اطلاعیه شماره 502 کمیته ی کودک

ایران نه تنها در صدر لیست اعدام نوجوانان می باشد بلکه
همچنان به اینگونه اعدام ها ادامه می دهد.

سازمان عفو بین‌الملل درباره احتمال اعدام قریب‌الوقوع رسول حُلومی، جوانی که در ۱۷ سالگی مرتکب جرم شده و اکنون ۲۲ ساله است خبر داده و از قوه قضائیه ایران خواسته است با توقف اجرای حکم و بازنگری در پرونده رسول حُلومی، دسترسی به وکیل در تمامی مراحل دادرسی را فراهم کند. و در نهایت تاسف،
عفو بین الملل در بیانیه‌ای از ایران به عنوان « آخرین جلاد کودکان» نام می برد.
آری موج اعدامهای وحشيانه در سال جديد و در دولت تدبیر و امید همچنان ادامه دارد. از اعدام های علنی گرفته تا اعدام هائی که بطور مستمر و مخفيانه انجام میشود. بر اساس اخبار منتشره در 14 ديماه گذشته دو زنداني به نامهای حميد طبخی وعقيل محمدی مخفيانه اعدام شدند که حميد طبخی يك نوجوان زير 18سال بود. در روز 18 دی نيزسه زندانی ديگر به نام های اميد حسينی ٢١ ساله، مجيد حياطی و بشير اسدی مخفيانه در عادل آباد شيراز اعدام شدند.
قوانین ایران سن مجازات کیفری کودکان را ۱۵ سال برای پسران، و ۹سال برای دختران می‌داند. این درحالی است که کنوانسونهای بین‌المللی اعدام افراد کمتر از هجده سال را منع می کنند. مجازات کودکان در ایران و از جمله صدور حکم اعدام برای آنان در موارد مختلف از جمله درگیری و قتل، قاچاق مواد مخدر و.. همواره یکی از چالش‌های مهم نقض حقوق بشری است. در جمهوری اسلامی اعدام یا همان قتل های انبوه قانونی را به نفع جامعه میدانند و در مقیاسی کوچکتر قطع اندام و اعضای بدن آنان را.
اعدام نوجوانان به طور فزاینده ای توسط جامعه بین المللی به عنوان نقض شدید حقوق بشر در نظر گرفته می شود. در سال 2012، مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه ای را در توقف مجازات اعدام قطعنامه(A/RES/67/176 )، را با 111 رای موافق به تصویب رسانید. این قطعنامه از همه کشورها دعوت می نماید ” استفاده از مجازات اعدام را به تدریج محدود نمایند و مجازات اعدام را برای جرائم ارتکابی اشخاص کمتر از هیجده سال اعمال ننمایند “.
بايد در قوانین ایران نگرشی اساسی در حذف دستور اعدام برای اشخاص کمتر از 18 سال به وجود آید.
فعالین حقوق کودک و نوجوان از جمهوری اسلامی ایران خواستار توقف فوری اعدام نوجوانان و احترام به تعهدات خود نسبت به قوانین بین المللی بوده و از دولت ایران میخواهند تا به نوجوانانی که در حال حاضر در انتظار اعدام هستند حق درخواست تجدید نظر در احکامشان را مطابق با قوانین بین المللی اعطا نموده و متعاقبا احکام آنان را مورد تبدیل و تخفیف قرار دهد .
ما از کلیه جوامع بین المللی میخواهیم که لغو همه احکام اعدام صادر شده برای جرائمی که مجرم قبل از سن 18 سالگی مرتکب شده، را به یکی از خواسته های اصلی خود در گفت و گوها و مذاکرات با ایران قرار دهند.
502
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان