یک آسیب شناس: 90 درصد ازدواج‌ سفید بین بیوه های جوان رخ می‌دهد

ارسال کننده: 4مهرMarjan Tabebordbar

شهرزادنیوز: ازدواج سفید یا با همباشی بدون عقد و ازدواج در جامعه رو به افزایش است و این نوع رابطه در گروه های سنی مردان 25 تا 50 سال و زنان 17 تا 35 رخ می دهد.

مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی، در این رابطه به خبرگزاری ایرنا گفته است که در دهه اخیر بسیاری از جوانان به دلایل مختلف، آمادگی ازدواج دائمی را نداشتند و اقدام به ازدواج سفید کردند که این پدیده در جامعه رو به افزایش است.

به گفته وی، در این نوع ازدواج زوجین هیچگونه تعهد قانونی و شرعی به یکدیگر ندارند و پیوند آنها در هیچ جا به ویژه شناسنامه هایشان منعکس نمی شود.

به باور وی، این نوع رابطه در کشورهای اروپایی و آمریکا بطور قابل توجهی اجرا می شود و با توجه به گسترش نفوذ شبکه های ماهواره ای و فضاهای سایبری، “متاسفانه تغییر سبک زندگی اسلامی – ایرانی و فاصله گرفتن از آن” موجب انجام این نوع زندگی در جامعه شده است.

گفتنی است که بر خلاف نظر جامعه شناسان اسلامگرا، جامعه شناسانی هستند که این پدیده را از نشانه‌های مدرنیزاسیون می‌دانند. از جمله دکتر مرتضی نوری، استاد جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی که در گفتگویی با سایت خود نویس در اردیبهشت سال جاری، اظهار داشت: “در واقع این نحوه تغییر، تغییر از پایین به بالا است. یعنی از یک طرف حکومت در برابر واردات کالاها منفعل است و یا حتی خود به جهت سود و درآمد این واردات، در آن نقش مستقیم بازی می‌کند و همین کالاها فرهنگی را با خود به همراه می‌آورد که کم‌کم مردم را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود حتی یک نظام سیاسی تغییر کند.”