بیمه زنان خانه‌دار؛ هیاهو برای هیچ

ارسال کننده : navid a f
znzn-21زنان > ایران- گروه اجتماعی ـ‌ مینا شهنی:
نتیجه تمامی هیاهوهای دولت برای حمایت از زنان خانه‌دار این شد که زنان خانه‌دار با پرداخت پول می‌توانند بیمه شوند.
با وجود اینکه در 6سال گذشته موج‌های خبری زیادی درباره‌ بیمه‌ زنان خانه‌دار با مساعدت دولت منتشر شده است، اما نتیجه‌ همه‌ اظهارنظرها، راهکارها و اندیشه‌های کارشناسان دولت به اینجا رسید که زنان خانه‌دار اگر مایل هستند، حق بیمه پرداخت کنند و تحت پوشش بیمه قرار بگیرند؛ اگر چه این کار چندان به هماهنگی و همفکری و راه‌حل‌یابی دولت نیازی نداشت و شرکت‌های بیمه خصوصی همین خدمات را به زنان ارائه می‌کنند.

خنثی‌شدن حمایت از زنان

بیمه زنان خانه‌دار با هدف کمک به این زنان در جهت کاهش آسیب‌پذیری‌ آنها در برابر حوادث و مصایب احتمالی زندگی از سال‌80 در دستور کار دولت وقت قرار گرفت و دولت بودجه‌ای برای کمک به زنان در زمینه بیمه درنظر گرفت تا طرح بیمه زنان خانه‌دار با بودجه 2میلیارد ریالی که از سوی دولت به انجام این کار اختصاص یافته بود، در سال 82 کلید بخورد.

با این بودجه زنان 20 تا 60ساله6 استان کشور به‌صورت آزمایشی تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار گرفتند. سهم زنان شرکت‌کننده در این طرح پرداخت ماهانه 5هزار تومان به‌عنوان سهم مشارکت در بیمه بود و مابقی حق بیمه از محل بودجه‌ای که دولت درنظر گرفته بود، پرداخت شد. تا سال 87 اوضاع به همین منوال بود و سازمان بهزیستی هم متولی اجرای این طرح بود اما ناگهان در این سال سازمان بهزیستی – دولت اعلام کرد که طرح بیمه زنان خانه‌دار لغو شده‌است. خبر لغو در حالی منتشر شد که زنان در انتظار گسترش این طرح و پوشش آن در تمام کشور بودند، ‌ناگهان دولت تصمیم گرفت که این چتر حمایتی کوچک را از سر زنان بردارد.

مشتری‌‌های سازمان تأمین اجتماعی

دولت برای بیمه زنان خانه‌دار در شکل جدید تلاش کرد تا سازمان تأمین اجتماعی را در این معادله وارد کند، اما کارشناسان و مدیران این سازمان هم به‌گونه‌ای قوانینی در این زمینه وضع کردند که هیچ مسئولیت مالی خاصی متوجه‌ سازمان نشود و زنان خانه‌دار را به‌عنوان بیمه حرف و مشاغل آزاد تحت پوشش قرار داد و با گذاشتن شرط سنی 45 سال، تمامی زنانی که سن‌شان بیشتر از 45 سال است از شمول هر نوع بیمه حتی به‌صورت آزاد نمی‌توانند استفاده کنند.

مدیرکل فنی درآمد این سازمان دیروز به ایسنا گفت: تمامی زنانی که کمتر از 45سال دارند می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه به واحد امور بیمه‌شدگان نزدیک‌ترین شعبه محل سکونت خود مراجعه کنند و فرم قرارداد تهیه‌شده را ملاحظه کرده و به امضا برسانند.

محمد‌حسین زدا با بیان اینکه تمامی زنان خانه‌دار با کمتر از 45سال می‌توانند بیمه شوند و از پوشش بیمه‌ای استفاده کنند، اظهار کرد: 3نوع مدل پوشش بیمه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی برای زنان خانه‌دار وجود دارد که بیمه بازنشستگی، بازنشستگی و فوت، بازنشستگی و فوت و ازکارافتادگی را شامل می‌شود. نرخ هریک از این سه‌مدل بیمه به‌علت میزان پوشش با دیگری فرق دارد و زنان خانه‌دار مختارند هر یک از این سه‌مدل پوشش بیمه‌ای را انتخاب کنند.

30سال بعد

تمام زنانی که 30سال حق بیمه پرداخت کنند، می‌توانند همانند صاحبان مشاغل و حرف آزاد از مزایای بازنشستگی این سازمان استفاده کنند. دولت عملا هیچ دخالتی در این موضوع ندارد و از زنان خانه‌دار هیچ حمایتی نمی‌کند.

زنان کم‌توان

با این تصمیم دولت زنان خانه‌داری که توانایی پرداخت حق بیمه تعیین‌شده از سوی سازمان بیمه‌گر را ندارند، همچنان از چتر بیمه بیرون می‌مانند و در برابر مصایب ناشی از بیکاری، ‌کاهش درآمد و مشکلات ناشی از کهنسالی ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوند. بیمه زنان خانه‌دار دولت عملا نه چتری حمایتی که ایجاد بازاری رقابتی، ‌خصوصی و مالی در میان سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه‌گر بود.
http://www.hamshahrionline.ir/details/215307