امین اشرفی به ترتیب در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه از طرف دفتر اداره اطلاعات زندان مرکزی ارومیه احضار شدند، اما از رفتن به آنجا سر باز زدند.
بازداشت مدیر مسئول یک پایگاه اطلاع رسانی در شهرستان سقز در پی شکایت نیروی انتظامی
خبرگزاری هرانا – هیوا فولادی مدیر مسئول سایت خبری شارنیوز روز گذشته به دلیل شکایت نیروی انتظامی شهرستان سقز از این سایت خبری، بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.
بازداشت ۱۴ شهروند اهلسنت در ترکمن صحرا
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی ۱۰ روز گذشته ۱۴ شهروند اهلسنت در شهرهای مختلف منطقه ترکمن صحرا در استان گلستان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات گرگان منتقل شدند.
سه مامور انتظامی در منطقه سراوان سیستان و بلوچستان کشته شدند
فرمانده نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان عصر چهارشنبه، ۱۶ مهر، اعلام کرد که سه مامور این نیرو در حین گشتزنی در منطقه سراوان توسط افرادی که آنها را «اشرار» خواند، کشته شدند.
محرومیت بومی ها از خدمات بهداشت و درمان در معشور و تمیمیه
بندر معشور– کمبود پزشک و امکانات پزشکی در بندر معشور و تمیمیه (هندیان) مردم این دو شهر را به ستوه آورده است. شهر معشور با توجه به موقعیت اقتصادی به عنوان قطب تولید محصولات پتروشیمی شناخته شده است. شهرستان تمیمیه نیز با توجه به موقعیت بسیار مناسب اقتصادی از امکانات پزشکی و بیمارستانی محروم است.
مریوان/ به تظاهرات مسالمتآمیز حمایت از کوبانی حمله شد
آژانس کُردپا: نیروهای انتظامی در یکی از میادین اصلی شهر مریوان با تجمعکنندگان حامی مقاومت کوبانی درگیر شدند.
شلیک نیروهای رژیم، شهروند کُرد را مجروح کرد
به گزارش وبسایت کردستان میدیا، شامگاه دوشنبه، چهاردهم مهرماه ١٣٩٣ در منطقهی آلان از توابع سردشت، نیروهای نظامی رژیم اسلامی یک شهروند کرد را هدف شلیک مستقیم قرار دادند.
موجی از دستگیریهای مخفیانه جوانان و دانشجویان توسط امنیتیها
نیسان نیوز: نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران طی یک ماه گذشته بصورت گسترده اقدام به دستگیری جوانان و فعالان اینترنتی کردهاند. تاکنون حداقل ۲۰ تن دستگیر شدهاند. نیروهای امنیتی به شدت سعی بر مخفی نگهداشتن این موضوع دارند.
تاکسیرانان ماکو تحت فشار قرار گرفتند
یسان نیوز: اتحادیهی تاکسیرانان ماکو با همکاری برخی از نهادهای حکومتی به بهانههای واهی، صاحبان تاکسیها این شهر را تحت فشار قرار دادهاند و کار و کاسبی آنها را محدود کردهاند.
۳ دختر دانشجو به علت بدحجابی از خوابگاه اخراج شدند
به گزارش نیسان نیوز، روز بنجشنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۹۳ خورشیدی، سه نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور ماکو به معاونت دانشجویی این دانشگاه احضار شدند و به آنها به طور شفاهی ابلاغ شده است که به دلیل “بدحجابی” حق استفاده از خوابگاه های دانشگاه را نخواهند داشت.
دانشجوی بازداشتی در مریوان با ١٠٠ میلیون تومان وثیقه آزاد شد
آژانس کُردپا: قاضی بازپرس حکم تودیع وثیقه جهت آزادی موقت یک دانشجوی کُرد ساکن شهر مریوان که طی روزهای اخیر به زندان مرکزی این شهر انتقال یافته بود، صادر کرد.
هنگ مرزی مریوان کولبری را با شلیک گلوله زخمی کرد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک کولبر کُرد به نام برهان آقایی فرزند افراسیاب اهل شهر مریوان در مکانی به نام “سیازاخ” توسط نیروهای انتظامی پاسگاه روستای “قامیشله” مورد تیراندازی قرار گرفت.
ژاورود سنندج/ پس از گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز سال تحصیلی دانشآموزان تنگیسری از تحصیل محروماند
به گزارش وبسایت کردستان میدیا، به دلیل معضل نبود معلم و اخذ اجباری مبالغ وجه نقد از دانشآموزان، در حال حاضر بیست دانشآموز اهل روستای تنگیسر از توابع ژاورود سنندج، درس و مدرسه را ترک کردەاند.
کوردستان میدیا: نیروهای امنیتی رژیم اسلامی پس از یورش به دفتر کار یک مهندس کُرد، این شهروند و همسرش را بازداشت و وسایل شخصی وی را نیز ضبط کردند.
به گزارش وبسایت کردستان میدیا، راس ساعت ٤ بامداد، روز سەشنبه پانزدهم مهرماه ١٣٩٣، نیروهای امنیتی رژیم ایران در شهر خوی، به دفتر کار یک مهندس کُرد به نام “ظاهر علیزادە” یورش بردە و اقدام به ضبط کامپیوتر وی کردند.
بازداشت دو تن از شرکت کنندگان در تجمع حمایت از کوبانی در تهران
خبرگزاری هرانا – پس از تجمع مردم تهران در حمایت از مردم کوبانی دستکم دو تن از شرکت کنندگان بنامهای آسو رستمی و علی نوری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
مصدومیت ۴ دانش آموزبا ریزش سقف مدرسه دریک روستا
خبرگزاری هرانا – رییس اورژانس و فوریتهای پزشکی شهرستان دشتستان استان بوشهر گفت: براثر ریزش سقف مخزن سیمانی آب مدرسه ابتدایی روستای «برمک» دراین شهرستان، چهار دانش آموز مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.
ترور یک مقام فرمانداری در استان سیستان و بلوچستان
خبرگزاری هرانا – یک گزارش حاکی است که رئیس امور اجتماعی فرمانداری ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان صبح روز شنبه، ۱۹ مهر، در مقابل منزل خود هدف گلوله افراد مسلح «ناشناس» قرار گرفته و زخمی شده است.
معصومه قلیزاده برای اجرای ده ماه حبس به زندان تبریز رفت
خبرگزاری هرانا – معصومه قلیزاده، دانشجوی دکترای فلسفهٔ دانشگاه آنکارا، جهت اجرای ۱۰ ماه حبس تعزیری به اجرای احکام ۱۱ تبریز مراجعه نموده و متعاقب آن به زندان تبریز منتقل شده است.
بازداشت بیش از ۲۰ نفر در تازه آباد جوانرود
خبرگزاری هرانا – ماموران امنیتی بیش از ۲۰ تن از شهروندان سنی مذهب شهر تازه آباد (شهرستان ثلاث باباجانی) جوانرود را بازداشت کردند.
اعدام یک زندانی اهل مریوان به اتهام قتل
یک زندانی اهل مریوان شرق کردستان پس از هشت سال از سوی دستگاه قضایی رژیم ایران و به جرم قتل به دار آویخته شد در روز پنجشنبه گذشته, 17 مهر یک زندانی کرد به نام «حیدر مسرور» فرزند عمر اهل روستای «لیو» و ساکن شهرستان مریوان در زندان مرکزی آن شهر اعدام شد.
سپاه با دامداران ماکویی برخورد میکند
نیسان نیوز: ماموران حکومتی ایران با ایجاد ایستهای بازرسی در جاده آواجیق ماکو، “کلیسا کندی” مانع ورود دامداران به مناطق مرزی قشلاق چالدران شدند که با اعتراضات مردم روبرو شدند به گزارش نیسان نیوز، پس از اعتراض شدید مردم و مراجعات به مقامات حکومتی، سرانجام اجازه ورود به مناطق قشلاقی به عشایر داده شد.
سپاه پاسداران روستائیان سلماسی را از امرار معاش منع میکند
بهگزارش نیسان نیوز، قرار گاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران سلماس، اخیرا معدن سنگ “کنگرلو” در نزدیکی سلماس را به کنترل خود در آورده است این معدن سنگ منبع درآمد روستائیان منطقه سلماس بوده است.
تنبیه دانشآموز ۹ ساله به شیوهی قرون وسطایی
به گزارش نیسان نیوز، دعوای کودکانه‎ی دانشآموزان ۹ ساله در یک مدرسه در خوی باعث شد تا یکی از دانشآموزان با وجود تعطیلی مدرسه دو ساعت در انباری زندانی باشد و وحشت کند یک منبع مطلع به نیسان نیوز گفت: مدیر مدرسهی روستای “قشقابلاغ” خوی که چنین مجازاتی را برای تنبیه این دانشآموز در نظر گرفته بود از سمت خود عزل شد.
