سپردن کارهای اجرایی و سخت به زنان افتخار نیست

ارسال کننده : navid a f
zanan-920231-asزنان > ایران- همشهری آنلاین:
یک استاد دانشگاه گفت: اگر کارهای اجرایی و سخت زن زیاد شده فضیلت نیست، زن باید نقش اصلی‌اش که تعالی و به معراج رساندن آدم باشد را انجام دهد آنگاه است که می‌توانیم افتخار کنیم.
علیرضا صدرا در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که « زنان نقش اساسی انسان سازی را در جامعه بردوش دارند» اظهار کرد: اگر از نگاه توحیدی به زن و مرد نگاه کنیم آنها مکمل همدیگر هستند و به همین دلیل به آنها هم‌کفو می‌گویند به معنی همسر و هم‌شأن که لازم و ملزوم هم، مکمل هم و هم‌افزایند و هر دوی آنها با همکاری و بلکه همبستگی تا مرز پیوستگی و با تفاهم، تعاون، تشارک و حتی اتحاد و یگانگی همدیگر می‌توانند خیلی از کارها را انجام دهند.

صدرا تاکید کرد: تمام مسوولیت و وظیفه‌ای که برای مرد در اسلام آمده زن هم می‌تواند داشته باشد حتی در صورت حمله بیگانه به کشور که جزو سخت و خشن‌ترین کارها است، دفاع از کشور بر همگان و از جمله بر زن هم واجب به اصطلاح کفایی است، ولی اگر بخواهیم کارها را از دیدگاه اسلام دسته‌بندی کنیم یکسری کارهایی که لطیف‌تر و برای روحیه زن بهتر است را به او واگذار کرده‌ است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: ممکن است در یکسری از کارها زنان هم همانند مردها موفق باشند و روحیه قوی‌ای داشته باشند ولی این‌ها استثنا هستند، به نظر می‌رسد خداوند به دلیل شأن ویژه و رسالت برجسته‌ای که برای زنان قائل است کارهای لطیف‌تر را به آنها واگذار کرده است. ولی در هر صورت این نقش نیز با نقش مردان چه در خانه و خانواده و چه در جامعه، مکمل هم و لازم و ملزوم هم بوده و هم‌افزایند.

وی تاکید کرد: زنان برای آدم‌سازی خلق شده‌اند. بانوان جامعه ما باید به این نکته توجه داشته باشند که قبل از هر چیزی نقش تربیت و تعالی‌بخشی و آرامش‌گری مرد و فرزندان و به تبع آن عرصه اجتماع را دارند و خانه و خانواده بسان کوره‌ و کارخانه‌ای است که آدم سازی می‌کند و شخصیت و هویت فرزندان و اعضای خانواده و شهروندان و مدیران و کارگزاران فردای جامعه و کشور و نظام مدنی و سیاسی را تشکیل می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: زن انسانی حساس و از حیث رقت قلب و لطافت طبع و عاطفه بسیار ظریف و حتی غیور است. به همین سبب و نسبت گاه متأسفانه در معرض احساسات و انفعال از قبیل حسادت و چشم و هم چشمی، ظاهرگرایی، مدگرایی زاید، مصرف‌گرایی و بسان این‌ها قرار گرفته و ممکن است به همین سبب و آسیب پذیری موجب سوء تعبیر و سوء استفاده قرار گیرد.

صدرا در پایان گفت: درکل زن شایسته و بایسته نبوده که مردنمایی کند. اگر کارهای اجرایی بویژه مشاغل سخت زنان چه در بیرون منزل یا در منزل زیاد شده فضیلت نیست، زن باید نقش اصلی‌اش که به تربیت و تعالی انسانی و معراج رساندن آدم باشد را انجام دهد چه در خانواده بوده و چه در جامعه و در نهادهای فرهنگی؛ معنوی و اخلاقی متعالی و چه نهادهای سیاسی و اجتماعی و حتی در نهادها و در عرصه‌های اقتصادی خصوصی، عمومی و دولتی از جمله مدیریتی که نیاز به ظرافت، ذوق، سلیقه و زیبایی سازی باشد. آنگاه و در این صورت است که می‌توانیم افتخار کنیم که زنان موجب و موجد رشد و رشادت جامعه بوده و شریک مردان در توسعه متعالی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شهروندان، جماعات مدنی خانواده و اجتماع مدنی خواهند بود.

وی در پایان گفت: چشم‌انداز آینده توسعه متعالی جمهوری اسلامی ایران و چالش ارتقای هرچه برتر کارامدی؛ بهره وری و اثربخشی فراروی کشور؛ با رشادت و مشارکت همه‌جانبه و فراگیر ولی مکمل زنان و مردان در انسان‌سازی، خانواده سازی و در رشد و توسعه و تعالی جامعه رشید محقق می‌شود.
http://www.hamshahrionline.ir/details/215195