نابرابری دستمزد زنان و مردان در بخش کشاورزی به صورت عرف در آمده است

ارسال کننده: 3مهرMarjan Tabebordbar

شهرزادنیوز: نابرابری دستمزد زنان و مردان در بخش کشاورزی حتی گریبانگیر کودکان کار نیز شده و دختران دستمزد کمتری نسبت به پسران دریافت می کنند.

به گزارش ایلنا، زهرا محمدی، یک کشاورز زن در استان گلستان، در این رابطه گفته است که کارفرما به کارگران مرد مبلغ 14 هزار تومان و برای زنان 7هزار تومان دستمزد می‌پردازد، این در حالی است که 70 درصد کارگران کشاورز استان گلستان را کارگران زن تشکیل می‌دهند.

وی افزود که تفاوت دستمزد در دیگر مشاغل نیز ملموس است؛ فعالیت این زنان به کار در شالیزار‌ها ختم نمی شود و در فصول متفاوت به فعالیت‌ های دیگری چون چیدن صیفی‌ جات، محصولات جالیزی، دستفروشی در کنار جاده و حتی کار در کارخانه‌ها نیز می‌ پردازند.

به گفته وی، کارگران زن به‌ دلیل دستمزد اندک ناچارند با انجام کار مضاعف این نابرابری را جبران کنند و مجبورند برای کسب درآمد بیشتر تا چند نوبت بعد از خاتمه کار در زمین‌های کشاورزی به کار بسته‌ بندی، شست‌ و شوی کارخانجات رب‌سازی و… بپردازند.

وی تصریح کرد که این نابرابری شامل حال کودکان کار نیز می‌شود و دختران مزد کمتری نسبت به پسران دریافت می کنند.

زهرا محمدی همچنین گفت که حاکمیت تفکر “زنان خوب کار نمی‌کنند” در بین کارفرمایان به این نابرابری دامن زده است و این در حالی است که زنان کارگر حتی صندوق‌های سنگین را هم بر کول خود حمل می‌کنند. در میان این کارگران زن، زنان کارگر باردار نیز به‌چشم می‌‌خورند و شرایط کاری و مزدی برای آنان نیز یکسان است.

وی در پایان اظهار داشت که این نابرابری مزدی همیشه همین‌ طور بوده و به‌ صورت عرف منطقه درآمده است.