“گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

ارسال کننده : کمیته اقوام و ملل
1154eb2224d778e384b9d04336ff08d9_w300
گیسو: هفته‌ سوم سال ١٣٩٢
آژانس کُردپا: به منظور پوشش هرچه مطلوب‌تر اخبار مرتبط با حوزه‌ی زنان، آژانس خبررسانی کُردپا به صورت هفتگی گزارشی خبری تحت عنوان “گیسو” را منتشر می‌کند.

هدف اصلی از انتشار این گزارش ویژه‌ی زنان، فوکوس دقیق‌تر بر تمامی موارد نقض حقوق زنان و همچنین تمامی فعالیت‌هایی که از سوی خود زنان و یا دیگر سازمان‌های مرتبط با آنان صورت می‌گیرد.

به دلیل گستردگی و پر اهمیت بودن این موضوع و همچنین عدم امکان در پوشش این مهم، گیسو به صورت مشخص به مسائل مناطق کُردنشین ایران می‌پردازد، اما این بدان معنا نیست تا دیگر مناطق غیر کُردنشین ایران مورد توجه واقع نگردد و آژانس کُردپا در تلاش است تا در گزارش گیسو به مسائل آنها نیز بپردازد.

گیسو علاوه بر تنظیم گزارش هفتگی، جهت مستندسازی آن و انعکاس نظرات فعالان حوزه‌ی زنان، گفتگوهایی را با آنها انجام و منتشر می‌کند.

در گزارش این هفته‌، بازگشت فاطمه‌ پرویزی به‌ زندان، ممانعت از حضور ندا شهسواری در مسابقات آسیایی هنگ‌کنگ، ادامه‌ معضل خودکشی زنان کُرد، آزادی موقت سرور قطبی از زندان و بازداشت یکی از فعالین زن در استان فارس را تشریح می‌نماییم.

در این گزارش مشخصات زندانیان زن زندان اوین را نیز در دو جدول ارائه‌ خواهیم نمود.

کُردستان

فاطمه‌ پرویزی به‌ زندان بازگشت

فاطمه‌ پرویزی، به اتهام “بی‌احترامی و توهین به سربازان گمنام امام زمان” به حبس تعزیری محکوم شده است
بر پایه‌‌ی اخبار منتشر شده‌، “فاطمه پرویزی” زن زندانی کُرد که به دلیل وضعیت نامناسب جسمی، مدت ٥ روز مرخصی استعلاجی دریافت کرده بود، به علت نبود وقت و فاصله‌ی طولانی زندان از منزلش، موفق به معالجه کافی بیماری خود نشده و مجددا به زندان منتقل شد.

این در حالی است که پزشک معالج به وی گفته بود: لازم است فاطمه پرویزی مدت زمان بیشتری تحت مداوای پزشکی باشد، اما خانم پرویزی به دلیل نبود وقت” مرخصی” تنها توانست به مدت ٢ روز به پزشک مراجعه کند.

“فاطمه پرویزی به اتهام “بی‌احترامی و توهین به سربازان گمنام امام زمان” به ٦ ماه حبس تعزیری محکوم و هم اكنون در زندان نوشهر می‌باشد.

زن بودن مانع شرکت ورزشکار کرمانشاهی در مسابقات هنگ‌کنگ شد

ندا شهسواری،تنها زن اهل کرمانشاهی پینگ‌پنگ‌ باز در تیم ملی ایران
مخالفت شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان، مانع از شركت تنها زن پینگ‌پنگ‌ باز کرمانشاهی در مسابقات آسیایی شد.

شورای برون مرزی با شرکت “ندا شهسواری” تنها پینگ‌پنگ‌ باز اهل کرمانشاه، در بیست و ششمین دوره‌ی مسابقات پینگ‌پنگ کاپ آسیا مخالفت کرد.

عدم اعزام ندا شهسواری به مسابقات کاپ آسیا به دلیل مصوبه شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان مبنی بر تنها نبودن ورزشکاران زن در سفرهای برون مرزی عنوان شده است.

یکی دیگر از دلایل جلوگیری از اعزام این ورزشکار کرمانشاهی به‌ بازی‌های آسیایی هنگ‌کنگ، نبودن مربی زن به‌ همراه وی اعلام شده‌ است.

بیست و ششمین دوره مسابقات تنیس روی میز کاپ آسیا ٢٣ تا ٢٥ فروردین در هنگ‌کنگ برگزار می‌شود.

زنان/خودکشی آسان‌ترین راه برای فرار از مشکلات !

