یک کارشناس: اقتصاد نفتی زنان را از بازار کار دور نگه می‌دارد

ارسال کننده: 1مهرMarjan Tabebordbar

شهرزادنیوز: نرخ مشارکت اقتصادی مردان در کشور نزدیک به 4 برابر زنان است؛ این در حالی است که آمار حضور زنان در میان دانشجویان چشمگیر است. با وجود این طبق آمار سالانه 100 تن از زنان از بازار کار کنار می روند.

سهند ابراهیمی، کار‌شناس مسائل اقتصادی، در گفتگو با ایلنا، در رابطه با علل این پدیده از جمله گفت که در یک تحقیق انجام شده بر روی کشورهای نفت خیز مشخص شده که اقتصاد نفتی مشارکت زنان را در فعالیت‌های اقتصادی و نرخ اشتغال کاهش می‌دهد.

به گفته وی، اقتصاد نفتی و صنایع سرمایه‌بر که نیازمند نیروی کار یدی و اشتغال در شرایط سخت هستند، سبب می‌شوند که زنان از بخش قابل توجهی از بازار کار دور بمانند.

وی در ادامه افزود که علاوه بر این مسئله، زنان با مسائل دیگری همچون بر عهده داشتن وظایف خانه داری، تربیت فرزندان، مواجهه با برخورد‌های نامناسب در محل کار، الویت دادن به مردان برای گرفتن پست‌های بالا‌تر و… نیز مواجه‌اند که این سقف‌های شیشه‌ای سبب افزایش سرخوردگی برای ادامه اشتغال می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد که کشورهای نفت خیز دارای صنایع سرمایه‌بر هستند که نیاز به نیروی کار یدی و کسانی که بتوانند ساعات طولانی در شرایط سخت کار کنند، دارند؛ بنابراین زنان از بخش قابل توجهی از بازار کار دور می‌مانند و بیشتر مشاغل خدماتی مانند دبیری، پرستاری و… را اشغال می‌کنند که این مشاغل در کشور ما بسیار محدود است.

وی در مورد راهکارهای جلوگیری از کاهش نرخ اشتغال زنان، گفت: قبل از هر چیز باید از منظر اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این مسئله آسیب‌شناسی شود و به طور دقیق مورد مطالعه قرار گیرد؛ برای نمونه یکی از دانشگاه‌های کشور تنها به مسائل مرتبط با اقتصاد زنان و تحقیق و پژوهش در این زمینه اختصاص یابد.