ممونعیت انتشار روزنامهی کوردی در ارومیه
به گزارش نیسان نیوز، صاحب امتیاز و سردبیر روزنامهی “آراز” ارومیه پس از انتشار نزدیک به هزار شماره از این روزنامه، اعلام کردند هنوز شورای سردبیری این روزنامه اجازه نداده است که مقالاتی زبان کوردی را به چاپ برسانند.
۴ شهروند کورد در تظاهرات ارومیه دستگیر شدند
به گزارش نیسان نیوز، در تظاهراتی که روز گذشته ۱۶ مهرماه ۱۳۹۳ خورشیدی مقابل سفارت ترکیه در ارومیه شکل گرفت، بعد از دقایقی، نیروهای اطلاعات حکومت ایران با حضور در محل، اقدام به از همپاشیدن تظاهرات کرده و ۴ تن از شهروندان کورد شرکتکننده در این تظاهرات را دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
بازداشت یکی از کاربران فیسبوک در ایلام به اتهام ترویج فساد و فحشاء
به گزارش نیسان نیوز، رئیس پلیس فتای استان ایلام مدعی شد: کارشناسان تشخیص و پیگیری پلیس فتا در پی کنترل اینترنت و رصد فضای مجازی مدیر یکی از صفحات فیسبوک را شناسایی و بازداشت کردهاند
داور حسینی وجدان در آستانه محرومیت از تحصیل
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، داور حسینی وجدان فعال دانشجویی محصل در رشته متالوژی دانشگاه صنعتی اصفهان که دوران حبس خویش را از ۱۴ آذر ماه سال ۹۰ در بند ۳۵۰ زندان اوین میگذراند در آستانه محرومیت از تحصیل قرار دارد.
عفو و تخفیف مجازات چهار تن از زندانیان بند ۸ زندان اوین
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز جاری چهارتن از زندانیان سیاسی بند ۸ زندان اوین مطلع شدند که مشمول عفو و تخفیف مجازاتی به مناسبت روز عید فطر شدهاند و این موضوع پس از چند ماه به ایشان ابلاغ شده است
سه نفر از دانشجویان دانشکده یزدان پناه سنندج دستگیر شدند
به گزارش آبشار سنه .. روز شنبه 19 مهر ماه 93 سه نفرازداشجویان ترم سوم رشته کامپیوتر دانشکده مهندسی یزدان پناه سنندج بعد از خارج شدن دانشکده توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند و به مکان نامعلومی انتقال شدند
اداره اطلاعات سنندج دو تن از فعالین زن را احضار کرد
ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، سیمین چایچی و کلثوم عثمانپور از فعالین سرشناس فرهنگی، روز پنجشنبه هفدهم مهرماه از سوی اداره اطلاعات سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند
خطای پزشکی، جان دختر ١٣ ساله کُرد را گرفت
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، سنور دژهمت ١٣ ساله فرزند رشید و ساکن شهر مریوان که دو سال پیش دچار سرماخوردگی شده بود به دلیل تزریق اشتباه آمپول پنیسیلین بیهوش و جان خود را از دست داده بود
مهاجرت روستاییان مریوان به مرز بحران رسیده است
به گزارش وبسایت کردستان میدیا، ساکنین روستاهای “گلچیهر، توراختهپه، گوگجه و گویله” طی چند مدت اخیر، محل زندگی خود را ترک کردهو به شهرها روی آوردهاند
احضار و ضرب و شتم سه زندانی سیاسی کرد
آسونیوز: بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرضا ایوبی، مصطفی سبزی و امین اشرفی به ترتیب در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه از طرف دفتر اداره اطلاعات زندان مرکزی ارومیه احضار شدند، اما از رفتن به آنجا سر باز زدند.
دانشگاه رازی: دانشجویان بدپوشش اجازه ورود به دانشگاه ندارند
نیسان نیوز: دانشگاه رازی کرمانشاه، ضوابط پوشش برای سال جدید تحصیلی را اعلام و طی آن انواع پوشش دخترانه و پسرانه را ممنوع کرده و دانشجویان خاطی اجازهی ورود به دانشگاه را نخواهند یافت.