اخبار مرتبط با خودکشی و اقدام به‌ خودکشی زنان و دختران کُرد در روزهای آغازین سال ٩٢ نشان از این دارد که‌ این پدیده‌‌ی اجتماعی در سال پیش‌رو نیز، یکی از معضلات اصلی جامعه‌ کُردستان خواهد بود.

بر پایه‌ اخبار منتشر شده‌ توسط آژانس خبررسانی کُردپا، طی ٢٠ روز گذشته‌ ٥ زن کُرد در مناطق کُردنشین ایران اقدام به‌ خودکشی کرده‌اند که‌ از این تعداد ٤ مورد به مرگ منجر شده است.

اوایل امسال در روستای “قزل ارخ” از توابع شهرستان ماکو یک دختر ٢٠ ساله با نام خانوادگی” علم‌هولی” فرزند حسن اقدام به خودسوزی کرده و جان سپرده است.

گفته می‌شود، ازدواج اجباری از علل خودکشی وی بوده است.

از دیگر سو، دختر ٢٠ ساله‌ی دیگری در روستای “پنجرلو”ی ماکو به علت اختلافات خانوادگی، خود را به داخل رودخانه‌ی “قره‌سو” پرت نموده که تاکنون جسد وی پیدا نشده است.

هویت این دختر جوان که‌ فرزند “بکر رسولی‌قزلباش” می‌باشد، نامعلوم است.

در ارومیه‌ نیز، روز جمعه‌ ١٦ فروردین ماه، یک دختر ١٨ ساله به نام “چینم امویی میلان” فرزند عمر در روستای “قزل داغ کُرد” اقدام به خودسوزی نموده که پس از انتقال به یکی از بیمارستان‌های ارومیه جان خود را از دست می‌دهد.

در همین روز و در شهر شوط نیز، یک دختر ١٨ ساله به نام “شهناز هادیان” فرزند مجید اقدام به خودسوزی کرده‌ است.

این دختر ١٨ ساله به تازگی ازدواج کرده بود.
پزشکان بیمارستان گفته‌اند: شهناز دچار ٦٠% سوختگی شده است.

روز پنجم فروردین ماه و در پیرانشهر نیز، زنی ٣٨ ساله به نام “نسرین” به دلایل نامعلومی در منزل شخصی خود اقدام به خودکشی کرده‌ و جانش را از دست داده‌ بود.

وی متأهل، همسر عبدالقادر داسه و دارای سه فرزند بوده است.

ایران

آزادی موقت سرور قطبی از زندان

بر پایه‌ اخبار منتشر شده‌، سرور قطبی(انوری) با سپردن فیش حقوقی و بصورت موقت از زندان آزاد شد.

این شهروند بهایی در روز پنجم فروردین‌ماه و با سپردن فیش حقوقی به‌ دادگاه موقتا آزاد گردید.

سرور قطبی از شهروندان بهایی ساکن اصفهان می‌باشد که‌ در ٢٨ اسفند‌ماه سال ٩١ و به‌ همراه همسر خود آرمان انوری از سوی نهاد‌های امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شده‌ بودند.

آرمان انوری نیز با سپردن فیش حقوقی و به‌ طور موقت آزاد شده‌ است.

جمیله‌ کریمی در شیراز بازداشت شد

جمیله‌ کریمی از سوی ماموران اطلاعاتی استان فارس بازداشت شد.

جمیله‌ کریمی از اعضای شورای مرکزی ائتلاف اصلاح‌طلبان استان فارس
برپایه‌ اخبار منتشر شده‌، در ساعات اولیه‌ صبح روز پنج‌شنبه‌ ٢٢ فروردین، ماموران اطلاعاتی استان فارس با مراجعه‌ به‌ منزل جمیله‌ کریمی وی را بازداشت و به‌ بازداشتگاه اطلاعات شیراز انتقال داده‌اند.

ماموران امنیتی ضمن تفتیش خانه‌ جمیله‌ کریمی اقدام به‌ ضبط وسایل شخصی وی کرده‌اند.

جمیله‌ کریمی از اعضای شورای مرکزی ائتلاف اصلاح‌طلبان استان فارس و هچنین جزء امضا کننده‌گان نامه‌ ٩١ شخصیت سیاسی برای دعوت از سید محمد خاتمی برای دعوت وی به‌ کاندیداتوری دوره‌ی‌ یازدهم ریاست جمهوری بوده‌ است.

اسامی و مشخصات زندانیان زن زندان اوین تهران

در این گزارش گیسو جهت متمرکز شدن بر مسائل مرتبط با فعالان زن زندانی، اسامی زندانیان زن محبوس در زندان اوین به صورت مجزا در پی ارائه می‌شود.