گیسو(٢٦) : پردازشی هفتگی بر مسائل زنان در آژانس کُردپا

ارسال کننده: 1مهرMarjan Tabebordbar

آژانس کُردپا: گزارش این هفتەی گیسو بە ٢مورد نقض حقوق زنان در کُردستان شامل خودکُشی یک دختر جوان در مریوان و اقدام بە خودکشی یک زن جوان در درەشهر ایلام و ٥ مورد نقض حقوق زنان شامل صدور ١٨ ماه حبس برای سە دختر شرکت‌کنندە در کلپی “هپی” و اعدام دو زن پاکستانی در زندان زاهدان در سایر نقاط ایران می‌پردازد.

خودکشی یک دختر در مریوان و اقدام بە خودکشی یک زن در ایلام

طی هفتە گذشتە یک دختر جوان در مریوان کە چندی پیش اقدام بەخودسوزی کردە بود جان سپرد و یک زن ایلامی هم اقدام بە خودکشی کرد.

بر پایە گزارشات منتشر شدە، یک دختر ٢٠ سالە بەنام “فریدە” فرزند حبیب‌اللە و ساکن روستای “آلمانە” مریوان، روز چهارشنبە ٢٦ شهریورماه در یکی از مراکز درمانی شهر مریوان جان سپرد.

این دختر جوان چندی پیش بە دلیل “فشار روانی و اجتماعی” اقدام بە خودسوزی کردە بود.

از سوی دیگر، زنی کە در شهرستان درەشهر ایلام از طریق بستن طناب بە پنکە سقفی قصد خودکشی داشت، توسط پلیس این شهر از مرگ نجات یافت.

این زن کە مادر دو فرزند نیز بودە است، بە علت رفتار نامناسب همسر و حبس وی و دو فرزندش از سوی همسرش، اقدام بە خودکشی کردە بود.

وی اعلام کردە است کە “همسرم برای کوچکترین موردی حق خروج از منزل را برای من منع کرده و همیشه درب خانه را با قفل‌های محکمی مسدود می‌کرد به طوری که حتی حق دید و بازدید از اقوام را هم نداشتم.”

دختران شرک کنندە در کلیپ “هپی” بە ٦ ماه حبس محکوم شدند

طی هفتە گذشتە رای دادگاه در بارە متهمان شرکت کنندە پروندە موسوم بە “هپی” اعلام و زنان شرکت کنندە در این کلیپ هر کدام بە ٦ ماه حبس محکوم شدند.

22242.jpg
بر پایە گزارشات منتشر شدە، روز سەشنبە ١٨ شهریورماه، قاضی حیدری حکم متهمان پروندە موسوم بە “هپی” را صادر کرد.

بر پایە این حکم سە دختر شرکت کنندە در کلیپ “هپی” بەنام‌‌های “ریحانە طراوتی”، “ندا موتمنی” و “سپیدە” هر کدام بە ٦ ماه حبس تعزیری محکوم شدەاند.

همچین بر اساس رأی دادگاه، سامان سلیمانی بە یک سال و افشین سهرابی و بردیا مرادی هر کدام بە ٦ ماه حبس تحزیری محکوم شدەاند.

این احکام به مدت ۳ سال به حالت تعلیق در آمده و در صورتی که متهمان طی این دوره سه ساله مرتکب به تکرار جرم نشوند به زندان نخواهند رفت.

این شش جوان روز جمعە ١٩ اردیبهشت‌ماه امسال توسط پلیس تهران بازداشت شدە بودند.

اعدام دو زن پاکستانی در زاهدان

طی هفتە گذشتە ٤ نفر در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند کە دو تن از آننا زن و تبعە کشور پاکستان بودند.

22245.jpg
بر پایە گزارشات منتشر شدە، روز شنبە ٢٩ شهریورماه، ٢ زن پاکستانی کە هویت آنها برای رسانەهای خبری معلوم نشدە است، بە اتهام “حمل و نگهداری مود مخدر” در محوطە زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.

٢ مرد نیز در این روز اعدام شدەاند کە هویت آنها تاکنون مشخص نشدە است.

با استناد به آمار ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، طی شهریورماه سال جاری ٦ زن در زندان‌های ایران اعدام شدەاند کە حکم اعدام ٤ تن از آنها در زندان مرکزی زاهدان بە اجرا در آمدە است.