۱۲ سال گذشت و ورزشگاه ۱۵ هزار نفری کرمانشاه نیمه کاره است
نیسان نیوز: ورزشگاه ۱۵ هزار نفر کرمانشاه پس از گذشت ۱۲ سال و اتمام دوران مسئولیت چندین مدیر ورزشی کشوری و استانی و وعدههای سال گذشته وزیر ورزش و جوانان، همچنان در حسرت یک بازی فوتبال است.
تولد کودکان معلول در یک روستای نزدیک صنایع اراک
به گزارش هرانا، روزنامه شهروند در شماره روز سهشنبه ۲۲ مهر مینویسد که این صنایع برای روستائیان اهل کزاز «رونق و کار نیاورده» بلکه «خاک و هوای آلوده، بچههای نارس، بچههای مُرده و مادران مریض آورده استاین گزارش از زنانی در این روستا سخن گفته که «بچههای مُرده میزایند، بچههایشان در چندماهگی در شکمهایشان میمیرند و کزاز پر است از این زنان.
بازداشت چهار طلبه اهل سنت در استان کرمان
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حامد نادری، عبدالحمید خراسانی و حبیب الله اسلامی فر اهل خراسان و سعید کردستانی اهل استان کردستان چهار طلبه مشغول به تحصیل در مدرسه علوم دینی «منبع العلوم» شهرستان سرباز از پنج شنبه دهم مهر ماه هنگامی که قصد داشتند درجریان تعطیلات عید قربان به نزد خانوادههای خود برگردند در یکی از پاسگاههای استان کرمان بازداشت شدهاند
جوانی در مهاباد با قرص برنج خودکُشی کرد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک جوان مهابادی به نام هیمن دادوند فرزند شریف با مصرف قرص برنج در روز هجدهم ماه جاری خودکُشی کرد وی ساکن محلهی “برشیلانان” شهر مهاباد بوده میباشد.
افسانه بایزیدی با تودیع وثیقه ١٥٠ میلیون تومانی آزاد شد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز شنبه نوزدهم مهرماه افسانه بایزیدی که روز پنجم تیرماه سال جاری از سوی نیروهای اطلاعاتی شهر بوکان بازداشت شده بود با تودیع وثیقه ١٥٠ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد.
اعدام یکی از زندانیان کرد زندان سنندج
آسونیوز: بنا به گزارش منابع خبری کردستان، سحرگاه روز پنجشنبه 17 مهرماه، جوانی ٢٨ ساله به نام حیدر حاجی عمر در زندان سنندج به اتهام قتل یک تبعه عراقی اعدام شده است. وی از اهالی روستای “کانیسانان” شهرستان مریوان میباشد.
ثریا نخعی از مربیان عرفان حلقه بازداشت شد
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱۷ مهر ماه ثریا نخعی از مربیان عرفان حلقه در شهر کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
حملهی نیروهای نظامی ایران به جمعی از کولبران در سردشت
به گزارش نیسان نیوز، نیروهای نظامی حکومت ایران سحرگاه امروز پنجشنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۳ خورشیدی در یکی از مناطق مرزی سردشت در استان ارومیه به روی جمعی از کولبر و کاسبکاران مرزی آتش گشوده، که در نتیجه شماری از احشام باربر کاسبکاران تلف و اموال آنها نیز توقیف گردید.
برقگرفتگی، جان کارگری را در سقز گرفت
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز چهارشنبه بیست سوم مهرماه، یک کارگر ٢٣ ساله در یکی از واحدهای تولیدی در شهرستان سقز هنگام شستشوی دستگاه “پیکسل” دچار برقگرفتگی شده و جان خود را از دست داده است.
مین، مرگ ١٩٩٦ شهروند کُرد را درپی داشته است
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، از سال ٦٧ تا ٩١ در استانهای آذربایجانغربی، ایلام، کرمانشاه، کُردستان و خوزستان بر اثر انفجار مین، مواد منفجره و گلولهی عملنکرده ٢٤٣٣ نفر غیرنظامی جان خود را از دست دادهاند.
یک زندانی ٦٠ ساله در سنندج به دار آویخته شد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، صبح روز چهارشنبه، بیست و سوم مهرماه حکم اعدام یک شهروند کُرد به نام بهمن حسینی به مورد اجراء درآمد این زندانی به هنگام اعدام ٦٠ سال سن داشت و دارای ٤ فرزند است.
