احضار فاطمه هاشمی به اتهام گفتن «مملکت فقط برای لاریجانی‌هاست»

ارسال کننده: 1مهرMarjan Tabebordbar

کلمه : فاطمه هاشمی فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وکیل او وحید ابوالمعالی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند و پرونده آنها در آستانه ارسال به دادگاه است.

به گزارش خبرنگار کلمه، احضار اخیر فاطمه هاشمی با اتهام نشر اکاذیب و به دلیل بیان این جمله که «گویا مملکت فقط برای لاریجانی هاست نه برای فرد دیگر» صورت گرفته است. در پی این احضار، فاطمه هاشمی هفته گذشته در این دادسرا حاضر شد.

پیش از این، در ۲۱ مرداد ماه سال ۹۲ مطلبی تحت عنوان «آقای لاریجانی! ای کاش مهدی برادر شما بود» به نقل از فاطمه هاشمی در یکی از سایت‌ها منتشر شده بود. این موضوع، باعث شد که نماینده دادستان علیه او به اتهام نشر اکاذیب اعلام جرم کند و این اتهام با وجود اعتراض به صلاحیت دادگاه انقلاب، در دادگاه انقلاب رسیدگی شد.

در نهایت قاضی احمدزاده رییس شعبه اول دادگاه انقلاب حکم به محکومیت او به اتهام نشر اکاذیب داد که با اعتراض به رای صادره، پرونده به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال شد. شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مستقر در دادگاه انقلاب نیز پس از تشکیل جلسه و رسیدگی، رای بر برائت فاطمه هاشمی صادر کرد. قضات شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، ۱۹ شهریورماه سال جاری رای بر برائت او صادر کردند.

احضار وحید ابوالمعالی وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی نیز به دلیل مسخره خواندن کیفرخواست موکل خود صورت گرفته است.

سید وحید ابوالمعالی الحسینی از وکلای‌مدافع فاطمه هاشمی پیش از این، از اینکه در رسانه‌ها عنوان شده بود وی کیفرخواست موکلش را مسخره تلقی کرده، انتقاد کرد و گفت: موضوع ایراد اینجانب و خطاب کلام، «جرم نبودن نصیحت و نقد» موکلم بوده، نه کیفرخواست صادره.

او در گفت و گو با ایسنا درباره این‌که در برخی از رسانه‌ها نقل شده که وی کیفرخواست موکلش را مسخره‌ترین کیفر خواست عنوان کرده و این مساله موجب دعوا در سطوح بالا شده است، اظهار کرده بود: انعکاس نادرست مطالب گفته شده توسط اینجانب، لحظاتی پیش از شروع رسیدگی به پرونده موکلم در روز مقرر در شعبه ۵۴ تجدیدنظر مستقر در دادگاه انقلاب، موجب سوءبرداشت و سوءاستفاده شده است.

به گفته او، در مصاحبه انجام شده، هرگز «کیفرخواست صادره» «مسخره» خوانده نشده است. بدیهی است که وکیل دادگستری می‌تواند با اعتراض به کیفرخواست، آن را مردود و بی‌اعتبار دانسته و یا حتی دلایل و موضوع اتهام را سست و نادرست بداند؛ اما مسخره خواندن «کیفرخواست صادره»، اگرچه جرم نیست، ولی رفتاری است که ممکن است مطابق شئونات وکیل دادگستری نباشد. بنابراین با تقبیح این گونه رفتار، تاکید می‌شود که هرگز کیفرخواست صادره، موضوع اظهارنظر مزبور نبوده است.

ابوالمعالی تاکید کرد: موضوع ایراد اینجانب و خطاب کلام، «جرم نبودن نصیحت و نقد» بوده و در واقع، «جرم دانستن» «گفته‌های موکل در مقام نقد و نصیحت» مورد انتقاد قرار گرفته است، نه کیفرخواست صادره.

اکنون با احضار دوباره فاطمه هاشمی و وکیلش وحید ابوالمعالی در هفته گذشته، قرار است پرونده این دو به دادگاه ارسال شود.