سرود خوانی اعتراضی فعالان زنان در تشییع جنازه رسمی سیمین بهبهانی

ارسال کننده:3شهریورMarjan Tabebordbar

شهرزادنیوز: روز جمعه 31 مرداد مراسم تشییع جنازه سیمین بهبهانی، بانوی غزل ایران، در حالی برگزار شد که برخلاف وصیت وی، که خواهان غنودن در جوار همسر و نوه اش در امامزاده طاهر کرج بود، به خاطر ممانعت ها در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

در مراسم تشییع جنازه وی نویسندگان و شاعران و هنرمندان از جمله جواد مجابی، محمود دولت آبادی، استاد آواز، محمد رضا شجریان، سخن گفتند، اما هیچ زنی در میان سخنرانان نبود، که این مسئله موجب اعتراض برخی زنان فعال، به ویژه در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی مانند فیسبوک، شد.

از سوی دیگر به گزارش رسانه ها، از جمله روز آنلاین، در جریان این مراسم، گروهی از زنان فعال مدنی به طور دسته‌جمعی به خواندن ترانه مرغ سحر پرداختند که بازتاب گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. طبق گزارش ها، این زنان از جمله عبارت بودند از: نرگس محمدی، پروین فهیمی( مادر سهراب اعرابی) نوشین احمدی خراسانی، نسرین ستوده، طلعت تقی نیا ، شیما قوشه، اکرم نقابی( مادر سعید زینالی) و شهناز کریم بیگی( مادر مصطفی کریم بیگی).

بی بی سی گزارش داد، انجمن خراسانیان، یک نهاد فرهنگی در کابل، عصر روز جمعه 31مرداد برنامه یادبودی از بانو سیمین بهبهانی را برگزار کرد. در این برنامه، نویسندگان، شاعران و چهره‌های فرهنگی حضور داشتند.

طبق این گزارش، برنامه ی یاد بود از سیمین سه بخش داشت. بخش نخست سخنرانی در مورد جایگاه و کارکرد ادبی سیمین، بخش دوم، شعرخوانی، بخش سوم گل‌گذاری پای تصویر سیمین و پخش ترانه های سیمین به صدای احمد ظاهر و همایون شجریان.

در این مراسم، برخلاف مراسم برگزار شده در ایران، پس از یامان حکمت، منتقد ادبی در مورد جایگاه سیمین در ادبیات معاصر پارسی، سمیرا یفتلی نگاهی داشت به زندگی سیمین به عنوان یک بانوی مبارز و عدالت خواه. پس از آن نجیب بارور شعری را که برای سیمین سروده بود، خواند.

پس از بخش نخست، شاعران جوان شعر خواندند.

در بخش سوم و پایانی، استاد رهنورد زریاب، داستان نویس مشهور افغانستان با گذاشتن گل پای عکس سیمین، برنامه گل‌گذاری پای عکس سیمین را آغاز کرد و یاد این شهبانوی غزل معاصر پارسی را گرامی داشت.

همین طور، این بخش از برنامه با گذاشتن گل پای تصویر سیمین و نشر ترانه های سیمین به صدای احمد ظاهر، هنرمند فقید افغانستان و همایون شجریان، هنرمند ایرانی به پایان رسید