منطقه ۲۰ هزار نفری “مسیر ملاشیه” تنها “یک مدرسه” ابتدایی دارد!
یک شهروند بومی ساکن منطقه یاد شده با تاکید بر محرومیت های منطقه گفت: تنها مدرسه این منطقه یک دبستان چهار کلاسه با دو کانتینر است که بیش از ۵۰۰ دانش آموز دارد. این در حالی است که این منطقه حداقل دارای یک هزار دانش آموز در مقاطع مختلف است. تعدادی از دانش آموزان به دلیل نبود مدرسه در مناطق درودست به مشغول به تحصیل هستند.
دو شهروند کُرد در کرمانشاه و کرمان بازداشت شدند
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عضویت یک شهروند کُرد به نام ثریا نخعی در “عرفان حلقه”، بازداشت وی توسط نیروهای امنیتی کرمانشاه را درپی داشت وی روز پنجشنبه، ١٧ مهرماه بازداشت شده است.
آزادی مشروط یک زندانی سیاسی کُرد در روانسر
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عبدالکریم احمدنژاد، فعال سیاسی کُرد که به ٣ سال و شش ماه زندان تعزیری محکوم شده بود، با استفاده از آزادی مشروط از زندان آزاد شد.
شیوع آنفولانزا در زندان مرکزی ارومیه و رسیدگی پزشکی پر خطا
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته گذشته شیوع بیماری آنفولانزا در زندان مرکزی ارومیه (دریا) سبب شده تعداد بسیاری از زندانیان به بهداری زندان منتقل شوند.
کشتە شدن یک کولبر کُرد به دست نیروهای نظامی رژیم ایران
به گزارش وبسایت کردستان میدیا، شامگاه چهارشنبه ٢٣ مهرماه سال ١٣٩٣، یک کولبر کُرد در مناطق مرزی بانه از سوی نیروهای انتظامی رژیم اسلامی هدف شلیک مستقیم قرار گرفت این کولبر کُرد که هویت وی “سروان حسینی” گزارش شدە و از اهالی روستای قامیشەلە منطقەی سرشیو از توابع سقز میباشد، پس از اصابت گلوله، جان خود را از دست داده است.
یک کولبر کُرد در ماکو زخمی و ۵۰۰ ملیون از اجناس مصادره شد
به گزارش نیسان نیوز، شامگاه پنجشنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۳ خورشیدی در منطقهی یولاگلدی ماکو، نیروهای انتظامی هنگ مرزی ایران بر روی جمعی از کولبران کُرد آتش گشودند که در نتیجه یک کولبر به نام “منصور شیخکانلو” از اهالی روستای کشمشتپه از توابع ماکو به شدت زخمی گردید.
جوانی دیگر در آستانه اعدام
به گزارش هرانا، پدر رحمان به کارون پرس گفت: ماجرای این قتل به ۶سال پیش بازمی گردد که رحمان۱۷ ساله و «سعید» به خاطر یک خط موبایل با هم درگیر شدند و خاتمه این دعوا ختم به فوت دوستش رمضان شد.
شکستگی بینی و استخوان بالای چشم راست جمشید دهقانی
نا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از ضرب وشتم دو زندانی سنی مذهب و خانوادهٔ ایشان در روز چهارشنبه ۲۴ مهر ماه و مراجعه جمشید دهقانی به بهداری و عکس برداری از صورت این زندانی پزشکان تشخیص دادهاند که بینی و استخوان بالای چشم راست وی شکسته و صورتش هم به شدت ضرب دیده است.
محکومیت یک عضو اتحادیهی دانشجویان کُرد به زندان
ه گزارش نیسان نیوز، “محمود اکبری” دانشجوی دانشگاه آزاد سنندج که در سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹، نایب دبیر “اتحادیهی دموکراتیک دانشجویان کُرد” بوده است، پیشتر از سوی دادگاه بدوی به یک سال وشش ماه حبس محکوم شده بود با حکم جدید در دادگاه تجدید نظر استان، محکومست وی به شش ماه کاهش یافت.
خودکشی در ایلام و کرمانشاه در صدر جدول
به گزارش نیسان نیوز، “سعدالله مرادی” یک پژوهشگر سزمان امور اجتماعی، اعلام کرد: در زمستان ۸۸ تا پاییز ۹۳ بعد از تهران، کرمانشاه با ۲۴۷ نفر، لرستان با ۲۲۸ نفر و ایلام با ۲۲۸ بیشترین فراوانی مرگ مشکوک به خوکُشی در آنان رُخ داده است.
۳۵ دختر و پسر در شهر صوفیان بازداشت شدند
۳۵ دختر و پسر در شهر ۹ هزار نفری «صوفیان» در استان آذربایجان شرقی به خاطر شرکت در یک «پارتی مختلط» بازداشت و تعدادی از آنها به زندان تبریز منتقل شدند این افراد با دستور مقام قضایی از سوی ماموران نیروی انتظامی بازداشت شده و برای آنها در شعبه ۱۰۱ جزائی شهر «صوفیان» پرونده قضایی تشکیل شده است.
عضو دیگری از مکتب قرآن به اطلاعات بانه احضار شد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، ادارهی اطلاعات بانه اقدام به احضار منصور مولودی از اعضای مکتب قرآن کرده است این شهروند کُرد به دلیل فعالیتهای مذهبی روز چهارشنبه، بیست و سوم مهرماه احضار شده بود.
محرومیت درمانی و ضرب و شتم زندانیان سیاسی کُرد در یاسوج و ارومیه
ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، بهانهی “زندانی امنیتی” موجب گردیده که انتقال قدریه قادری از زندان یاسوج به بیمارستان با ممانعت جدی مواجه شود این زندانی کُرد اواسط مردادماه ٩٢ بدون ارائهی هیچ توضیحی از زندان ارومیه به بند زندانیان جرایم عمومی زندان مرکزی یاسوج انتقال یافت قدریه قادری مدتی است به عفونت گوش، سردرد شدید و بیحسی یکی از دستانش مبتلاء شده است.
نوسود/ مأمور توبیخشده با تیراندازی به جوان ٢٥ ساله وی را راهی بیمارستان کرد
ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مأمور نیروی انتظامی شهرستان پاوه روز گذشته یک راننده سواری به نام سعید ویسی ٢٥ ساله را به هنگام خروج از بازارچه مرزی نوسود هدف گلوله قرار داد.
انتقال مسعود شمسنژاد به زندان مرکزی ارومیه
کوردستان میدیا: مسعود شمسنژاد، وکیلمدافع کُرد پس از محکومیت از سوی دادگاه انقلاب، برای گذراندن دوران محکومیتش به زندان ارومیه منتقل شد.
تهدید به مرگ خانوادەی یک فعال سیاسی کُرد از سوی ادارەی اطلاعات رژیم
کوردستان میدیا: تقدیر و قدرشناسی انجمن سبز چیای مریوان از یک فعال سیاسی و محیط زیست، تهدید به مرگ خانوادەی وی از سوی نیروهای ادارەی اطلاعات را در پی داشت.
تیراندازی مامور نیروهای انتظامی به سوی شهروند کُرد و ضبط ماشین وی
کوردستان میدیا: یک شهروند کُرد در جادەی نوسود ــ پاوه، هدف شلیک مستقیم مامور نیروی انتظامی قرار گرفته و زخمی شد روز یکشنبه ٢٧ مهرماه سال ١٣٩٣، یک شهروند کُرد که با ماشین خود در جادەی نوسود ــ پاوه در حرکت بود، از سوی مامور نیروی انتظامی مورد شلیک قرار گرفت.
عدنان حسنپور برای اولین بار به مرخصی اعزام شد
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز گذشته عدنان حسنپور روزنامه نگار کرد برای نخستین بار پس از ۸ سال زندان به مرخصی اعزام شد این روزنامه نگار زندانی کُرد در تاریخ ۵ بهمن ماه ١٣٨۵ بازداشت شد و در تاریخ ٢٢ خرداد سال ٨۶ به اتهام محاربه به اعدام محکوم گردید.
اعدام یک نوجوان در زندان مرکزی تبریز
خبرگزاری هرانا – فردین جعفریان زندانی متهم به قتل زندان مرکزی تبریز که در سن ۱۴ سالگی مرتکب قتل شده بود سحرگاه روز گذشته اعدام شد.
دو مرزبان دیگر نیروی انتظامی در سیستان و بلوچستان کشته شدند
رادیو فردا .. در روزی که جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران از «امنيت بالا» در سيستان و بلوچستان خبر داد، فرماندهی مرزبانی اين استان گفت که دو درجهدار نيروی انتظامی در درگيری با کسانی که آنها را «اشرار مسلح» ناميد، کشته شدهاند.
مکان ناشنواشدن یک زندانی در زندان سنندج
به گزارش نیسان نیوز، “سیوان صابری” شهروند کُرد از اهالی شهرستان کامیاران، که دو سال پیش از سوی دادگاه انقلاب سنندج به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف حکومت اسلامی ایران به ۳ سال حبس محکوم شده بود، هماکنون در زندان مرکزی سنندج در وضعیت وخیمی به سر برده و علاوه بر مشکل بینایی، مشکل شنوایی داشته و مسئولین امنیتی زندان مرکزی سنندج، از انتقال وی به یک مرکز درمانی گوش، خودداری میکنند.
تحت فشار گذاشتن خانوادهی سمکو خورشیدی
به گزارش نیسان نیوز، امروز دوشنبه ۲۸ مهرماه سال ۱۳۹۳ خورشیدی، نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران در سقز با استقرار در خیابان مشرف به خانهی پدری “سمکو خورشیدی” و همچنین کوچه ای که خانه در آن واقع است، کنترل خانه را در دست گرفته و به تفتیش خانه پرداختند.
منع ملاقات یک زندانی سیاسی کُرد در سقز
به گزارش نیسان نیوز، “خالد امین پور” شهروند سقزی که توسط دادگاه انقلاب اسلامی این شهر به ۱۲ سال زندان محکوم شده است، از سه ماه پیش، در زندان این شهرستان از حق ملاقات با خانواده محروم شده است.
محرومیت از تحصیل یک دانشجو در ارومیه
به گزارش نیسان نیوز، “محمود جاسمی” فرزند حامد دانشجوی رشتهاقتصاد دانشکدهی اقتصاد دانشگاه ارومیه، به مدت یک ترم از تحصیل محروم شده و نامهی تعلیق وی از سوی حراست به ادارهی امور فرهنگی دانشجویان ارائه و تایید گردید.
زندانی سیاسی عرب چهارده سال محروم از مرخصی است
به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) این زندانی سیاسی که هم اکنون در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج محبوس است از ناراحتیهای جسمی بسیاری مانند بیماری معده و عفونت فک رنج می برد. حردانی در داخل زندان از درمان مناسب و به موقع پزشکی محروم است و مسوولان زندان تا کنون با مرخصی درمانی وی موافقت نکردهاند.
بازداشت دو نوکیش مسیحی در سلماس
بهگزارش نیسان نیوز، دو نوکیش مسیحی با نامهای “منهاج” و “هامان” امروز ۲۷ مهرماه سال ۱۳۹۳ خورشیدی در شهرستان سلماس در پی نصب یک تیزر تبلیغاتی مسیحیت بازداشت شدند.
سرنوشت دو فعال فرهنگی – دانشجویی کُرد نامعلوم میباشد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، آسو رستمی و علی نوری شانزدهم مهرماه پس از تجمع حمایت از کوبانی در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردیدند سرنوشت آسو رستمی و علی نوری نامعلوم میباشد.

این موارد نقض حقوق بشراقوام در ایران توسط نهادها ی 1- امنیتی 2 – انتظامی 3- اطلاعاتی 4- حراست دانشگاه ها و دادگاه ها صورت می گیرد. حکم اعدام و اجرای ان توسط دادگاه انقلاب و اجرای ان توسط اداره کل زندانها و اجرای احکام صورت می گیرد شکنجه زندانیان ودستگیر شدگان در پاسگاهای نیروی انتظامی و اداره اگاهی نیروی انتظامی و اداره اطلاعات و مسئولین زندان و بازجویان صورت می گیرد قتل و مجروح شدن شهروندان و کولبر ها توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و سپاه پاسداران صورت می گیرد اخراج دانشجو و محرومیت از تحصیل با هماهنگی حراست دانشگاه و دادگاه انقلاب می باشد ناپدید شدن فعالین سیاسی و مدنی . کارگری .دانشجوئی . زنان . و خانواده های زندانیان سیاسی توسط نیروهای اطلاعاتی بدونه اخذ دستگیری از دادسراو یا دادگاه انقلاب و بصورت خود سر دستگیر و به مکانهای نامعلومی برده میشوند و حتی خانواده های ناپدید شدگان از محل انها هیچگونه اطلاعی ندارند
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته اقوام و ملل
مسئول کمیته .. شهریار ایازی
تنظیم گزارش از .. شهرام وزیری