اطلاعیه شماره ی 509 کمیته ی دانشجو و جوان

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر فردی سزاوار و محق به زندگی، آزادی و امنیت فردی است.
ماده ی ۱۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
۱. هر انسانی سزاوار و محق به داشتن آزادی جابه جایی حرکت از نقطه ای به نقطه ای دیگر و اقامت در در هر نقطه ای درون مرزهای مملکت است.
۲. هر انسانی محق به ترک هر کشوری، از جمله کشور خود، و بازگشت به کشور خویش است.

دانشجویان بازگشته به وطن را آزاد کنید.

به یاد داریم دعوت رییس جمهور ایران را که از ایرانیان مقیم خارج از کشور برای بازگشت به وطن دعوت کرده بود و اینک ما به همراه همه جهانیان هر روز شاهد بازداشت تعدادی از دانشجویان خارج از کشور در هنگام بازگشت به ایران هستیم. منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز گفته است: «نمی‌توان ایرانیان را به صرف امضای یک بیانیه و اظهارنظر سیاسی از رفت و امد به کشورشان محروم کرد». و ادامه میدهد: «باید زمینه بازگشت این افراد را به ایران فراهم کرد تا بتوانند آزادنه فعالیت اقتصادی داشته باشند و یا حتی بر اساس چارچوب‌های تعیین شده فعالیت سیاسی کنند.، بسیاری از ایرانیان خارج کشور، جزو قشر تحصیل‌کرده هستند که می‌توان از فکر و توانمندی آن‌ها برای پیشرفت استفاده کرد» .
تمام این سخنان و وعده ها در حالیست که چند تن از دانشجویان بازگشته به وطن هم اکنون در زندان به سر میبرند و بازداشت ها نیز همچنان ادامه دارد.
معصومه قلی زاده، فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه علامه طباطبایی و از فعالین سابق دانشجویی که در ترکیه در حال ادامه تحصیل بود پس از بازگشت به ایران در ۳۱ اردیبهشت امسال بازداشت شد.
حمید بابایی، دانشجوی دوره دکترای دانشگاه لیژ بلژیک هم مرداد ماه گذشته پس از بازگشت به ایران تحت بازجویی قرار گرفت و بازداشت شد. او به اتهام ارتباط با دول متخاصم به ۶ سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شده است.
حسین نورانی نژاد و سید سراج الدین میردامادی، دیگر افرادی هستند که پس از بازگشت به کشور ابتدا بازجویی و سپس بازداشت شده اند و در حال حاضر در بند ۲ الف سپاه زندانی اند. حسین نورانی نژاد روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب هم که در حال ادامه تحصیل در کشور استرالیا بود پس از بازگشت به کشور در اردیبهشت ماه امسال بازداشت شد.
ما فعالین حقوق بشر اینگونه بازداشت ها را که اصولا بدون طی روند قضائی عادلانه و با اتهامات واهی انجام و منجر به محرومیت جوانان از ادامه تحصیل و زندگی میشوند را شدیدا محکوم میکنیم و خواستار آزادی این زندانیان میباشیم.

509
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو