فرمانده ناجا: اگر عقب بنشینیم بی‌حجابی رسمی می‌شود

0_16070636_303_00
دویچه وله:
اسماعیل احمدی‌مقدم می‌گوید اگر نیروی انتظامی در برابر انتقادها سرسختانه مقاومت نکند، بی‌حجابی در ایران رسمی خواهد شد. او گلایه می‌کنه که «فمینیسم در برنامه‌های مذهبی رسانه ملی موج می‌زند.» احمدی‌مقدم حدود یک هفته پیش در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در اظهارات متفاوتی گفته بود:«گشت ارشاد برای ما هم مطلوب نیست و از دستگاه‌هایی که ما را از این نوع برخورد با مردم معاف کنند تشکر هم می‌کنیم.»

دولت متهم به جریان سازی علیه ناجا

به گزارش خبرگزاری مهر فرمانده ناجا در جمع انصار حزب‌الله با اشاره به انتقادها به نحوه برخورد ماموران با شهروندان گفت، نیروی انتظامی غیر از رهبری، حزب‌اللهی‌ها و برخی مراجع دلگرمی دیگری ندارد. او اضافه کرد: «حتی عده زیادی از ائمه جمعه هم اولویت‌های خود را از مسئله فرهنگ و عفاف و حجاب تغییر داده‌اند.»

برخورد نیروی انتظامی با شهروندانی که پوشش آن‌ها غیراسلامی خوانده می‌شود بخشی از طرحی است که چند ماه پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، (۱۳ دی‌ماه ۱۳۸۴ ) زیر عنوان “راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب” به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

محمود احمدی‌نژاد که این طرح با امضای او برای اجرا ابلاغ شده بارها ادعا کرده که با برخوردهای قهری نیروی انتظامی با زنان و جوانان مخالف است. اسماعیل احمدی‌مقدم حامیان دولت را به “جریان سازی” علیه نیروی انتظامی متهم می‌کند.

“رفتار جاهلانه ماموران ناجا”

به گفته‌ی فرمانده ناجا اوج این جریان سازی در نشریه خاتون متجلی شد که ادعا كرد «اگر رفتار جاهلانه ماموران ناجا نبود احمدی نژاد ۵ میلیون رای بیشتر می‌آورد.»

نشریه خاتون ویژه‌نامه‌ی روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت بود که انتشار آن در مرداد ۱۳۹۰ جنجال آفرید و به اعلام جرم دادستان تهران علیه علی‌اکبر جوانفکر، مشاور احمدی‌نژاد و سرپرست وقت روزنامه منجر شد.

برخی از اصولگرایان محتوای این ویژه نامه را “تمسخر و توهین بی‌سابقه به عفاف و حجاب” ارزیابی کردند. احمدی‌مقدم می‌گوید اعتراض به “گشت ارشاد” و برخورد ماموران نیروی انتظامی با شهروندان در حالی انجام می‌شد که جمع تعداد افراد جمع آوری شده از سطح خیابان توسط ناجا در كل تهران روزانه تنها ۴۰ نفر بود.

فرمانده نیروی انتظامی اعتراف می‌کند که خیابان‌های تهران پر از کسانی است که پوشش آن‌ها با معیارهای جمهوری اسلامی نامناسب تلقی می‌شود: «همه می‌دانیم براساس معیارهای تعریف شده شرع ، این تعداد با طی طریق در فاصله چند ده متر از همین خیابان جمهوری به ۲ اتوبوس هم می‌رسد.»

«وزارت ارشاد مهیا‌ساز بستر فساد»

فرمانده نیروی انتظامی در بخش‌های دیگری از اظهارات خود با انتقاد از پخش مسابقه بسکتبال و حضور زنان در ورزشگاه از تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی را رواج دهنده فرهنگ غربی و فمینیسم معرفی می‌کند: «من شاهدم حتی در برنامه‌هایی كه زنان متدین به عنوان كارشناس حضور دارند، ادبیات مكتب فمینیسم موج می‌زند.»

به گزارش خبرگزاری مهر فرمانده ناجا وزارت ارشاد را “مهیا‌ساز بستر فساد” خوانده و می‌گوید: «یك نمونه آن، پخش مستقیم مسابقات فوتبال درسینماها به شكل مختلط بود كه شاهد وقوع صحنه‌های فجیعی در آن بودیم در موقع رد و بدل شدن گل دختران و پسران یكدیگر را در آغوش می‌گرفتند یا روی سن نمایش می‌رفتند و می‌رقصیدند.»

نیروی انتظامی در سال ۸۹ با حضور همزمان زنان و مردان در سالن‌های سینماهای نمایش دهنده مسابقه فوتبال مخالفت کرد. چنانچه احمدی‌مقدم اعتراف می‌کند با این اقدام عملا کسی در سینماها حضور پیدا نمی‌کرد: «بعد از تفكیك سالن‌های نمایش توسط ناجا حضور افراد در این سالن‌ها تقریبا به صفر رسید!»

اسماعیل احمدی‌مقدم می‌گوید به رغم وجود انتقادها، نیروی انتظامی نباید عقب نشینی کند زیرا «هر قدم عقب نشینی ما در این عرصه تقریبا غیر قابل جبران خواهد بود.»

سه دهه “ذبح فرهنگ اسلامی”

فرمانده نیروی انتظامی در جمع مسئولان انصار حزب‌الله گلایه می‌کند که «فرهنگ اسلامی یك بار به اسم سازندگی، یك بار به اسم اصلاحات و در مرتبه آخر معلوم نیست به چه اسمی ذبح شده است.»

او با اشاره به انتخابات ۲۴ خرداد می‌گوید: «به نظر می‌رسد با ذكر وضعیت موجود كه به سختی درحال حفظ آن هستیم و موانعی كه برای رسیدن به شرایط مطلوب بر سر راه ما قرار دارد، درآستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری یكی از شاخص‌های رئیس‌جمهور آینده باید اعتقاد به مسائل فرهنگی باشد.»

ظاهرا با توجه به افزایش انتقادها و تاثیر منفی برخورد ماموران بر مردم، نیروی انتظامی قصد دارد وظایف “گشت ارشاد” را به نیروی دیگر واگذار کند. به گفته‌ی احمدی‌مقدم «به این منظور ناجا درحال آماده سازی طرح پلیس همیار است تا براساس آن متدینین داوطلب پس از آموزش به شكل رسمی به امر به معروف و نهی از منكر بپردازند.»

نیروی انتظامی هر سال به شگرد تازه‌ای متوسل می‌شود. در سال ۱۳۹۱ برای نخستین بار “گشت ارشاد موتوری” نیز به مامورانی که وظیفه‌ی برخورد با “بدحجابان” را برعهده دارند افزوده شد و سال ۹۲ قرار است “پلیس همیار” این کار را عهده‌دار شود.

با این همه همانگونه که فرمانده ناجا اذعان می‌کند نیروی انتظامی حتا در حفظ همین شرایط که اصلا مطلبوبش نیست هم با سختی‌های فراوان روبروست.

http://chrr.biz/spip.php?article21244