حذف رشته مطالعات زنان در دانشگاه تهران

روزنامه شرق: انتشار دفترچه انتخاب رشته در سال هاي اخير، هر بار با يک شوک تازه همراه بوده است. يک بار حذف 13 رشته علوم انساني و يک بار سهميه بندي جنسيتي به ضرر دختران. بررسي دفترچه انتخاب رشته امسال کارشناسي ارشد دانشگاه ها نشان مي دهد رويه دوسال گذشته در تخصيص سهميه هاي معين به پسران و دختران ادامه پيدا کرده است. همچنين افزايش ظرفيت هاي شهريه پرداز در دانشگاه هاي برتر دولتي تا حدي افزايش يافته که در بسياري از کدرشته ها از ظرفيت هاي رايگان پيشي گرفته است.

افزايش ظرفيت هاي پولي
ظرفيت قابل توجه پذيرش دانشجوي پولي در دانشگاه هاي برتر دولتي از جمله تهران، علامه طباطبايي، شهيد بهشتي، صنعتي اصفهان، مازندران، يزد، اصفهان، شيراز، رازي کرمانشاه، سيستان و بلوچستان، خوارزمي، اروميه و… با راه اندازي پرديس هاي خودگردان در اين دانشگاه ها افزايش قابل توجه داشته است. به طوري که در برخي کدرشته ها مثل شيعه شناسي در دانشگاه شهيد بهشتي بدون اينکه ظرفيت پذيرش روزانه در پرديس اصلي دانشگاه وجود داشته باشد، پرديس خودگردان اقدام به جذب دانشجو کرده است. در بعضي از اين دانشگاه ها برخلاف آيين نامه، تعداد دانشجويان نوبت دوم و شهريه پرداز از دانشجويان روزانه بيشتر شده است. به طور مثال در دانشگاه خوارزمي تهران در رشته ژئومورفولوژي در گرايش هيدروژئومورفولوژي در برنامه ريزي محيطي 10 نفر روزانه، 17 نفر شبانه و 15 نفر را در پرديس خودگردان پذيرش مي کند. دانشگاه شهيد بهشتي در همين رشته 10 نفر روزانه و 15 نفر را در پرديس خودگردان پذيرش مي کند. دانشگاه خليج فارس در رشته تاريخ شش ظرفيت به دانشجوي روزانه و 15 ظرفيت را به پرديس خودگردان اختصاص داده است. در رشته فقه و حقوق اسلامي دانشگاه تبريز شش نفر روزانه و 15 نفر را در پرديس خودگردان جاي مي دهد. دانشگاه علامه طباطبايي در رشته علوم ارتباطات و روزنامه نگاري 14 نفر روزانه و 20 نفر را شبانه و دانشگاه تهران در رشته مديريت رسانه 13 نفر روزانه و 45 نفر را در سه پرديس خودگردان خود پذيرش مي کنند. ساير دانشگاه ها نيز به همين ترتيب افزايش ظرفيت هاي پولي را دنبال کرده اند.

پيش بيني 20درصد ظرفيت شبانه در قانون
وزارت علوم در ماه هاي اخير بر افزايش ظرفيت تحصيلات تکميلي تاکيد داشته اما به نظر مي رسد اين ظرفيت ها با وجود اينکه در دانشگاه هاي دولتي ايجاد شده اند، اغلب پولي هستند. افزايش ظرفيت هاي پولي در مقطع کارشناسي ارشد در حالي اتفاق مي افتد که اصل 30 قانون اساسي بر رايگان بودن آموزش عالي تا حد خودکفايي تاکيد دارد. همچنين بر اساس آيين نامه ها ظرفيت محدودي در دانشگاه ها مي تواند به پذيرش دانشجوي شهريه پرداز اختصاص داده شود. ابوالفضل حسني 21 فروردين در گفت وگو با ايسنا درباره نحوه پذيرش دانشجو در نوبت دوم و پرديس خودگردان دانشگاه ها، گفته بود: دانشگاه ها مي توانند از طريق کنکور 20 درصد ظرفيت دوره هاي رايگان خود در سايت اصلي را به صورت دانشجوي نوبت دوم پذيرش کنند. همچنين دانشگاه ها براساس اين آيين نامه مي توانند به ميزان 50 درصد از ظرفيت دوره هاي رايگان خود را در پرديس هاي دانشگاهي به صورت ظرفيت مازاد جذب کنند.

تفکيک جنسيتي نابرابر
اختصاص ظرفيت هاي معين به جنس زن و مرد در دفترچه انتخاب رشته همچون رويه سال هاي اخير ديده مي شود اما اين ظرفيت ها در تعدادي از دانشگاه ها با تفاوت فاحشي به نفع پسران رقم خورده است. دانشگاه صنعتي اصفهان در راس اين دانشگاه ها، در اغلب رشته هاي خود سهم چندبرابري براي پسران در نظر گرفته است، به طور مثال در اين دانشگاه سهم پسران براي پذيرش در رشته برق الکترونيک گرايش اول هفت پسر و سه دختر است. دانشگاه اصفهان در رشته برق- قدرت 10مرد پذيرش مي کند و هيچ سهمي را به دختران اختصاص نداده است. دانشگاه علامه طباطبايي نيز که پيشگام اجراي طرف تفکيک جنسيتي و سهميه بندي بوده است، اين بار نيز با اختصاص سهميه هاي برابر به دختران و پسران به اين سياست جامه عمل پوشانده. اين در حالي است که تعداد داوطلبان دختر در رشته هاي علوم انساني بيشتر از پسران است و ظرفيت هاي برابر به معناي کاهش شانس قبولي دختران خواهد بود.

حذف رشته مطالعات زنان در دانشگاه تهران
رشته مطالعات زنان که طي سال هاي گذشته با تغييرات زيادي روبه رو شد و در نهايت به ايجاد گرايش هاي زن و خانواده و حقوق زن در اسلام منتهي شد، امسال در دانشگاه تهران هيچ ظرفيتي را به خود اختصاص نداده است. اين رشته سال گذشته نيز از رشته هاي دانشگاه علامه طباطبايي حذف شده بود. تنها دانشگاه هاي اصفهان، الزهرا، تربيت مدرس، خوارزمي تهران، شيراز و شهيدباهنر کرمان اين رشته را در دفترچه درج کرده اند.
http://www.iranpressnews.com/source/149297.htm